Otiitti tekee hulluksi

Otiitti tekee hulluksi

ViestiKirjoittaja Roso » 27.09.2011 08:54

******** minulla on joku ******** korvakäytävän tulehdus molemmissa korvissa. Toinen korva ollut tukossa kaksi viikkoa, toinen ei ihan niin kauaa eikä ehkä niin pahasti. En ole edes varma oliko se se korvakäytävän tulehdus vai jokin muu, mutta muistelen korvakäytävää. Ko. vaiva ns. diagnosoitiin viime perjantaina korvahuuhtelun yhteydessä, kun marssin päivystykseen ja sanoin, että "jos minulle ei tehdä korvahuuhteua NYT, niin haluan sairasloman tiistaihin asti" eli lauantaista asti olen syönyt antibiootteja, joista luin etteivät edes auta jos se tulehdus on käytävissä. No, eipä ole auttaneetkaan, myöskin jotakin kortisonikorvatippoja määrättiin.

Kaksi viikkoa sitten olin sairaslomalla kolme päivää kuumeen ja flunssan oireitten takia. N. viikko sitten olin sairaslomalla päivän, koska sain sijaisen ja kulutin päivän terveyskeskuksissa ravaamiseen. Silloin sairaanhoitajat ja käsittääkseni myös lääkäri kävi korvia vilkaisemassa, totesivat vain että "näihin korviin ei näy mitään, tee korvahuuhtelu kotona". Se ei onnistunut.

Siis luulin todella viime perjantaihin asti, että kyse on vain siitä, että korvat ovat muuten vain tukossa flunssan takia ja korvahuuhtelu joka perjantaina tehtiin pelastaisi tilanteen.

Oikeasti tulen hulluksi. Varmaan koko paska vaikuttaa psyykkiseen puoleen enemmän ! Töissä olo on raskasta, kotona aika ajoin itkeskelen. En jaksa, enkä tiedä, mitä hittoa teen. Lääkäri sanoi, että lääkkeet auttavat jo seuraavana päivänä, netissä sanottiin, että noin kolmen päivän kuluttua. Kontrolliaika pitäisi varata neljän viikon - kuuden viikon päästä.

Pelkään, että jään puolikuuroksi... en myöskään pidä lainkaan tästä paineen tunnusta korvissa, enkä oudoista huminoista ja ininöistä, enkä siitä kun kaikki tuntuvat töissä puhuvan liian hiljaa, enkä tiedä onko lopulta sekään kauhean terveellistä, että toisessa työssä äänet puolestaan varmaan ylittävät jotkut desipeliasteet (vai mitä ne oli), mutta ainakin kuulen jotakin.
Roso

Re: Otiitti tekee hulluksi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.09.2011 15:22

Kyllä, olet jo hullu.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvatulehdus (otitis)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Roso » 27.09.2011 18:07

Se oli korvakäytävän tulehdus, eikä peruskorvatulehdus eli välikorvan tulehdus.

Mutta linkin kuvaus noin muuten sopii. Olen lapsellinen ja välillä tykkäisin olla poika.
Roso

ViestiKirjoittaja Maria » 27.09.2011 22:14

Käytkö uimassa ja annatko veden soljahtaa hiuksia pestessäsi korviin?

Kampaaja on joskus huolimaton.
Maria

ViestiKirjoittaja Roso » 27.09.2011 22:42

En käy uimassa. Suihkussa vettä menee korviin. Ei kai saisi mennä. Tuo on kai kaikille selvä juttu, mutta itse vasta luin siitä netistä. Sitten kun määrättiin niitä korvatippoja, niin en tajua, kuinka niitä voi laittaa, kun ovathan nekin nestettä, ja ennen niitten laittoa korvat pitää puhdistaa. Mutta puhdistetaanko korvat sitten vain pumpulipuikolla eikä ollenkaan vedellä? Voi elämä, kun voi ihminen olla hölmöläinen.

Huomenna menen muuten ns. korvahuuhteluun, vaikka en sellaista enää tarvitsekaan... siis piti perua aika, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Varasin ajan nimittäin jo perjantaina ennen kuin menin päivystykseen rääkkymään. Mitäköhän minä siellä sairaanhoitajan vastaanotolla sitten teen? Valitan korvia ja kysyn voisiko katsoa koneelta, mikä tulehdus tämä nyt varmasti on. Ehkä se osaisi vielä kertoa, miksi määrättiin antibiootteja ja miksi ne eivät auta.
Roso

ViestiKirjoittaja Roso » 28.09.2011 12:23

Siis se tosiaan onkin välikorvantulehdus. Se sanoi, että "välikorvan ja ulkokorvatulehdus" ja kysyin, että siis välikorvantulehdus eikä korvakäytäväntulehdus, niin se sanoi, että "joo".

MUOKS: Siis voi elämä, siis nyt netissä lukeekin, että korvakäytävän tulehdus on sama kuin ulkokorvan tulehdus että nytkö ne onkin siis molemmat?! http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/korv ... _tulehdus/

Argh!!!!!!!

Muoksmuoks: Haluan muistuttaa itseäni, että saan kuulemma mennä päivystykseen, jos korvat eivät kuurin loputtua aukea. Terveydenhoitaja tosin muotoili asian niin, että jos kuurin loputtua VIELÄ EPÄILEE korvatulehdusta,niin voi mennä, eli täytyy muistaa sitten epäillä.
Roso

ViestiKirjoittaja Maria » 29.09.2011 21:25

Sinulla on varmaan ihannekorvat?

Tunnen henkilön, joka ei voi edes hiuksiaan pestä ilman korvatulppia. Rakenteellisen vian, liian ahtaiden tiehyeiden vuoksi. Lääkärikin oli ehdottanut hänelle välittömästi nenäväliseinäleikkausta, kun kuuli hänen puheensa ensi kerran vastaanotollaan. Sanoi, että minäpä kirjoitan sinulle lähetteen nenäväliseinäleikkaukseen, kun sinulla on noin selkeä nasaali. Kukaan muu ei ollut huomannut tai tullut ajatelleeksi mitään sellaista, että hänellä muka nasaali. Mutta niin kai se sitten on. No joka tapauksessa kerran, kun hän meni uimaan tapansa mukaan korvatulpat päällä ja sitten hupsista, toinen tulppa irtosi. Hän sukelsi perään ottamaan kiinni irronnutta tulppaa. Aika pian korvassa oli mojova tulehdus. Hän on tosiaan kärsinyt korvatulehduksista eräänkin kerran. Siksi lääkärikin suositteli tulppia hänelle aina veden kanssa sählätessä.

Itse olen huomannut, että ei ole kovin kiva juttu, kun treenissä solahtaa kunnon hikipuro suoraan korvaan. Ja ei varmaan ole maailman puhtainta suolavettä se. Ei myöskään tunnu ihan kivalta, kun ei neste tule ulos korvasta vaan jää sisälle aiheuttaen ylimääräistä paineen tunnetta. Mutta se näistä "first world"- probleemeistani.
Maria

ViestiKirjoittaja Roso » 30.09.2011 03:44

Aaah, kun ihanuus jatkuu. Enää yksi antibiootti jäljellä. "Korvatulehduksen paraneminen vie kuitenkin pitkään." Jännää, että antibiootin tai särkylääkkeen hampailla puolittaessaan, saa toiseen korvaseen ihan uuden taajuuden hetkeksi tämän perushuminan päälle ja lisänä. Sellaisen paljon korkeamman.
Roso

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2011 02:57

Rouvilla on halvat huvit.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Roso » 04.10.2011 17:54

Aivan kuin otiittihulluus alkaisi hellittää.
Roso

ViestiKirjoittaja Roso » 26.10.2011 13:20

Nyt se koittaa tehdä paluuta. Tai laittaa muuten vaan toisen korvan lukkoon. Olen koittanut poistaa lukottajaa, mutta se ei katoa, ennemminkin tuonne vain pakkaudutaan tiuhempaan... Mutta mitäs hölmö en varannut aikaa sinne jälkitarkastukseen, varaan sitten huomenna. Tai ainakin korvahuuhteluun.
Roso

ViestiKirjoittaja haller » 26.10.2011 20:50

Mä olin just 5 viikkoa kipeenä. Ens oli sinuiitti ja sit mykoplasma. 2 antibioottikuuria oli, ja kuumetta, nuhaa, yskää, kurkkukipua, raajasärkyä ym.
haller

ViestiKirjoittaja Roso » 05.11.2011 21:06

Auttaakohan valkosipuli oikeasti? Se kun on vahva mauste, niin jospa se saa syötynä korvatkin aukeamaan. Nimimerkillä valkosipulin nykyinen liikakäyttäjä.
Roso

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet