Viha

Viha

ViestiKirjoittaja trisse » 17.04.2018 19:56

Miten pääsisi vihan tunteista eroon?
trisse

Re: Viha

ViestiKirjoittaja Palle » 17.04.2018 21:53

Riippuu varmaankin mitä vihaat.

Psykoterapeutti kertoo, miksi viha voi olla hyvä asia

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005150546.html

PS. Ymmärsin niin, että vihasta pääsee, kun ottaa iisisti vaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja ritalin » 17.04.2018 22:00

Tappamalla pääsee. Anna vasaran puhua suoraan päähän. Tämän jälkeen kunnon kännit.
ritalin

ViestiKirjoittaja vibeke » 17.04.2018 22:43

Valtakunnansovittelija Minna Helle kirjoittaa uudessa kirjassaan erään twitter-sitaatin mukaan näin: "Kun suutut, niele suuttumuksesi. Pidä suusi kiinni siihen saakka, kunnes pystyt ajattelemaan asiaa järkevästi. Tilanteesta riippuen tämä vie minuuteista useisiin päiviin", sanoo Minna Helle ja jatkaa: "Tämä on järjettömän vaikeaa."

Nostan Pallen linkistä tämän:
Näin kesytät vihan:
1. Pysähdy
Jos tunnet vihan nousevan niin voimakkaaksi että menetät oman käyttäytymisesi hallinnan, ota aikalisä. Jos pysäytät tilanteen ja lähdet siitä pois, et saa enää vihaa tuottavia ärsykkeitä.

2. Neutraloi tunteesi
Kun keskityt aktiivisesti johonkin neutraaliin asiaan ja lopetat vihan ruokkimisen katkerilla ajatuksilla, tunnereaktio laantuu itsestään. Keskity vaikka katsomaan, miltä puut näyttävät ulkona, tai laske vastaantulevia autoja.

3. Vaihda näkökulmaa
Kun fysiologinen reaktio on vähän laantunut, voit palata tilanteeseen. Mieti sitä vastapuolen näkökulmasta. Mikä hänen tilanteensa oli, kun hän sanoi tai teki jotain, minkälainen päivä hänellä oli mahtanut olla, ja niin edelleen. Näkökulman vaihtaminen edesauttaa oman reaktion laantumista.

4. Onko vihan alla muita tunteita?
Viha on usein sekundaaritunne, eli jonkin toisen tunteen herättämä tunne. Esimerkiksi omaan tarvitsevuuteen liittyvät tunteet voivat olla kasvualusta vihareaktioille. Onkin kiinnostavaa pohtia, mitä vihan alla on. Mieti, mitä toivot ja tarvitset ihmiseltä, joka herättää sinussa näin voimakkaita reaktioita. Mitä muuta kuin vihaa tunnet tätä ihmistä kohtaan?

5. Jaa nämä tunteet toiselle
Jos huomaat, että jollakin ihmisellä ja hänen sanomisillaan on sinulle muita suurempi painoarvo, nämä tunteet on hyödyllistä jakaa toiselle. Tällä tavalla vihareaktio voi auttaa parantamaan ihmissuhdetta.
vibeke

ViestiKirjoittaja trisse » 17.04.2018 23:04

Nuo on varmaan tarkoitettu tilanteisiin joissa esim. partnerin puheet herättävät vihaa. En mä tiedä miten nuo soveltuvat tilanteeseen jossa viha syntyy siitä että ihmistä pakotetaan johonkin työkokeiluun miljoonatta kertaa. Vaikka totta ehkä tuo että se on sekundäärinen tunne ja syntyy kun kohtaa oman avuttomuutensa ja kyvyttömyyden vaikuttaa tilanteeseen ja pelot siitä ettei pysty ylipäänsä pääsemään työpaikalle riittävän aikaiseen kellon aikaan.

MIKS MUA EI VOIDA JÄTTÄÄ RAUHAAN? KYLLÄSTYNYTKIN ON JÄTETTY JO RAUHAAN JA MÄ OLEN OLLUT HIRVEÄN MONESSA TYÖKOKEILUSSA JA YRITTÄNYT ITSEMURHAA. Tietenkin mä voisin yrittää itsemurhaa uudestaan. Ottaa yliannoksen Doxalia ja soittaa sitten hätäkeskukseen. Ja tarvisiko mun edes ottaa yliannostusta. Voisin väittää ottaneeni. Mistäs ne sen tietäisi monta niitä oon ottanut.
trisse

ViestiKirjoittaja Palle » 18.04.2018 00:13

Mistäs minä luin, että aggressio voi joissain harvinaisissa tapauksissa kohdistua myös itseen, kun sopivaa muuta kohdetta ei ole näköpiirissä. Diagnoosilla oli joku fiini nimikin. Mutta ei kannata heti ensimmäiseksi alkaa henkeä itseltään riistää. Riittää, kun tirvasee kuonoon.

Suivaantunmisen voi myös käyttää myönteisesti esimerkiksi menemällä sinne hommiin kiukun voimalla.
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 02:18

Miksi vitussa menisin? Tuo on sama kuin ehdottaisi että raiskauksen uhriksi joutuessaan teosta koituvan vihan voisi käyttää hankkimalla itselleen kovan orkun. (Mikä tietenkin sinun maailmankuvassasi saattaisi ollakin oikein mutta useimmista se on perverssiyttä ja uhrin alistamista)
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 02:24

Palle kirjoitti:Mistäs minä luin, että aggressio voi joissain harvinaisissa tapauksissa kohdistua myös itseen, kun sopivaa muuta kohdetta ei ole näköpiirissä.

Kyllä mulla on oikein sopiva "muu kohde" näköpiirissä. Ongelma on että en koskaan tiedä millainen aggressio heitetään mielenterveysongelmia piikkiin ja millainen johtaa työvoimapoliittisiin sanktioihin.
trisse

ViestiKirjoittaja Noolan » 18.04.2018 08:28

Aggressio kokemuksellisena kuohumisena olisi inhiboitavissa oleva tila, mutta mainitsemasi ajatteluvirheet lienee pitävät sitä lähes sietämättömänä yllä. Tämän varmasti tiesitkin vaikka mukavuudenhaluun perustuen torjutkin.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Palle » 18.04.2018 10:28

trisse kirjoitti:
Palle kirjoitti:Mistäs minä luin, että aggressio voi joissain harvinaisissa tapauksissa kohdistua myös itseen, kun sopivaa muuta kohdetta ei ole näköpiirissä.

Kyllä mulla on oikein sopiva "muu kohde" näköpiirissä. Ongelma on että en koskaan tiedä millainen aggressio heitetään mielenterveysongelmia piikkiin ja millainen johtaa työvoimapoliittisiin sanktioihin.

Vaikuttaa siltä kuin käyttäisit aggressioita ja MT-ongelmia harkitusti laskelmoiden päästäksesi haluamaasi päämäärään. Minusta tuntuu, että strategiasi on huomattu ja se on tiedossa, jolloin se on menettänyt tehonsa. Strategian muutos voisi kannattaa.
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 12:02

Ei kukaan ainakaan tuollaista ole väittänyt. Vedä vittu päähäsi äläkä suututa minua enempää tai menen kohta ihan oikeasti tappamaan lapsia!

JA SINÄ VITTUPÄÄ KUVITTELIT PYSTYVÄSI MANIPULOIMAAN MINUA?
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 18.04.2018 12:20, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 12:08

Pikemminkin virheeni on etten viime työllistämisen yhteydessä vaatinut painavasti pidempää saikkua - vaikka sitten yksityiseltä. Nyt kukaan ei usko että olin n. 25% päivistä sairaslomalla (ja silloin kun olin töissä multa otettiin väsymyksen vuoksi tehdyistä virheistä kaikki työtehtävät pois). Mutta ketään ei vaan haitannut oli kuinka paljon saikulla sitten vaan omalla ilmoituksella kun eihän siellä mitään töitäkään ollut.

JA SINÄ VITTUPÄÄ KUVITTELIT PYSTYVÄSI MANIPULOIMAAN MINUA?
Viimeksi muokannut trisse päivämäärä 18.04.2018 12:20, muokattu yhteensä 1 kerran
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 12:19

ON SE PERKELE ETTÄ KAIKKI MUUT PAITSI TÄMÄ YKSI VAMMA-APINA YMMÄRTÄÄ PITÄÄ LEIPÄLÄPENSÄ TUKOSSA KUN TOINEN ON HUONOLLA TUULELLA! ETKÖ SÄ OLE HELVETIN HELVETTI LUKENUT MITÄÄN MITÄ KIRJOITIN! MÄHÄN OLIN SIELTÄ VIIMEKSI SAIKULLA KOKO AJAN ENKÄ TOSIAANKAAN TEHNYT TAHALLANI NIITÄ VIRHEITÄ! EN MÄ VOINUT SILLE MITÄÄN ETTÄ MIKÄÄN YÖ EN EHTINYT NUKKUA YLI KUUTTA TUNTIA (JA MONESTI VAAN 3-4) JA TÄMÄ YHDISTETTYNÄ AVOKONTTORIN SAATANALLISEEN LÄTINÄÄN JA ADD-PIIRTEISIIN NIIN MÄ EN PYSTYNYT KESKITTYMÄÄN TYÖHÖN!

NYT SE SELVISI! EN PIRUUTTANIKAAN HAE YHTÄÄN MITÄÄN TYÖTÄ KOSTOKSI SULLE VAIKKA JO HELMISTÄKIN PYYSIN KÄYMÄÄN HAKEMUKSENI JA CV:NI LÄPI! KIITOS PALJON!

JA SINÄ VITTUPÄÄ KUVITTELIT PYSTYVÄSI MANIPULOIMAAN MINUA?! NO, EHKÄ ON KOHTUUDEN MUKAAN TODETTAVA ETTÄ EHKÄ PYSTYTKIN - MUTTA TOISEEN SUUNTAAN KUIN MIHIN SINUN OLI TARKOITUS!!!
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 12:33

Voi herran tähden että mä olen nyt heikossa hapessa. Miksi tuon yhden piti tulla tuohon provosoimaan kun ehkä ilman sitä olisin jo saanut rauhoituttua? Nyt mä vaan itken enkä varmaan pääse edes hakemaan pelastusarmeijalta ruokia klo 14. Ja miksi mä olisin menemättä hakemaan niitä jos mitenkään vaan pystyisin ne hakemaan? Enhän mä siitä mitenkään hyödy - mähän vaan menetän ne ruuat! Eikä se ole edes mikään asia mitä voisi käyttää hyväkseen siinä että yrittää vältellä töitä. Ei ketään kiinnosta jos mä sanon "En ole työkykyinen kun viimeksi en jaksanut Pelastusarmeijan ruokia hakea". Mä en mitenkään hyödy siitä etten niitä hae - päinvastoin - mutta en varmaan pääse nyt asunnosta ulos.

Miksi toi ei helvetissä ymmärrä olla provosoimatta kun Kyllästynytkin on jo oppinut? Mikä saa sen kuvittelemaan että se pystyisi minua manipuloimaan? Aivan absurdia!
trisse

ViestiKirjoittaja Palle » 18.04.2018 13:44

Oletpas sinä nyt pahalla päällä. :|
Palle

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 14:07

Noolan kirjoitti:Aggressio kokemuksellisena kuohumisena olisi inhiboitavissa oleva tila, mutta mainitsemasi ajatteluvirheet lienee pitävät sitä lähes sietämättömänä yllä. Tämän varmasti tiesitkin vaikka mukavuudenhaluun perustuen torjutkin.

Mitkä ajatusvirheet?
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 18.04.2018 14:10

Palle kirjoitti:Oletpas sinä nyt pahalla päällä. :|

Kyllä. En löydä edes depressiohoitajan yhteystietoja vaikka niiden piti olla sivustolla "hirveän selkeästi merkittyinä". Tapansa mukaan valehtelivat. No, kun saan ne jostain menen puhumaan sinne hallitsemattomasta raivostani
trisse

ViestiKirjoittaja vibeke » 18.04.2018 18:12

Ihminen (eli vihaaja) tulee vihaiseksi, kun hänen oikeutensa eivät toteudu.

Yllä ehdotettu ratkaisu(?): aivojen uudelleenohjelmointi niin, että vihaaja luopuu oikeuksistaan, aluksi ainakin perus- ja ihmisoikeuksista.
vibeke

ViestiKirjoittaja Noolan » 18.04.2018 18:22

vibeke kirjoitti:Ihminen (eli vihaaja) tulee vihaiseksi, kun hänen oikeutensa eivät toteudu.

Yllä ehdotettu ratkaisu(?): aivojen uudelleenohjelmointi niin, että vihaaja luopuu oikeuksistaan, aluksi ainakin perus- ja ihmisoikeuksista.

Mistä ihmeen oikeuksista höpiset? Mistä lähtien on kuulunut perus- ja ihmisoikeuksiin voida valita vapauksia ilman vastuita? Länsimaisella luksusnarinalla ei ole mitään tekemistä ihmisoikeuksien menettämisen kanssa.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja Tyy » 19.04.2018 01:32

Kokeile apteekkia ja alkoa.
Tyy

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet