Vaikea tietää, Irmeli
Minäpä kerron teille esimerkin omasta elämästäni (uskaltaudun siihen, vaikka näin, kuinka Kaapon kävi...).
Olin töissä sellaisessa työpaikassa, jossa esimiehellä oli oma "hovinsa", nuolemiskaartinsa. Siihen "päässeillä" meni työpaikalla hyvin.
Vastineeksi heidän tuli kaikesta päätellen kertoa pomolle kaikki, mitä saivat selville työkavereistaan, ja näillä hovinarreilla
ei ollut mitään vaikeuksia käydä raportoimassa pomon huoneessa - tai minne nyt sattuivatkin pomon kanssa päätymään -
mitä näille rivialamaisille kuului. Myöskään pomolla ei ollut mitään estoja sen suhteen, mitä hän kertoi edelleen
suosikeilleen niistä asioista, joista rivialamaiset olivat hänelle luottamuksellisesti puhuneet.
Olin kerran tämän pomoni ainoana reissutulkkina Länsi-Siperiassa. Siellä hän uskoutui minulle ihanteestaan:
me kaikki, samalla osastolla työskentelevät, olimme hänen ajatuksissaan yhtä perhettä. <3 Siksi hänellä oli omasta mielestään
oikeus puhua rivialamaistensa asiat suosikeilleen. Loogista? Tavallaan. Minä kuitenkin onnistuin tuossa tilanteessa
pääsemään hänen mustalle listalleen, kun totesin, etten ole valinnut työkavereitani ja että minulla on oikeus itse päättää,
mitä kenellekin kerron.
Miksi halusin jakaa kanssanne tämän kokemukseni? Koska mekään täällä emme ole valinneet toisiamme kuin vain välillisesti.
Yksien kanssa tulemme toimeen paremmin kuin toisten. Miksi meidän pitäisi pakottaa itsemme hyppimään jonkun viestien yli,
kun on olemassa mahdollisuus välttyä itseä ärsyttävän henkilön tekstien lukemiselta asettamalla tämän vihamieheksi? Jos
kokee siihen tarvetta. Eihän sitä tarvitsee mainostaa, ettei jonkun tekstejä lue! Mikään ei estä toimimasta hienotunteisesti.
Ja ehkä hienotunteisuuttakin löytyisi paremmin, jos annettaisiin mahdollisuuksia vaikuttaa.
Minä en koe tätä palstaa minään kehitystehtävänä, jonka avulla meidän kaikkien pitäisi pyrkiä tulemaan "paremmiksi ihmisiksi".
Muuta syytä en keksi sille, että vihamiestoiminnon käyttö täällä on kielletty: halu katsoa kuinka käy, kun "ruuvia" kiristetään
yhä tiukemmalle ja tiukemmalle.