Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen.

Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen.

ViestiKirjoittaja untuva » 23.01.2013 21:44

Erittäin tärkeä sivusto näin mielenterveysongelmaisille on invalidiliiton sivusto; nykyäänhän vammaisuuden määritelmä on laajentunut ja niin ikään mielenterveysongelmaiset kuuluvat myös siihen ryhmään. Sivustolla voi kysyä yksityisesti asiantuntijalta, mitä etua mahtaisi saada omalla haitta-asteellaan. Vaikka, vammaisuuden määritelmä on muuttunut näin, niin tiedottaminen on jäänyt uupumaan, lähes poikkeuksetta fyysisesti vammainen on tietoinen eduistaan, mutta mielenterveysongelmainen ei ole, siis täytyy itse ottaa selville mihin on oikeutettu (verovähennyksiä, taksimatkoja ym.)! Kummallista, kun mielenterveysongelmaisille ei ole edes tiedotettu sitä, että hekin kuuluvat vammaisiin, vaikka muutos kuitekin luokitukseen tehtiin. Ensimmäinen asia, mitä kannattaa tehdä on hankkia haitta-aste (prosentteina myös) eli vamma/sairausaste psykiatrilta. Mielenterveysongelmaisia pitäisi ohjata tekemisiin invalidiliiton kanssa.

Sivuston osoite on http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/ ... s/verotus/

http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/ ... ja_vastaa/
untuva

Re: Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.01.2013 22:36

Hyvä pointti.

Myös: http://www.mtkl.fi/
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2013 22:45

Untuva, nostit esille tärkeän asian.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 23.01.2013 23:37

ERITTÄIN TÄRKEÄÄ ASIAA, LUE SIIS:

INVALIDI= henkilö, jolla on vamman tai sairauden vuoksi alentunut työkyky
OSOITTEESSA: http://fi.wikipedia.org/wiki/Invalidi

VAMMAINEN= vammaisuus määritellään seuraavalla tavalla: ”Vammaisiin henkilöihin kuuluvat ne, joilla on pitkäaikainen ruumiillinen, henkinen, älyllinen tai aisteihin liittyvä vamma, jonka vuorovaikutus erilaisten esteiden kanssa voi estää heidän täysimääräisen ja tehokkaan osallistumisensa yhteiskuntaan yhdenvertaisesti muiden kanssa.”
OSOITTEESSA: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vammaisuus

VAMMAINEN = INVALIDI = MIELENTERVEYSONGELMAINEN
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2013 23:46

untuva kirjoitti:VAMMAINEN=INVALIDI=MIELENTERVEYSONGELMAINEN

Ei vammainen ole yhtä kuin mielenterveysongelmainen. Eivätkä kaikki mielenterveysongelmat aiheuta invaliditeettia.

Psykiatriset sairaudet kuitenkin voivat olla invalidisoivia, ja psykiatrinen potilas voi olla sairautensa vuoksi vammainen.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 23.01.2013 23:49

Niin sitä tarkoitinkin, yritin vain tuolla sanoa juuri tuon: Psykiatriset sairaudet kuitenkin voivat olla invalidisoivia, ja psykiatrinen potilas voi olla sairautensa vuoksi vammainen.
Sanoit paremmalla tavalla kuin minä.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 23.01.2013 23:53

VAMMAINEN=INVALIDI=MIELENTERVEYSONGELMAINEN <---tarkoitin sitä että nuo käsitteet vastaavat toisiaan, en sitä että vammainen on mielenterveysongelmainen.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 00:00

Vammaisuuden perusteella ansiotuloverotuksessa voi saada invalidivähennyksen. Invalidivähennykseen on oikeus henkilöllä, jolla on sairaudesta, viasta tai vammasta aiheutunut pysyvä haitta-aste vähintään 30%. <--- ensimmäisessä viestissäni pistämän invalidiliiton sivulla, kohdassa verotus; invalidivähennys.
Aika monella mielenterveysongelmaisella on ainakin 30 % pysyvä haitta -arvelisin. Ei siis tarvita suurta haitta-astetta hyötyäkseen.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2013 00:27

Kehitysvammaisuusuudeta täällä on ollut laajat keskustelut.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 00:43

Pertti kehitysvammaisuudesta: Luokitus jakaa haitat 20 luokkaan, joista luokka 20 on suurin haitta. Uuteen haittaluokitukseen on tehty vuoden 1986 luokitukseen nähden muutoksia kuten tarkennus kivun haitta-asteen määrittelystä ja siitä kuinka korkein haitta-aste (20) määrittyy. Aiemmin pöyrätuolin käyttäjän ja sokean haitta-aste oli 20 nyt se on 18. Lisäksi uudesta luokituksesta on poistettu omana ryhmänään kehitysvammaisuus. Kehitysvammaisuudesta aiheutuva haitta on arvioidaan nyt yhdistämällä aivovamma ym. muiden liitännäisvammojen haitta-asteet.
Pertti olenko kehitysvammainen, koska mulla on vaikea epävakaa persoonallisuushäiriö diagnosoitu?
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 00:45

Tuntuu, että yksi sun toinen on ns. kehitysvammainen, ihan normaaleistakin ihmisistä.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2013 00:53

Nykyään kehitysvammaisiksi sanotaan (entisiä) vajaamielisiä,
jotka vasta olivat älyllisesti kehitysvammaisia.

Mielestäni kehitysvammaisuus tulisi määrittää erillään älykkyydestä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 00:55

Pertti tarkoittaako kehitysvammaisuus kehittymättömyyttä? (korjasin sanan kehittämättömyyttä kehittymättömyyttä)
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 01:18

untuva kirjoitti:Pertti olenko kehitysvammainen, koska mulla on vaikea epävakaa persoonallisuushäiriö diagnosoitu?

En ole Pertti, mutta kommentoin kuitenkin.
Sinua tuskin diagnosoidaan kehitysvammaiseksi persoonallisuushäiriöisyytesi vuoksi.

Tässä kerrotaan kehitysvammaisuuden diagnosoinnista; Kehitysvammaisuuden diagnosointi:
http://verneri.net/yleis/kehitysvammais ... ointi.html
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 01:22

Luin tuon linkin: Ottaa päästä, että mielenterveysongelmaisia ei ohjata noin kädestä pitäen. Eikö kehitysvammainen sitten itse pysty ottamaan omia etuuksiaan selville, jos mielenterveysongelmaisenkin pitää ottaa. Mielenterveysongelmainen voi olla niin huonossa kunnossa ettei tästä ole ottamaan selvää etuuksistaan. PERKELE!
Lukekaapa tuo: Kehitysvammaisella ihmisellä on mahdollisuus saada vammaisuutensa perusteella monenlaisia etuuksia ja palveluita toimeentulonsa, kotona asumisen, arjessa toimeentulemisen ja toimintakyvyn turvaamiseksi. Näiden saaminen edellyttää yleensä lääketieteellisen diagnoosin saamista.
Tuo oli Mirrin antamasta linkistä.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2013 01:35

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma

Mentaalinen ikä on 12 vuodesta alaspäin.
Lisäksi on monenlaista klenkkaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 01:46

Itselläni on kehitysvammaisista sellainen kuva, että ovat aika rasittavia, koska moni heistä on niin lapsellinen ettei jaksa näin mielenterveysongelmaisena sellaista. Tosin en hirveän montaa tunne, mutta mitä nyt pari kolme on tullut vastaan. Onko jollakin muuttaa käsitystäni parempaan, mielellään muutan jos asia on toisin?
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 02:01

untuva kirjoitti:Itselläni on kehitysvammaisista sellainen kuva, että ovat aika rasittavia, koska moni heistä on niin lapsellinen ettei jaksa näin mielenterveysongelmaisena sellaista. Tosin en hirveän montaa tunne, mutta mitä nyt pari kolme on tullut vastaan. Onko jollakin muuttaa käsitystäni parempaan, mielellään muutan jos asia on toisin?

Minusta sinä (lapsellisuuksinesi?) vaikutat rasittavammalta. Minulla on ollut kehitysvammainen lapsi, joten tiedän mistä puhun.
Rasittavuus ei riitä kehitysvammaisuuden diagnosointiin, joten sinua tuskin diagnosoidaan sellaiseksi vaikka oletkin persoonallisuushäiriöinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 02:04

Itseasiassa perun anteeksipyyntöni, tässä ei ole enää mitään anteeksipyydettävää sinulta, kuten Pertti toteaa.
(viesti muutettu)
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 24.01.2013 16:23, muokattu yhteensä 1 kerran
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 02:05

Saat. :)
Pyydän minäkin anteeksi kipakkaa kommentointiani.
Mirri

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet