Hilppa kirjoitti:Mikä viestissäni oli viallista, kun en sitä olisi saanut kirjoittaa?
Hilppa, tuon logiikan mukaan tämän ketjun aloittaja voisi sinulta kysyä mikä hänen otsikossaan oli viallista niin, ettei hän olisi saanut kirjoittaa sellaista.
Hilppa kirjoitti:Mikä viestissäni oli viallista, kun en sitä olisi saanut kirjoittaa?

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mikä viestissäni oli viallista, kun en sitä olisi saanut kirjoittaa?
Hilppa, tuon logiikan mukaan tämän ketjun aloittaja voisi sinulta kysyä mikä hänen otsikossaan oli viallista niin, ettei hän olisi saanut kirjoittaa sellaista.
Hilppa kirjoitti:Miksi otsikon pitää olla kaksijakoinen "Hellyttävää vai kuvottavaa?"? Eihän kissan katsominen ole kumpaakaan.
Miksi otsikon pitää olla kaksijakoinen "Hellyttävää vai kuvottavaa?"?

lappalainen kirjoitti:Jotenkin säälittävää kun ihmisellä ei ole juuri mitään sanottavaa itse ketjun asiaan mutta äänessä pitää silti saada olla.
Mirri kirjoitti:Eihän tämä ole asiallinen kysymys, vaan päinvastoin sillä tavoin asiaton (provosoiva), ettei siihen ole mitään järkevää ja asiallista vastausta:Miksi otsikon pitää olla kaksijakoinen "Hellyttävää vai kuvottavaa?"?
Mirri kirjoitti:Hilppa, ilman muuta sinulla on oikeus esittää kysymyksesi. Kysymyksiisi on myös oikeus vastata kysymyksesi herättämien tuntemusten mukaisesti. Mielestäni vastaus oli erittäin sopiva esittämääsi kysymykseen - napakasti ja suorasukaisesti esitetty tosin, mutta silti.
Eihän tämä ole asiallinen kysymys, vaan päinvastoin sillä tavoin asiaton (provosoiva), ettei siihen ole mitään järkevää ja asiallista vastausta:Miksi otsikon pitää olla kaksijakoinen "Hellyttävää vai kuvottavaa?"?
Mirri kirjoitti:Eihän tämä ole asiallinen kysymys, vaan päinvastoin sillä tavoin asiaton (provosoiva), ettei siihen ole mitään järkevää ja asiallista vastausta:
Hilppa kirjoitti:Miksi otsikon pitää olla kaksijakoinen "Hellyttävää vai kuvottavaa?"?
Siirsin viestini tänne ja jatkan täällä, ettei mene kissaketju sotkuiseksi.
Minusta kyseisen ketjun otsikko oli onnistunut, suoranainen täysosuma juuri siksi, että se lyhyesti ja tiiviisti tuo esille niitä ristiriitaisia tuntoja, joita ihmisillä herkästi herää aiheen edessä. Kaksijakoisuus otsikossa oli mielestäni hyvä valinta, se osui asian ytimeen. En pystyisi keksimään hankalalle aiheelle parempaa ja kuvaavampaa otsikkoa tavoittaakseni juuri sen asian mitä ketjun aloittaja on halunnut tavoittaa ja tuoda julki. Mutta eipä näköjään Hilppakaan pysty keksimään, vaikka onkin sitä mieltä, että otsikko voisi olla toisenlainen.
Tai niin ainakin ymmärsin, että juuri korostettu kaksijakoisuus on asia, joka otsikossa Hilpan mielestä pitäisi vaatisi korjausta. Mutta jos itse asia synnyttää ihmisten mielessä nimenomaan hellyttävyyttä ja vastenmielisyyttä (kenellä mistäkin syystä!), niin mikseivät ristiriitaiset tuntemukset saisi olla kuvattuina otsikossa?
Helmenkalastaja esitti kysymyksen; otan senkin toisesta ketjusta tähän:
Helmenkalastaja kirjoitti:Mielenkiintoista olisi ollut myös kuulla, millä yhdellä sanalla, Hilppa, kuvaisit kyseistä videota.
Tuo on otsikon kannalta ydinkysymys; otsikko on onnistunut siksi, että siinä on aikamoisen hyvin yhdellä sanalla kuvattu yksi video. Toki tuntemuksia voi syntyä muitakin, mutta on tunnistettu ääripäät ja asetettu ne vastakkain - kysymysmerkillä varustettuna. Juuri sillä tavoin provosoiva otsikko, että se herättää lukijan mielenkiinnon, ja panee miettimään nähtyä tavalla, jolla ketjun aloittaja toivookin asiaa tarkasteltavan. Kuvottava on hyvä sanavalinta, koska se tarkoittaa vastenmielisyyttä, mutta voi tunteena olla myös hyvin ahdistavaa. Ja mikä ketäkin kuvottaa vai kuvottaako mikään - sitä lukija joutuu miettimään.
Mielestäni kyseinen otsikko on niin onnistunut ja perusteltu, että pitää olla perusteluja ja myös parempia ehdotuksia, jotta kritiikki olisi asiallista ja varteenotettavaa. Pitäisi pystyä tarjoamaan vaikealle ja tunneperäiselle aiheelle parempi ja kuvaavampi otsikko kuin kyseisen ketjun aloittaja on onnistunut ideoimaan. Luulen, että se on helpommin sanottu kuin tehty.
Keskustelua herättänyt otsikko vielä kertaalleen:
Hellyttävää vai kuvottavaa?
Hilppa kirjoitti:Toisaalta mikä jalattoman kissan näkemisessä on ahdistavaa?
Hilppa kirjoitti:Eräs mies harrasti (mahdollisesti edelleenkin) avantouintia ja pyörätuolillaan siirtyi laiturille, josta raahautui uimaan ja takaisin tuoliinsa. Siinä välissä hän kiskaisi vaatteet pois ja uimahousut kehonsa ympärille. Olisiko kirjoittajien mielestä jalattoman ja ilman alaruumista olevan ihmisen näkeminen alastomana ahdistavaa?
Mirri kirjoitti:Hilppa, ihan sinä itse ohjasit viestissäsi lukijoiden huomion pois aiheesta ketjun otsikon arviointiin. Aloitit koko viestisi esittämällä kritiikkiä otsikkoa kohtaan ja ilmaisemalla, että otsikko on vääränlainen. Häivytit samalla kaiken muun sillä, että itse kiinnitit huomion otsikkoon, jonka mielestäsi olisi pitänyt olla toisenlainen. Turha silloin lukijoita on syyttää siitä, etteivät nämä enää huomaa muuta kuin otsikkoon suuntaamasi arvostelun.
Ja kaiken lisäksi se, että mielestäsi otsikko ei osunut kohdalleen, koska se ei kuvannut sinun tuntemuksiasi; vähän kuin huipennus, joka sai lopullisesti takertumaan korostamaasi asiaan. Siis siihen, että otsikossa oli mielestäsi jotakin vialla.
Helmenkalastaja kirjoitti:Mitä tavoittelit kritisoimalla otsikkoa? Tämä ei kuitenkaan ole mikään äänestysketju.
Sait sanotuksi oman käsityksesi, ettei video mielestäsi ole kumpaakaan.
Helmenkalastaja kirjoitti:Jos sinulta alkaa saada vastauksia vastaamalla sinun esittämiisi kysymyksiin, niin täältä pesee:Hilppa kirjoitti:Toisaalta mikä jalattoman kissan näkemisessä on ahdistavaa?
Juurikin se, että kissalla ei ole takajalkoja, jollaiset kuitenkin kissalla normaalisti on. Aika oleellinen osa kissan - tai jos niikseen tulee - minkä tahansa kaksi- tai nelijalkaisen elimistöä. Mielenkiintoisempaa lienee, miksi se sinun mielestäsi ei ole ahdistavaa?Hilppa kirjoitti:Eräs mies harrasti (mahdollisesti edelleenkin) avantouintia ja pyörätuolillaan siirtyi laiturille, josta raahautui uimaan ja takaisin tuoliinsa. Siinä välissä hän kiskaisi vaatteet pois ja uimahousut kehonsa ympärille. Olisiko kirjoittajien mielestä jalattoman ja ilman alaruumista olevan ihmisen näkeminen alastomana ahdistavaa?
Kyllä olisi, minulle (ei ehkä juuri sen ahdistavampaa kuin hänen näkemisensä vaatteet päällä). Monenkinlaisia tunteita herättävää, niin kuin tuon pikku kissankin näkeminen. Olen tätä aihetta (ihmisen jalattomuutta) sivunnut tämän ketjun alkupuolella, mutta siihen ei kukaan kommentoinut mitään. Ja parempi niin, sillä tämä ketju koskee tuota nimenomaista kissaa. Itse vain mietin asiaa itseni kautta...
Helmenkalastaja kirjoitti:Olen vastannut kysymyksiisi. Odotan nyt kohteliaisuuden nimissä samaa sinulta.Helmenkalastaja kirjoitti:Mitä tavoittelit kritisoimalla otsikkoa? Tämä ei kuitenkaan ole mikään äänestysketju.
Sait sanotuksi oman käsityksesi, ettei video mielestäsi ole kumpaakaan.
Helmenkalastaja kirjoitti:Jos sinulta alkaa saada vastauksia vastaamalla sinun esittämiisi kysymyksiin, niin täältä pesee:Hilppa kirjoitti:Toisaalta mikä jalattoman kissan näkemisessä on ahdistavaa?
Juurikin se, että kissalla ei ole takajalkoja, jollaiset kuitenkin kissalla normaalisti on. Aika oleellinen osa kissan - tai jos niikseen tulee - minkä tahansa kaksi- tai nelijalkaisen elimistöä. Mielenkiintoisempaa lienee, miksi se sinun mielestäsi ei ole ahdistavaa?Hilppa kirjoitti:Eräs mies harrasti (mahdollisesti edelleenkin) avantouintia ja pyörätuolillaan siirtyi laiturille, josta raahautui uimaan ja takaisin tuoliinsa. Siinä välissä hän kiskaisi vaatteet pois ja uimahousut kehonsa ympärille. Olisiko kirjoittajien mielestä jalattoman ja ilman alaruumista olevan ihmisen näkeminen alastomana ahdistavaa?
Kyllä olisi, minulle (ei ehkä juuri sen ahdistavampaa kuin hänen näkemisensä vaatteet päällä). Monenkinlaisia tunteita herättävää, niin kuin tuon pikku kissankin näkeminen. Olen tätä aihetta (ihmisen jalattomuutta) sivunnut tämän ketjun alkupuolella, mutta siihen ei kukaan kommentoinut mitään. Ja parempi niin, sillä tämä ketju koskee tuota nimenomaista kissaa. Itse vain mietin asiaa itseni kautta...

Mirri kirjoitti:- -
Olen Helmenkalastajan kanssa näistä asioista samaa mieltä. Kyllä jalattoman ja suorastaan peräaukkoaan jalkojen tilalla käyttävän kissan katseleminen on ahdistavaa. Ymmärrän, jos joku kokee ahdistavuuden niin vahvana, että kuvottavuuttakin tuntee. Ahdistavuus on tunne, joka voi panna oksentamaankin.
Järkyttävän lihavat kissat ovat minusta myös erittäin ahdistava näky; vielä hirveämpää se, että ihmiset näyttävät suorastaan sadistisesti mässäilevän kissojen sairaalloisella lihavuudella. Lisäksi sairaalloisen lihavat kissat ovat yleensä kituneet jo vuosikaudet, ja ne on syötetty lihaviksi tieten tahtoen ja tarkoituksella. Menee kestokykyni ylitse, ja tuntuu kuvottavalta nähdä kissa, joka on menettänyt liikuntakykynsä lihavuuden vuoksi. Ilman 'Tuubia' en ole edes tiennyt sellaista voivan olla...
Silti en näe syytä vähätellä Anakinin tapausta vertailemalla sitä toisenlaisiin eläinrääkkäystapauksiin.
Se taas, etteivät toiset kommentoi ihmisvammaisten vetämistä tämän otsikon alle vertailukohteiksi aloitusviestin pikkukissalle, kertonee siitä, että aihe on riittävän vaikea ja ahdistava ilman sellaisia vertailuja ja rinnastuksiakin. Silloin on hienotunteista olla laajentamatta vielä aremmille alueille. Ja toinen asia; ketjun aloittaja tuskin on tarkoittanut tässä ketjussa mietittäväksi kaikkea maailman sairautta ja vammaisuutta; siinäkin on hyvä syy olla siirtämättä keskustelua otsikon ja aloitusviestin aiheesta ihmisiin, ja ehkä senkin vuoksi ei synny innokasta keskustelua ihmisvammaisista tämän otsikon alla. Ihan ymmärrettävää.
Hilppa kirjoitti:Ihmettelen vaan ihmisen luonnollista luontosuhdetta, joka antaa varmuuden tuosta noin vaan todeta, että lopetettava. Liian paljon muistoja omasta elämästäni ja lapsuudestani tuohonkin liittyy. Ehkä kissan omistaja päätyy kyseiseen ratkaisuun, jota toimittaja esittelypuheessaan ennakoi. Mielestäni video kissasta ei kuitenkaan ole pahimpia lemmikkivideoita, jotka joutaisivat kieltolistalle.

Hilppa kirjoitti:Mirri ja Helmenkalastaja, onko tunteet koettava juuri sitä kautta, jota te ne koette?
lappalainen kirjoitti:
Hoks mies käytti pyörätuolia apunaan ja raahautui vain osan matkaan.
Sopisiko sanoa, että jalaton kissa raahaantuu koko elämänsä ajan joka paikkaan?

Hilppa kirjoitti:Mirri ja Helmenkalastaja, onko tunteet koettava juuri sitä kautta, jota te ne koette?
Jos minulla kissa vertautuu (inhimillistyy(?)) johonkin, en voi sille mitään.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri ja Helmenkalastaja, onko tunteet koettava juuri sitä kautta, jota te ne koette?
Miksi sinun niin pitäisi tehdä?
Mirri kirjoitti:Ihmisen luonnollinen luontosuhde (tai edes jotakin sinne päin) muistuttaisi ihmistä siitä, että kissaemolla on tapanaan syödä vajaakuntoiset poikasensa. Jotakin on mennyt luonnollisuudessa pahasti pieleen, että Anakin on jäänyt henkiin. Miten on mahdollista, ettei jalattoman pennun synnyttänyt emo ole saanut toimia vaistojensa varassa oman vastasyntyneensä parhaaksi?
Minulla tulee mieleen, että 'eläinrakas' ihminen on tarttunut tapahtumien kulkuun hyvissä ajoin ennen kuin emo on saanut tilaisuuden pelastaa raajarikkoisen pentunsa elämältä. Miksi niin on tehty, eikä emolle olla annettu mahdollisuutta toimia sen luonnollisen käyttäytymisen mukaisesti, sitä en tajua. Eihän tällaista ongelmaa olisi, jos emo olisi saanut toimia pentueensa kanssa niin kuin tietää parhaaksi.
Mutta on 'eläinrakkaita' ihmisiä, joiden mielestä sadismin huippu on se, että emo itse päättää mitkä pennut ovat elinkelvottomia... Ehkä jotakin kertoo, ettei olla nähty mitään 'söpöjä' videoita pikkukissasta yhdessä emonsa kanssa ja sisarustensa keskellä. Joku on 'pelastanut' Anakinin omalta emoltaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa