Hilppa kirjoitti:Beth kirjoitti:..., ja graavi ahdistus. ...
En tarkalleen tiedä ymmärränkö oikein, mitä tarkoitat graavilla ahdistuksella.
Olen aiemmin kertonut täällä omasta sairaushistoriastani. (- -)
Nyt olen siinä tilanteessa, että miten tästä eteenpäin. Tyytyäkö kelvolliseen, mutta ei täydelliseen
ja kenties arvaamattomaankin tilaansa vaiko miettiä mahdollisia yksityisiä terapiamahdollisuuksia.
Täysin omakustanteisen terapian suhteen olen hieman skeptinen.
Hilppa kirjoitti:Pointti hävisi muun roskani sekaan. Nauttimiskysymyksen toi esiin lääkärini. Minusta tuntui tuolloin vain vastenmielisen kornilta koko kyseinen kysymys, vaikka sinänsä ihan hyvä ajatus punnita sivuvaikutusten merkitys tarkoin, koska pitkäaikaisesta valinnasta kyse. Minulta kyseli kaikesta tarkasti ei niinkään sivuvaikutuksiin takertuen vaan selvittäen tarkasti millaiseksi oloni koen lääkettä nautittuani jo jonkin aikaa. Psykiatrini oli valmis etsimään sopivampaa, jos nykyinen lääkitys ei sopiva. En tiedä kuvaamasi henkilön tilanteesta mitään. En tiedä, kuinka hän on valintaansa päätynyt, kuka on neuvonut, millainen lääkäri ym. vai onko peräti saanut käsityksensä mielialalääkkeistä osin netin pohjalta...
Sinulla oli fiksu lääkäri. Minun lääkärini määräsi ensimmäisellä käynnillä, muutaman minuutin keskustelun jälkeen masennuslääkkeet pakko-oireisiin, eikä kertonut mitään lääkkeestä tai mahdollisista sivuvaikutuksista, ei vaikka kysyin itse. Hän vastasi vain epämääräisesti jotain että "ei yleensä tule mitään.."
Kyseinen lääke aiheutti minulle pahoja haittavaikutuksia ja kuuluin silloin ikäryhmään, jolle kyseistä lääkettä ei suositella ilmenneiden riskien takia.
Yhdysvalloissa lääkeyhtiö GlaxoSmithKline on tuomittu maksamaan kolmen miljardin dollarin, liki 2,4 miljardin euron sakot. Yhtiö tuomittiin kahden lääkkeen markkinoimisesta tarkoituksiin, joihin niitä ei ollut tarkoitettu.
Syyttäjän mukaan GlaxoSmithKline markkinoi Paxil-nimistä lääkettä laittomasti lasten masennuksen hoitoon vuoteen 2003 saakka. Yhdysvaltalaisviranomaiset eivät olleet koskaan antaneet lupaa lääkkeen käyttöön alaikäisille.
Voit olla alttiimpi näille ajatuksille:
- jos Sinulla on aikaisemmin ollut itsemurha-ajatuksia tai itsesi vahingoittamista koskevia ajatuksia.
- jos olet nuori aikuinen. Tieto kliinisistä lääketutkimuksista on osoittanut, että alle 25-vuotiailla aikuisilla, jotka saivat depressiolääkettä psykiatrisen vaivan hoitoon, on lisääntynyt vaara itsemurhakäyttäytymiseen
Jos koet itsetuhoisia tai itsemurha-ajatuksia missä hoidon vaiheessa tahansa, ota yhteys lääkäriin tai mene heti sairaalaan.
Serotoniinioireyhtymä/ Maligni neuroleptioireyhtymä
Joissakin harvoissa tapauksissa paroksetiinihoidon yhteydessä voi kehittyä serotoniinioireyhtymän tai pahanlaatuisen neuroleptioireyhtymän kaltaisia oireita, erityisesti kun sitä annetaan yhdessä muiden serotonergisten lääkkeiden ja/tai neuroleptien kanssa. Koska nämä oireyhtymät voivat johtaa hengenvaarallisiin tiloihin, paroksetiinihoito on lopetettava, jos tällaisia oireita esiintyy (tilalle on tyypillistä useiden erilaisten oireiden ryppään ilmaantuminen, kuten hypertermia, jäykkyys, myoklonia, autonominen epätasapaino, johon voi liittyä elintoimintojen nopeita vaihteluita,
mielentilan muutoksia mukaan lukien sekavuutta, ärtyneisyyttä, voimakasta agitaatiota, joka etenee deliriumiksi, ja koomaa) ja elintoimintoja tukeva hoito on aloitettava. Paroksetiinia ei tule käyttää yhdessä serotoniinin esiasteiden (kuten L-tryptofaanin, oksitriptaanin) kanssa serotoniinioireyhtymän vaaran vuoksi (ks. kohdat 4.3 ja 4.5).
Myoklonus pakkoliike jonka yhteydessä yksittäiset lihasryhmät supistuvat äkillisesti, voimakkaasti ja lyhytaikaisesti, mikä näkyy raajan toistuvina nopeina nykäyksinä tai nytkähdyksinä.
Beth kirjoitti:..
Sama mieltä, mutta kun kokennut sitä pahimpana versiona keskivaikea masennus alkaa tuntua lastenleikilta.
Kuutar kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Pointti hävisi muun roskani sekaan. Nauttimiskysymyksen toi esiin lääkärini. Minusta tuntui tuolloin vain vastenmielisen kornilta koko kyseinen kysymys, vaikka sinänsä ihan hyvä ajatus punnita sivuvaikutusten merkitys tarkoin, koska pitkäaikaisesta valinnasta kyse. Minulta kyseli kaikesta tarkasti ei niinkään sivuvaikutuksiin takertuen vaan selvittäen tarkasti millaiseksi oloni koen lääkettä nautittuani jo jonkin aikaa. Psykiatrini oli valmis etsimään sopivampaa, jos nykyinen lääkitys ei sopiva. En tiedä kuvaamasi henkilön tilanteesta mitään. En tiedä, kuinka hän on valintaansa päätynyt, kuka on neuvonut, millainen lääkäri ym. vai onko peräti saanut käsityksensä mielialalääkkeistä osin netin pohjalta...
Sinulla oli fiksu lääkäri. Minun lääkärini määräsi ensimmäisellä käynnillä, muutaman minuutin keskustelun jälkeen masennuslääkkeet pakko-oireisiin, eikä kertonut mitään lääkkeestä tai mahdollisista sivuvaikutuksista, ei vaikka kysyin itse. Hän vastasi vain epämääräisesti jotain että "ei yleensä tule mitään.."
Kyseinen lääke aiheutti minulle pahoja haittavaikutuksia ja kuuluin silloin ikäryhmään, jolle kyseistä lääkettä ei suositella ilmenneiden riskien takia.
Muutoin kommentoisin, että en itse noissa vastaanottotilanteissa pystynyt hyötymään ja saamaan irti kaikkea hyötyä lääkärin erityisosaamisesta, koska tuolloin olin niin paniikissa ja depression vallassa, että pelkäsinkin lähes kaikkea normaalia sosiaalista kanssakäymistä eli keskustelua. Menin ihan lukkoon, kun kysyttiin asioistani. Onneksi hän kirjasi lausuntoihini ylös niitä lääkevaihtoehtoja, joita myöhemmin yleislääkärit ovat sieltä konsultoineet.
Sivuvaikutuksista: Ei lääkäri niistä etukäteen alkanut pelotella, koska sekin on sellainen asia, mikä voi tulla "placebona" esiin. Jos kaikki sivuvaikutukset käytäisiin lääkettä määrättäessä läpi, potilas alkaisi kiinnittää niihin erityishuomiota ja voisi kokea voimakkaammin sellaisetkin oireet, joita ei muutoin huomaisikaan. Ja toisaalta ovathan ne sivuvaikutukset luettavissa aina lääkepakkauksen mukana tulevassa selosteessa, eikä koskaan voi etukäteen tietää, sattuuko kuulumaan siihen 5-10%:n joukkoon, jotka niitä saavat. Lääkkeet on valitettavasti kokeiltava yksilökohtaisesti. Koskaan ei hyväkään lääkäri voi 100%:n varmuudella tietää, sopiiko joku lääke jollekin vai ei.
Kuutar kirjoitti:Minun kohdallani kyseessä oli lääke, jota ei yleisesti ottaen tulisi määrätä lapsille ja nuorille, eikä nuorille aikuisille ilmenneiden riskien ( itsetuhoisuus, aggressiivisuus) vuoksi. Kuuluin tuolloin siihen ikäryhmään, joille kyseistä masennuslääkettä ei suositella.
Hilppa kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Minun kohdallani kyseessä oli lääke, jota ei yleisesti ottaen tulisi määrätä lapsille ja nuorille, eikä nuorille aikuisille ilmenneiden riskien ( itsetuhoisuus, aggressiivisuus) vuoksi. Kuuluin tuolloin siihen ikäryhmään, joille kyseistä masennuslääkettä ei suositella.
Silti oletan, että myös sinun lääkärisi on toiminut tietoisen harkitusti kohdallasi ja toivon niin. Ahdistus ja paniikkihäiriö muodostavat vaikean olotilan, joka pitkään hoitamattomana jatkuessaan voi jopa kroonistua, jolloin sitä voi olla vaikeampi hoitaa. Minä en osaa arvioida enkä voi ottaa kantaa, onko tehty päätös oikea vai väärä, koska en ole lääkäri.
Psykopatologia kirjoitti:Viime vuosikymmeninä depressio on vallannut sijaa muilta diagnooseilta,
etenkin masennus(tila), joiksi dystymiatkin herkästi laitetaan.
Muutos lähi käyntiin DSM-III:n myötä (1980-).
Olihan tuo selkeästi väärin. Pitäähän joku voinnin seuranta olla niin kauan kuin potilas lääkettä syö.Kuutar kirjoitti:...Minulta ei kysytty mitään olotiloistani.
...
Kuutar kirjoitti:...Mitä tulee ahdistuksen tunteeseen, niin henkilökohtaisesti siedän mieluummin ahdistusta kuin tunteettomuutta, jota masennuslääkitys aiheutti.( sellaista ei ole ollut koskaan muulloin kuin lääkityksen aikana) ...
Pointti hävisi muun roskani sekaan. Nauttimiskysymyksen toi esiin lääkärini. Minusta tuntui tuolloin vain vastenmielisen kornilta koko kyseinen kysymys, vaikka sinänsä ihan hyvä ajatus punnita sivuvaikutusten merkitys tarkoin, koska pitkäaikaisesta valinnasta kyse. Minulta kyseli kaikesta tarkasti ei niinkään sivuvaikutuksiin takertuen vaan selvittäen tarkasti millaiseksi oloni koen lääkettä nautittuani jo jonkin aikaa. Psykiatrini oli valmis etsimään sopivampaa, jos nykyinen lääkitys ei sopiva. En tiedä kuvaamasi henkilön tilanteesta mitään. En tiedä, kuinka hän on valintaansa päätynyt, kuka on neuvonut, millainen lääkäri ym. vai onko peräti saanut käsityksensä mielialalääkkeistä osin netin pohjalta...
Yhdysvalloissa lääkeyhtiö GlaxoSmithKline on tuomittu maksamaan kolmen miljardin dollarin, liki 2,4 miljardin euron sakot. Yhtiö tuomittiin kahden lääkkeen markkinoimisesta tarkoituksiin, joihin niitä ei ollut tarkoitettu.
Syyttäjän mukaan GlaxoSmithKline markkinoi Paxil-nimistä lääkettä laittomasti lasten masennuksen hoitoon vuoteen 2003 saakka. Yhdysvaltalaisviranomaiset eivät olleet koskaan antaneet lupaa lääkkeen käyttöön alaikäisille.
Voit olla alttiimpi näille ajatuksille:
- jos Sinulla on aikaisemmin ollut itsemurha-ajatuksia tai itsesi vahingoittamista koskevia ajatuksia.
- jos olet nuori aikuinen. Tieto kliinisistä lääketutkimuksista on osoittanut, että alle 25-vuotiailla aikuisilla, jotka saivat depressiolääkettä psykiatrisen vaivan hoitoon, on lisääntynyt vaara itsemurhakäyttäytymiseen
Jos koet itsetuhoisia tai itsemurha-ajatuksia missä hoidon vaiheessa tahansa, ota yhteys lääkäriin tai mene heti sairaalaan.
Serotoniinioireyhtymä/ Maligni neuroleptioireyhtymä
Joissakin harvoissa tapauksissa paroksetiinihoidon yhteydessä voi kehittyä serotoniinioireyhtymän tai pahanlaatuisen neuroleptioireyhtymän kaltaisia oireita, erityisesti kun sitä annetaan yhdessä muiden serotonergisten lääkkeiden ja/tai neuroleptien kanssa. Koska nämä oireyhtymät voivat johtaa hengenvaarallisiin tiloihin, paroksetiinihoito on lopetettava, jos tällaisia oireita esiintyy (tilalle on tyypillistä useiden erilaisten oireiden ryppään ilmaantuminen, kuten hypertermia, jäykkyys, myoklonia, autonominen epätasapaino, johon voi liittyä elintoimintojen nopeita vaihteluita,
mielentilan muutoksia mukaan lukien sekavuutta, ärtyneisyyttä, voimakasta agitaatiota, joka etenee deliriumiksi, ja koomaa) ja elintoimintoja tukeva hoito on aloitettava. Paroksetiinia ei tule käyttää yhdessä serotoniinin esiasteiden (kuten L-tryptofaanin, oksitriptaanin) kanssa serotoniinioireyhtymän vaaran vuoksi (ks. kohdat 4.3 ja 4.5).
Myoklonus pakkoliike jonka yhteydessä yksittäiset lihasryhmät supistuvat äkillisesti, voimakkaasti ja lyhytaikaisesti, mikä näkyy raajan toistuvina nopeina nykäyksinä tai nytkähdyksinä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa