Olen linnoittautunut

Re: Olen linnoittautunut

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2013 18:06

Untuva, mistä sinulle on syntynyt käsitys, että ylläpitäjä tahtoisi sinut foorumilta pois? Ainakaan minun kohdalleni ei ole osunut mitään viestiä, josta näin sivullisena voisi päätellä sellaista; en ole huomannut ylläpitäjän olevan hätistelemässä sinua pois. Jospa oletkin käsittänyt jotakin väärin?
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 18.05.2013 18:14

Mirri kirjoitti:Untuva, mistä sinulle on syntynyt käsitys, että ylläpitäjä tahtoisi sinut foorumilta pois? Ainakaan minun kohdalleni ei ole osunut mitään viestiä, josta näin sivullisena voisi päätellä sellaista; en ole huomannut ylläpitäjän olevan hätistelemässä sinua pois. Jospa oletkin käsittänyt jotakin väärin?

Tuolla Saksanpaimenkoira ketjussa PP viittaa siihen, että olen häiriintynyt, sen jälkeen hän osoitti ettei halua olla sen takia minun kanssani tekemisissä; että hän keskittyy muuhun. Totesin sen jälkeen, että PP ei pidä minusta ja toivoisi minun lähtevän foorumilta.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2013 18:32

Kukapa täällä ei olisi enemmän ja vähemmän häiriintynyt... Käsittääkseni mt-ongelmaiset ihmiset ovat tavalla tai toisella häiriintyneitä; aivan sama tiedostammeko ja myönnämmekö asiaa itse vai emme.

Kävin lukemassa mainitsemaasi ketjua, ja mielestäni sinulla on syntynyt väärinkäsitys. Kysyit Psykopatologialta selitystä hänen käyttämäänsä sanaan häiriintynyt, ja hän sanoi olevansa keskittynyt muuhun - siis muuhun kuin sen sanan selittämiseen.
Luulen ymmärtäväni loukkaantuneisuutesi; häiriintyneeksi sanominen ei tunnu kivalta. Alunalkaen sana kuitenkin tuli esille Psykopatologian sanoessa, että häiriintyneille pikkukoirat sopivat isoja paremmin. Noinhan asia on, joten mitäpä siitä loukkaantumaan. Jotkut ovat asian suhteen jyrkempiä; heidän mielestään mt-ongelmaisille ihmisille ei sovi minkäänlainen koira tai mikään muukaan lemmikki, ei pieni eikä iso. Psykopatologia ei sentään ole noin jyrkillä linjoilla, ehdottelee vain komean sakemannin tilalle jotakin pienempää ja helpompaa vaihtoehtoa koiraksi. Ihan järkevää.

On aivan totta se, että koiran omistajan pitäisi olla psyykkisesti aika terve ja tasapainoinen - siis ei saisi olla häiriintynyt. Ja mitä isompi koira sitä enemmän omistajalta vaaditaan psyykkistä kuntoa ja terveyttä. Luulen Psykopatologian pointin olleen tuossa, ei sinussa ollenkaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.05.2013 18:44

Suomen sanakirjani sanoo näin:
häiriintynyt ihmisestä henkisesti tasapainoton

Häiriintynyt on mielestäni oikein hyvä ja neutraali (ei ollenkaan loukkaava) sana kertomaan psyykkisistä ongelmista ja siitä, että henkilö on psyykkisesti ongelmainen. Käytännöllinen suomen kielen sana on aivan turhaan ja aiheettomasti saanut osakseen kielteisen ja jopa loukkaavan arvolatauksen.
Ei ole olemassa mielenterveyden ongelmia, jotka eivät aiheuttaisi psyykkistä/henkistä tasapainottomuutta, joten ei ole mitään loukkaavaa siinä, että mt-ongelmaisia ihmisiä sanotaan häiriintyneiksi - siis psyykkisesti tasapainottomiksi. Se, että ihmiset pitävät häiriintyneisyyttä (mielenterveyden ongelmia ja psykiatrisia sairauksia) häpeällisenä, on toinen juttu...
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 18.05.2013 18:49

Minä yhdistin häiriintynyt termin häirikköön. Häiriköstä on haittaa muille, koska he ovat häiriöksi muille. Olen nimittäin välillä häiriköinyt täällä ja sitten ajattelin, että Pertti ei pidä häiriköstä ja haluaa minusta eroon.
untuva

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.05.2013 21:42

Olet tainnut tehdä hätiköityjä päätelmiä.
Olen Mirrin kanssa samalla kannalla.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.05.2013 22:11

Häiriöinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 18.05.2013 22:19

Ehkä paras.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja untuva » 18.05.2013 23:14

Psykopatologia kirjoitti:Häiriöinen.

Tuo kuulostaa jo paremmalta. Haluan muistuttaa siitä, etten ole ainut häiriöinen täällä. Tai sitten kuvittelet, että olen ainut sairas täällä. Muut eivät ole tuoneet hirveästi sairauttaan täällä esiin, minä enemmän kertonut itsestäni. PP pitäisikö minun kertoa itsestäni vähemmän etten joutuisi tälläiseen maineeseen?
untuva

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2013 00:13

Kyllä me lähdemme siitä oletuksesta, että kaikki tälle palstalle kirjoittavat ovat enemmän tai vähemmän häiriöisiä.
Tai minä ainakin lähden.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.05.2013 11:25

Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllä me lähdemme siitä oletuksesta, että kaikki tälle palstalle kirjoittavat ovat enemmän tai vähemmän häiriöisiä.
Tai minä ainakin lähden.

Voithan sinä lähteä aivan mistä oletuksista haluat.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.05.2013 12:00

Vaikka kaikilla on (ilmeisesti) eri asteisesti häiriöitä yms,
pyrin lähtemään moderoinnissa siitä, että kaikki ovat
normaaleita; so. että "häiriö ei anna anteeksi" (yms.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2013 12:22

En minäkään ajatellut, että häiriö olisi mikään ikskjuus.
Kunhan ajattelin, ettei kellään liene kanttia asettua muiden yläpuolelle.
Paitsi aseman suomalla auktoriteetilla.
Ja Hilppahan ei on tietysti poikkeus.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja asko » 19.05.2013 13:07

Hilppa kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllä me lähdemme siitä oletuksesta, että kaikki tälle palstalle kirjoittavat ovat enemmän tai vähemmän häiriöisiä.
Tai minä ainakin lähden.

Voithan sinä lähteä aivan mistä oletuksista haluat.

Miten löysit tämän foorumin, jos sinulla ei ole mitään häiriötä?
asko

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.05.2013 16:08

Aivan. Foorumin löytyminen edellyttää vaikeita psyykkisiä häiriöitä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 19.05.2013 18:14

untuva kirjoitti:Jos tilanne vaatii käyn käsiksi.

Kun isä ei ole saanut kanssani tahtoaan läpi hän on käynyt minuun käsiksi. Hulluinta on se, että hän on käynyt senkin jälkeen käsiksi, kun hän on saanut jo tahtonsa perille. Tämä vituttaa ja ottaa kaikkein eniten päästä, kun käydään käsiksi sen jälkeen, kun olen jo antanut hänelle hänen tahtonsa perille. Tulee mahdoton tilanne, kun ei voi enää antaa mitään periksi, eikä näin ollen estää hänen väkivaltaisuuttaan. Kun periksi ei voi antaa enemmän kuin on jo antanut. Kimppuun käyminen tapahtuu silloin ilman syytä. Ei ole kiva, että käydään toiseen syyttä käsiksi. Samaa isän toimintamallia olen itsekin joskus käyttänyt ymmärtämättä edes syytä, että mistä käytöksen olen oppinut. Minä joudun sitten kantamaan mielipuolisen isäni tekojen seurauksia ja minusta tulee häiriöinen.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.05.2013 19:13

Tris kirjoitti:
untuva kirjoitti:Ei Pertti ole terapeuttini. Kyse on siitä, että tuo asia ilmeni myös täällä aiheutuen ensin Pertin kommentista. Meidän kaikkien tulisi sitten olla täällä ongelmittomia ettei kukaan vaan väittäisi, että nyt pidät Perttiä terapeuttina. Onhan tuo Pertti sinunkin ongelmointiin puuttunut.

Joo, mutta mulla ei ole psykoterapiaprosessia meneillään. Häiritset terapiaasi jos tuot terapian piiriin kuuluvia asioita esille mielummin täällä kuin omassa terapiassasi.

En käsittele täällä asioita, joita en käsittele terapiassa. Tämä, kun ei vastaa terapiaa. Vertaistuki on jonkin verran terapeuttista muttei sekään täysin vastaa terapiaa. Pidän täällä eräänlaista päiväkirjaa yhtenä syynä se, että muistan sitten kertoa ne asiat terapiassa, koska en ole muuten motivoitunut kirjoittamaan asioita jollekin paperille ylös. Täältä voin tarkistaa mitä en ole vielä puhunut. Toisaalta en tuo tänne kaikkia niitä asioita, joita taas puhun terapiassa. Ja ihan kaikkia asioita mitä täällä puhun en puhu terapiassa, koska kaikki ei ole merkityksellistä ja tärkeää.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.05.2013 19:27

Tris kirjoitti:Onko ase-itsemurhasekoilut "merkityksellistä ja tärkeää"?
untuva kirjoitti:
untuva kirjoitti:Jos tilanne vaatii käyn käsiksi.

Kun isä ei ole saanut kanssani tahtoaan läpi hän on käynyt minuun käsiksi. Hulluinta on se, että hän on käynyt senkin jälkeen käsiksi, kun hän on saanut jo tahtonsa perille. Tämä vituttaa ja ottaa kaikkein eniten päästä, kun käydään käsiksi sen jälkeen, kun olen jo antanut hänelle hänen tahtonsa perille. Tulee mahdoton tilanne, kun ei voi enää antaa mitään periksi, eikä näin ollen estää hänen väkivaltaisuuttaan. Kun periksi ei voi antaa enemmän kuin on jo antanut. Kimppuun käyminen tapahtuu silloin ilman syytä. Ei ole kiva, että käydään toiseen syyttä käsiksi. Samaa isän toimintamallia olen itsekin joskus käyttänyt ymmärtämättä edes syytä, että mistä käytöksen olen oppinut. Minä joudun sitten kantamaan mielipuolisen isäni tekojen seurauksia ja minusta tulee häiriöinen.

On. Se liittyy juuri tuohon tahdon läpisaamiseen ja oppimiseen, että käydään käsiksi, kun ei saa tahtoaan lävitse. Pidän hyvänä sitä, että ymmärrän miksi aloin käsiksi käyväksi. Oikeastaan hoksasin vasta tänään, että jäljittelin isän toimintaa. Totta kai otan tämän aiheen kaikkinensa terapiassa käsittelyyn. Hyödyn terapiakäsittelystä.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 19.05.2013 19:36

Tris sunkin kannattaisi miettiä täällä miksi toimit niin kuin toimit. Olen huomannut sinun kertovan itsestäsi asioita, mutta voisit lisätä siihen vielä tämän ulottovuuden, että mietit toimintaasi täällä ja pohtisit syitä käyttäytymisellesi ja mistä lapsuuden kokemuksesta käyttäytymisesi voisi juontua. Itse ainakin mietin miksi toimin niin kuin toimin ja hyödyn täällä olosta ja pistän itseäni eteenpäin. Siihen ei täällä terapeuttia tarvitse, pystyn tekemään sen täysin omin neuvoin. Terapiaistunnossa pureskelen asiaa sitten lisää ja saan uusia ulottovuuksia ajatuksiini.
Välillä olen käynyt täällä muiden kimppuun syyttä, mun pitää tarkkailla niitä tilanteita vielä enemmän, että toteuttaako ne sitä, että käyn kimppuun vielä senkin jälkeen, kun olen saanut tahtoni perille. Sullakin Tris on mun mielestä ollut sitä, että käyt välillä kimppuuni syyttä, voisit miettiä mistä on kohdallasi kyse.
untuva

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet