Häpeättekö mt-ongelmianne?

Re: Häpeättekö mt-ongelmianne?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.07.2015 23:05

Mietin pitäisikö lainata / ostaa jokin kirja, sellainen "elämäntaito"-opas, jossa kerrottaisiin, kuinka elämää pitää elää. Eli siis ihan pukeutumisesta alkaen "näin aikuinen pukeutuu" ja "niin ja näin tehdään siinä ja tässä tilanteessa". Näin ei poikkeaisi normaalista. Näin voisin myös naamioida mt-ongelma-häpeän ja muut häpeät. Mitään käytöksen kultaisia kirjoja en siis kaipaa tai menestyjän opasta, vaan jonkin "tee näin, näin kuuluu tehdä ja olla, piste", sitten olisin niin kuin kerrotaan ja se olisi ok.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2015 11:22

Pinja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pinja, mistä sinä tuollaista päättelet?

PP ei pysty millään näkemään/huomaamaan meissä tapahtuneita muutoksia, joten ollaan hänelle aina samanlaisia.

Minusta se ei ole suuri ihme; ollaan kuitenkin netissä. Arvelen, että ammattilaisten näkövinkkelistä enemmän muutosta parempaan on tapahtunut silloin, kun mielenterveysongelmaiselle ihmiselle tällainen nettifoorumi käy tarpeettomaksi: hän kohoaa siivilleen ja lähtee lentoon, eikä enää tarvitse tämän paikan tarjoamaa 'terapiaa'.
Ainakin omalla kohdallani näen asian niin, että olen aika huonossa hapessa tarvitessani selviytymiseni tueksi tällaista vertaistukifoorumia kirjoittamismahdollisuuksineen. Silti, vaikka olotilat vaihtelevat. Selkeästi toipumisen ja kuntoutumisen suuntaan olen menossa vasta silloin, kun elämä tempaisee mukaansa niin, ettei enää ole aikaa eikä tarvetta tällaisen foorumin tarjoamaan 'hoitoon' ja vertaistukeen.

Jokin tarve panee viihtymään mt-aiheisella vertaistukifoorumilla, ja aika monella tarve käsittääkseni on omat mt-ongelmat. Muutokset paranemisen suuntaan eivät välttämättä ole netissä objektiivisesti havaittavan suuria niin kauan kuin tuo tarve ilmenee. Mielestäni siitä asiasta ei ole järkevää syyttää foorumin ylläpitäjää, joka 'tuntee' meidät vain netissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 18:16

Mirri toivottavasti et ole lähtemässä täältä mihinkään. Minulle tällä foorumilla on joko neutraali vaikutus tai positiivinen vaikutus tai negatiivinen vaikutus, en pysty millään sanomaan tiedossa olevan vaikutuksen olevan varmasti positiivinen tai kieltää mahdollista negatiivista vaikutusta. Voisin sanoa, että mielestäni olet tällä hetkellä ainoa täällä, joka saa terapeuttista apua tältä foorumilta, koska kirjoitat päiväkirjaa. Uskon päiväkirjan kirjoittamisen itsessään olevan sinulle terapeuttista, vaikka foorumilla ei ole psykoterapiaa tarjolla. Koetko itse päiväkirjan kirjoittamisen terapeuttisena vai olenko väärässä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2015 19:44

Pitäisi varmaan määritellä ihmisyys täsmällisesti ja yksiselitteisesti, jotta tiedettäisiin ovatko vaikeasti vajaamieliset tai vaikeasti psyykkisesti vammaiset ihmiset menettäneet suuren osan ihmisyyttään vai eivätkö ole.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 19:56

HYVÄÄ JATKOA, ETTE OLE IHMISIÄ JA OLETTE MENETTÄNEET KOKO IHMISYYTENNE, KATSON PARHAAKSI LÄHTEÄ. HAISTAKAA PASKA VITUN VAJAAMIELISET JA VAJAKIT, KUN ETTE OSAA MUUTA KUIN LOUKATA!
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 20:08

Pinja kirjoitti:HYVÄÄ JATKOA, ETTE OLE IHMISIÄ JA OLETTE MENETTÄNEET KOKO IHMISYYTENNE, KATSON PARHAAKSI LÄHTEÄ. HAISTAKAA PASKA VITUN VAJAAMIELISET JA VAJAKIT, KUN ETTE OSAA MUUTA KUIN LOUKATA!

Jäitä pöksyihin Pinja.
PP ei ole viitannut tai edes vihjannut kenenkään vajakkiuteen tai ihmisyyden puuttumiseen.

En tiedä minkälainen tilanne PP:llä oli mielessään, mutta jos vaikeasti psykoottinen ihminen maalaa kakalla seiniään ja/tai esimerkiksi ajattelee olevansa syöpäläisten valtaama, on mielestäni perusteltua ajatella, että hän on hukannut osan ihmisyydestään.
Asia ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän olisi menettänyt ihmisarvonsa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.07.2015 20:20

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pitäisi varmaan määritellä ihmisyys täsmällisesti ja yksiselitteisesti, jotta tiedettäisiin ovatko vaikeasti vajaamieliset tai vaikeasti psyykkisesti vammaiset ihmiset menettäneet suuren osan ihmisyyttään vai eivätkö ole.

Kyllähän vamman vaikeusaste rajoittaa ja estää ihmistä toimimasta "täytenä"
Mutta henkisesti vajaallakin on ihmisoikeus, ei sitä ole kieltäminen. Kaikkein vaikeimmin henkisesti vammautuneet tarvitsevat toisen apua ihan kaikissa toimissaan, jotta pystyisivät elämään omalla tasollaan vahingoittamatta muita tai itseään.

Jos ihminen on suureksi osaksi ihmisyytensä menettänyt eli jotakin muuta kuin ihminen, niin mitä hän silloin on? Ja kuinka syvää älyllistä vammaisuutta/vajaamielisyyttä tarvitaan, jotta hänen voidaan sanoa olevan jotakin muuta kuin ihminen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.07.2015 20:23

Flower kirjoitti:(- -)Toisaalta joidenkin tutkimusten mukaan ihmisillä olisi taipumus toimia julmasti muita ihmisiä kohtaan tietyissä olosuhteissa tai auktoriteetin "määräämänä" vrt. Milgramin tottelevaisuuskoe ja Zimbardon Standfordin vankilakoe.

Ihan vain sivuhuomiona, tänään kutoselta:

Vaarallinen vankila (16)
22:00 - 23:50

(The Experiment, trilleri, USA, 2010) 26 toisilleen täysin tuntematonta ihmistä jaetaan vankien ja vartijoiden rooleihin. Tarkoituksena on tutkia sekä sääntöjen noudattamista että auktoriteetin omaksumista. Pian huomataan, että ihmismieli voi olla täysin arvaamaton saadessaan valtaa. 96 min. Ohjaus: Paul Scheuring. Pääosissa: Adrien Brody, Cam Gigandet, Clifton Collins Jr., Ethan Cohn, Fisher Stevens, Forest Whitaker.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 20:42

MINUA ON LOUKATTA TÄLLÄ FOORUMILLA NYT KOLMENA VIIME PÄIVÄNÄ SELLAISELLA TAVALLA ETTÄ ETTE IKINÄ USKO ETTEKÄ IKINÄ TULE MILLÄÄN KEINOLLA SELITTÄMÄMÄÄN MINULLE SANOJANNE, ETTE IKINÄ PYSTY ENÄÄ VETÄMÄÄN SANOJANNE TAKAISIN, TÄTÄKÖ HALUSITTE, TIEDÄN ETTÄ HALUSITTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MINUA EI OLE MISSÄÄN KOSKAAN IKINÄ LOUKATTU TÄLLÄ HIRVITTÄVÄLLÄ TAVALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 20:49

Pinja kirjoitti:MINUA ON LOUKATTA TÄLLÄ FOORUMILLA NYT KOLMENA VIIME PÄIVÄNÄ SELLAISELLA TAVALLA ETTÄ ETTE IKINÄ USKO ETTEKÄ IKINÄ TULE MILLÄÄN KEINOLLA SELITTÄMÄMÄÄN MINULLE SANOJANNE, ETTE IKINÄ PYSTY ENÄÄ VETÄMÄÄN SANOJANNE TAKAISIN, TÄTÄKÖ HALUSITTE, TIEDÄN ETTÄ HALUSITTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MINUA EI OLE MISSÄÄN KOSKAAN IKINÄ LOUKATTU TÄLLÄ HIRVITTÄVÄLLÄ TAVALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Enpä ole samaa mieltä tuosta.
Minun mielestäni sinä yrität tehdä kärpäsestä härkää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.07.2015 20:56

Pinja kirjoitti:MINUA ON LOUKATTA TÄLLÄ FOORUMILLA NYT KOLMENA VIIME PÄIVÄNÄ SELLAISELLA TAVALLA ETTÄ ETTE IKINÄ USKO ETTEKÄ IKINÄ TULE MILLÄÄN KEINOLLA SELITTÄMÄMÄÄN MINULLE SANOJANNE, ETTE IKINÄ PYSTY ENÄÄ VETÄMÄÄN SANOJANNE TAKAISIN, TÄTÄKÖ HALUSITTE, TIEDÄN ETTÄ HALUSITTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!MINUA EI OLE MISSÄÄN KOSKAAN IKINÄ LOUKATTU TÄLLÄ HIRVITTÄVÄLLÄ TAVALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

No törppöjä täällä riittää.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.07.2015 21:02

En ole nähnyt tuota yhtä poistettua viestiä, niin en luonnollisestikaan yhtään osaa arvioida sen sisältöä saati tarkoitusta. Kuitenkin, juurihan itsekin laitoin yhdessä viestissä isoja kirjaimia peräjälkeen. Siinä ei esim. tehty kärpäsistä härkäsiä, vaan tunneresponsseista kirjaimia.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.07.2015 21:03

Pinja kirjoitti:HYVÄÄ JATKOA, ETTE OLE IHMISIÄ JA OLETTE MENETTÄNEET KOKO IHMISYYTENNE, KATSON PARHAAKSI LÄHTEÄ. HAISTAKAA PASKA VITUN VAJAAMIELISET JA VAJAKIT, KUN ETTE OSAA MUUTA KUIN LOUKATA!

Kiitos toivotuksesta. Mitä ihmettä riehut?

Psykoosin kokemus on takuuvarmasti raskas kokemus, jossa ihminen tuntee joutuvansa täysin "pohjalle" mielensä myllerryksen alle. Yksi keino kuvata kokemusta on todeta osa ihmisyyttä menetetyksi. Ihmisyys on abstrakti käsite. Ihmisyys on menetettävissä osittain, vaikka ihminen onkin aina ihminen, joksi on syntynyt, niin kauan kuin henki pihisee. Ruumiskin on ihmisen ruumis, vaikka aivot tai keho eivät toimisi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 21:09

Olette väärässä, minulle sekoamiset eivät ole olleet minkäänlaisia ihmisyyden menetyksiä, yksi ihmisyyden osa sekin on ihminen on joka on seonneessa tilassa, vaan ihmiset ketkä eivät ole seonneet eivät halua nähdä seonnutta osana ihmisyyttä, koska eivät usko itse koskaan sekoavansa eivätkä halua nähdä vaaraa sekoamiseen. SEONNUT EI MENETÄ MITÄÄN! AINOASTAAN TAJUNTA LAAJENEE. Minä olen kokenut ihmisyyden menetyksiä muissa yhteyksissä kuten silloin, kun minua on kohdeltu huonosti ja loukkaavasti eikä ole otettu huomioon=kuten tässä ketjussa on osaltani käynyt.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.07.2015 21:38

huomattu.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 21:38

Kejusssa puhutaan vaikeasti vammaisista/seonneista. Käsittääkseni palstalla ei ole muita vaikeasti vammaiseksi määriteltyjä (Kelan määrittämiä) kuin minä.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 07.07.2015 21:41, muokattu yhteensä 2 kertaa
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 21:40

Pinja kirjoitti:Kejusssa puhutaan vaikeasti vammaisista/seonneista.

Ei tämä ketju kuitenkaan ole sinuun suunnattu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 21:42

Minua on tarkoitettu, olen ainut vaikeasti vammaiseksi määritelty tällä foorumilla, joten keskustelu meni hyvin henkilökohtaiseksi. Ja vaikka ei olisi suoraan minusta puhuttu, niin aihe koskee yhtä suoraan minua, kun puhutaan vaikeasti vammaisesta.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.07.2015 21:46

Olen, olen ainut vaikeasti vammainen palstalla. Joten olen erikoisasemassa, kun siitä puhutaan ja tässä ketjussa on puhuttu.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.07.2015 21:49

Pinja kirjoitti:Minua on tarkoitettu, olen ainut vaikeasti vammaiseksi määritelty tällä foorumilla, joten keskustelu meni hyvin henkilökohtaiseksi. Ja vaikka ei olisi suoraan minusta puhuttu, niin aihe koskee yhtä suoraan minua, kun puhutaan vaikeasti vammaisesta.

Et ole ainoa, eikä missään vaiheessa ole viitattu sinuun.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet