Omistan Jaskalle vielä hieman (vaihtoehtoista) näkökulmaa narkomaanin ja narkomaanin läheisten arkeen...
Mä olen ollut paikalla kun sä olet kamapäissäs riehunut hajottamastas juomalasista saadulla terällä uhaten vuoroin itteäs ja vuoroin muita. Mä olen ollut paikalla kun mun omissa ylioppilasjuhlissa mun lahjaks saamista rahoista osa katos mystisesti. Mä olen ollut paikalla kun sun huoneesta on löytynyt vitun iso määrä käytettyjä neuloja, lukemattomia kertoja. Mä olen nähnyt sut vähintään kymmeniä kertoja huumetokkurassa jeesustelemassa ja viisastelemassa. Mä olen ollut paikalla kun sun velkojat on soittanu mutsille ja faijalle uhkauspuheluita. Mä olen joutunut kuulemaan kun sun velkojat on käyny porukoilla kovistelemassa faijaa. Mä olen lukemattomat kerrat joutunut todistamaan kun oot varastanut multa rahaa, enkä oikeestaan ees tiedä mikä on todellinen kertojen lukumäärä. Mä olen joutunut kuulemaan mun pikkusiskolta surullisia tarinoita, kun siltä on kyselty pilkkaavaan sävyyn onko se klommoposki-Jaakon (selkee narkkiviittaus) sisko. Mä olen joutunut soittamaan sulle apua kun sä makaat leikkipuiston metsässä kuoleman porteilla, kieli ulkona ja reagoimatta yhtään mihinkään. Mä olen ollut näkemässä kun sä joudut vankilaan. Sun takia mä nukun porukoilla yöpyessäni kaikki arvotavarat tyynyn alla. Päivisin jos mulla ei oo joku arvotavata näköpiirissä, mun täytyy lopettaa kaikki muu tekeminen ja ettiä se taas näköpiiriin. Mä oon joutunut toistuvasti todistamaan, kun mutsi menee täydelliseen paniikkiin nähdessään poliisiauton tai ambulanssin meidän kotikadulla, tai jos entuudestaan tuntematon numero soittaa mutsin puhelimeen. Ennen kaikkea mä olen joutunut surullisena seuraamaan kun mutsi, faija, Heidi, Ile, ja Leena on joutuneet todistamaan näitä samoja asioita. Näitä asioita olis vaikka kuinka vitusti, mut ajattelin yrittää vielä nukkua tänä yönä. https://blogbook.fi/hyvinvointisuoni/ve ... arkomaani/ (Myös kommentit!)
___
Yksi jengeihin liittyvistä merkittävistä tulonlähteistä on väkivaltainen velanperintä eli kiristys.
- Voi olla kyse täysin tekaistusta velasta tai ihan pikkusummasta, jossa jengi ryhtyy perimään jonkun saatavia, sanoo viimeksi alkuvuodesta Cannonballin ja UB:n kiristysvyyhdin tutkintaa johtanut rikoskomisario Jukka Larkio Helsingin poliisista.
- Kun velallinen sitten maksaa, pian tullaan takaisin ja vaaditaankin huomattavasti isompaa summaa. Uhri lypsetään kuiviin vaikka tämän puolisoa tai perhettä uhkaamalla. Suoranainen väkivaltakaan ei ole kovin harvinaista, Larkio sanoo.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051 ... 3_uu.shtml___
Onneksi lääkkeitä määrätään niitä tarvitseville (yleensä!), niin ei tarvitse katukaupan puoleen kääntyä.
Olen ollut havaitsevinani, että jotkut myös laittomia huumeita suht säännöllisesti käyttävät, käyttävät niitä ainakin aluksi "lääkinnällisessä mielessä". Voivat käyttää myös alkoholia. Esim. sosiaalisiin tilanteisiin liittyvästä paniikkihäiriöstä kärsivät saattavat toimia näin. En tiedä mitä käyttävät, mutta lopulta homma saattaa joillakin mennä siihen, että mikä tahansa kelpaa, että uskaltautuu edes ulos lähtemään. Myös MS-taudista tai erilaisista kivuista kärsivät saattavat käyttää esim. kannabista, koska mikään muu ei auta. (Tai jos eivät lääkekannabista saa.) Jotkut myös mielestäni "hoitavat" masennusta / ahdistusta / traumoja laittomilla huumeilla, koska kuvaavat, että 'silloin ei tarvitse miettiä mitään, ei ahdista ollenkaan' jne.
ADHD-lääkkeistä en tiedä toimivatko, kuitenkin minullekin on joskus syntynyt ikään kuin tarve saada tähänkin vaivaan (josta en kärsi) lääkettä, koska olen olettanut, että lääkkeellä on positiivisia vaikutuksia - ja nimen omaan sellaisia vaikutuksia, joita nykyään pärjätäkseen tarvitsee... Esim. jos se lisäisi keskittymistä edes vähän tai jotakin asioiden organisointikykyä, niin lääkehän olisi unelma. Pitää olla tehokas ja toimelias ja tuottelias ja! Luulisi, että jos lääke toimii, niin sitä oltaisiin ilomielin työntämässä kaikille. Häviäisi kasa ongelmia kerralla. Oletan kuitenkin, että yksistään lääke ei voi tuottaa niin absurdeja ominaisuuksia löhömakkaralle.
Yhteisö on traumatisoinut minut juuri tuolla pitää tehdä sitä ja pitää tehdä tätä -meiningillä. Sikäli en yhtään ihmettele, vaikka joku päivä popsisin jotain piristäviä ja keskittymiskykyä lisääviä laillisia tai laittomia päihteitä... Tiedostan kuitenkin toistaiseksi riippuvuusriskin omalla kohdallani liian suureksi, että edes haluaisin kokeilla. Olisikin hyvä, jos ihmisistä voisi jo ennalta tietää, kuka pystyy käyttämään päihdettä tai riippuvuuspotentiaalin omaavaa lääkettä "hyvin". Tämän hyvän kriteeriksi riittää ihan se, että ei aiheuta käytöllään muille ongelmia... tai itselleen.
Myös täältä (
viewtopic.php?f=8&t=15243) löytyy oivallista tietoa addiktioista ja ehkä vastaus kysymykseen:
Jaska kirjoitti:Alkoholi on laillinen päihde, jos sitä päihteenä käytetään. Mutta väärin käytettynä, poikkeaako alkoholin väärinkäyttäjän psykopatologia merkittävästi muitten päihteenkäyttäjien psykopatologiasta?
Minä pidän kyllä alkoholistia ja narkomaania eri asiana. Narkomaani on mielestäni vaikeampi asia. Mutta miten ne eroavat psykopatologisesti?
En kuitenkaan viitsi kopioida koko intterneettiä tänne.
Lisäys: vertaileva katsaus alkoholismiin unohtui laittaa. Perinteisimpiä lieveilmiöitä lienee perheväkivalta. Voisinkohan keksiä tähän jaaritteluun vaikka sellaisen pointin, että mielestäni riippuvuuksia on aika vaikea vertailla. Osa ihmisistä ei varmaan edes tiedosta mistä lopulta ovat riippuvaisia ja mistä eivät...