m-vaiva kirjoitti:Kaikkea sitä minä luulenkin tietäväni. Enkä itse edes tiennyt luulevani tietäväni.
Nyt teitä on kolme siinä eli ennenköhän jotain opi, kun annatte kunnolla sakinhivutusta.
(lihavointi minun)Kirjoittaja m-vaiva » 20.10.2017 21:08
Minusta tämä asia ei kuulu vertaistukeen, koska kukaan täällä ei taida olla ikääntynyt omainen joka huolehtii tai on huolestunut mt-ongelmaisesta omaisestaan.
Saati, että olisi väsynyt asiasta.
Yleensä tämmöiset jutustelut yleisistä asioista tehdään psyko-osastolla.

(lihavointi minun)Veikko Päätalon oma puheenvuoro: "Haluan kertoa omasta elämästäni ensin jotain. Olen asunut laitoksessa 17 vuotta ja nyt saan asua kotona. Onneksi. Minä kommunikoin kirjoittamalla ja käyttämällä kuvaohjelmaa ipadilla. Kirjoitan itse, vaikka siihen tarvitsen toisen ihmisen fyysisen tuen. Tarvitsen tukea ja ohjausta kaikissa toiminnoissani. En yksin selviä oikeastaan mistään. Haluan asua kotonani. Tehdä asioita itsenäisesti ilman siskoni jatkuvaa läsnäoloa. Siksi omaishoidon sopimus on purettu. Haluan elää ja olla kuten muutkin ikäiseni miehet. Ilman holhousta ja sukulaisen jatkuvaa läsnäoloa. Minulla on ollut Kelan tulkkipäätös jo monta vuotta ja tämän kirjoitan tulkin kanssa. Vessa ja hygienia: Tarvitsen kaikessa toisen ihmisen apua. Muistutusta ja myös konkreettisesti fyysistä apua. Kädet osaan pestä, mutta siihen tarvitsen vahvan sanallisen tuen. Pukeutuminen: Tarvitsen apua ja tukea sekä pukemiseen että riisumiseen. Sanalliset ohjeet auttavat minua. Osaan kyllä, mutta vaatteita puen tai riisun hullussa järjestyksessä ilman ohjeita. En päivästä, aamutoimista tai iltatoimista selviä yksin. Aloittaminen on vaikeaa, kuten toiminnan jatkaminen sek lopttaminen. Kuulen normaalisti, ymmärrän puhutun, vaikka itse puhun joskus muutamia sanoja. Jännitän uusissa tilanteissa, mutta tuttu ihminen auttaa siihenkin. Ruokailu: Minulla on rajoitteita. Olen laktoositon sekä gluteeniton. Laittaisin mielelläni itse ruokaa päivittäin, mutta tarvitsen siihen vahvaa ohjausta. Minä saan itse päättää omista asioistani ja suunnittelen elämääni. Haluan elää normaalia elämää. Tarvitsen avustajaa kaikkeen toimintaani. Olen aikuinen mies. Laitokseen en enää suostu. Haluan asua kotonani ja saada palvelut sinne. Osallistun yhteiskuntaan. Opiskelen ja haluan sitä jatkaa. Henkilökohtainen apu auttaisi minua. Pääsisin irti omaan elämääni."

(lihavointi minun).Kissi kirjoitti:Ei nämä meidän pohtimiset vahingoita ketään. Mutta voit tietysti laittaa linkin sinne, että pääseevät lukemaan mitä täällä mietitään. Olen kanssa allekirjoittanut.

.Kissi kirjoitti:Miten tuleekin mieleen, että voisit tehdä niin ihan vaan siksi, että tuntisit olosi hyväksi, kun olet ilmiantanut nettipohtijat ja heidän ajatuksensa.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa