Psykoterapeutti kertoo, miksi viha voi olla hyvä asia
Näin kesytät vihan:
1. Pysähdy
Jos tunnet vihan nousevan niin voimakkaaksi että menetät oman käyttäytymisesi hallinnan, ota aikalisä. Jos pysäytät tilanteen ja lähdet siitä pois, et saa enää vihaa tuottavia ärsykkeitä.
2. Neutraloi tunteesi
Kun keskityt aktiivisesti johonkin neutraaliin asiaan ja lopetat vihan ruokkimisen katkerilla ajatuksilla, tunnereaktio laantuu itsestään. Keskity vaikka katsomaan, miltä puut näyttävät ulkona, tai laske vastaantulevia autoja.
3. Vaihda näkökulmaa
Kun fysiologinen reaktio on vähän laantunut, voit palata tilanteeseen. Mieti sitä vastapuolen näkökulmasta. Mikä hänen tilanteensa oli, kun hän sanoi tai teki jotain, minkälainen päivä hänellä oli mahtanut olla, ja niin edelleen. Näkökulman vaihtaminen edesauttaa oman reaktion laantumista.
4. Onko vihan alla muita tunteita?
Viha on usein sekundaaritunne, eli jonkin toisen tunteen herättämä tunne. Esimerkiksi omaan tarvitsevuuteen liittyvät tunteet voivat olla kasvualusta vihareaktioille. Onkin kiinnostavaa pohtia, mitä vihan alla on. Mieti, mitä toivot ja tarvitset ihmiseltä, joka herättää sinussa näin voimakkaita reaktioita. Mitä muuta kuin vihaa tunnet tätä ihmistä kohtaan?
5. Jaa nämä tunteet toiselle
Jos huomaat, että jollakin ihmisellä ja hänen sanomisillaan on sinulle muita suurempi painoarvo, nämä tunteet on hyödyllistä jakaa toiselle. Tällä tavalla vihareaktio voi auttaa parantamaan ihmissuhdetta.
Palle kirjoitti:Mistäs minä luin, että aggressio voi joissain harvinaisissa tapauksissa kohdistua myös itseen, kun sopivaa muuta kohdetta ei ole näköpiirissä.
trisse kirjoitti:Palle kirjoitti:Mistäs minä luin, että aggressio voi joissain harvinaisissa tapauksissa kohdistua myös itseen, kun sopivaa muuta kohdetta ei ole näköpiirissä.
Kyllä mulla on oikein sopiva "muu kohde" näköpiirissä. Ongelma on että en koskaan tiedä millainen aggressio heitetään mielenterveysongelmia piikkiin ja millainen johtaa työvoimapoliittisiin sanktioihin.
vibeke kirjoitti:Ihminen (eli vihaaja) tulee vihaiseksi, kun hänen oikeutensa eivät toteudu.
Yllä ehdotettu ratkaisu(?): aivojen uudelleenohjelmointi niin, että vihaaja luopuu oikeuksistaan, aluksi ainakin perus- ja ihmisoikeuksista.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa