Siirsin ko viestin ketjuun, mihin se mielestäni kuuluukin.
Re: Vaitiolovelvollisuus ja työssä jaksaminen
.Kissi » 18 Huhti 2016, 23:02
Mirri halusikin puhua aiemmin jo kiusaamisesta. Onko vaikeaa Saltsu puolustautua kiusaajalta?
"Nykykäsityksen mukaan yksi kiusaamisen keskeisimmistä syistä on kiusaajan oman asemansa pönkittämisen halu tai vallan tavoittelu ryhmässä. Lapsilla, jotka kiusaavat toisia, on usein halua näkyä ja kuulua, saada ihailua ja valtaa ryhmässä. Kiusaamisen kohteeksi valitaankin usein sellainen lapsi tai nuori, joka on epävarma, arka, ennestään huonossa asemassa ryhmässä tai jolla on vain vähän tai ei ollenkaan ystäviä. Näin kiusaaja varmistuu siitä, että kiusatusta saa helpon voiton eikä ryhmä nouse vastustamaan kiusaamista. Sellaiset pitkään vallalla olleet käsitykset, joiden mukaan kiusaaja on aina huonolla itsetunnolla varustettu ongelmalapsi joka kiusaamalla purkaa omaa pahaa oloaan, eivät siis pidä paikkaansa. On paljon lapsia, jotka kiusaavat toisia huvikseen, tehdäkseen vaikutuksen muihin tai aivan ajattelemattomuuttaan."
.Kissi
Vaihdoin sanan lapsia mielessäni sanaan ihmisiä, koska kaikki kiusaajat eivät suinkaan ole lapsia. Valitettavan moni aikuiseksi itseään kutsuva on syystä tai toisesta jäänyt alle murrosikäisen kypsymättömälle tasolle-
Itse olen kiusaamisesta sitä mieltä, että se on kiusaajan oman heikkouden osoittamista sekä horjuvan itsetunnon pönkittämistä. Miltei poikkeuksetta kiusaaja kokee jatkuvaa alemmuutta ja yrittää sitä salata purkamalla turhautuneisuuttaan täysin syyttömiin.
Omasta mielestäni on aivan sama, mitä" ryhmä" tekee tai ei tee, sillä tuskin minun elämälleni on suurtakaan merkitystä.
Kyllähän kiusaajaksi tunnistetaan jollain tasolla heikoille jäänyt yksilö eikä näinollen pitäisikään reagoida liian vahvasti.
Kiusaajahan on aina altavastaaja jolta puuttuu normaaliin kommunikointiin sekä järki että keinot.
Tietyn rajan ylittäessään kiusaaja kokee olevansa voitolla, kun saa toisen hiiltymään. Kierolla tavallaan hän miettii nyt antaneensa "uhrilleen" kunnon opetuksen.
Surullisinta on se, ettei sitä "sädekehää" hänen päänsä päällä näe kukaan muu kuin hän itse kieroontuneessa ajatusmaailmassaan.