Sohvaperunan selityksiä

Sohvaperunan selityksiä

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.02.2012 12:42

Minä en halua ulkoilla, tai oikeastaan haluaisin, mutta en halua ottaa riskejä, joita ulkoiluun liittyy:

- kylmä, viima ja pakkanen ahavoittavat kasvojen ihoa, lisäksi auringon ultraviolettisäteet aiheuttavat harmaakaihia, eivätkä aurinkolasitkaan anna riittävää suojaa sitä vastaan
    - auringon paahde vanhentaa ihoa ja aiheuttaa ihosyöpää, ja luulen, etteivät mitkään suojaavat voiteet auta riittävästi torjumaan näitä uhkia.
    - pelkään virilisaatiota (miesmäisyyden lisääntyminen)
    - liikunnan aiheuttama stressi vie hiukset päästä
    - liikunta kuluttaa niveliä, tulee kulumia ym.
    - epäilen, että "henkisyyteni" kärsii, jos käytän liikaa energiaa liikuntaan
    - uimahallista voi saada tautitartunnan ja lisäksi jotkut virtsaavat uima-altaisiin
Illusia

Re: Sohvaperunan selityksiä

ViestiKirjoittaja Gyver » 22.02.2012 12:47

Kun liikkuu vähemmän ei tarvitse syödä niin paljoa.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.02.2012 12:48

Aivan oikein, Gyver. Luulen, että mitä enemmän ihminen syö ja kuluttaa, sen rasittavampaa se on elimistölle.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 22.02.2012 12:58

Ja sitten kun syö vähemmän ei tule vastenmielisen näköiseksi läskiporsaslehmäksi.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.02.2012 13:06

Ongelmana on, että jos ei liiku, energiaa ei kulu, mutta tärkeitä ravintoaineita ei voi saada ilman että syö terveellistä ruokaa. Liikkumattomuus lisää painoa jonkin verran, sillä vähäkalorinen ruokavalio on aika vaikea kehitellä ilman että ruoan ravintoarvot ja monipuolisuus kärsivät. Lisäksi suolisto tarvitsee kuituja.

Jos liikkuu ulkona, kuten muutkin, tulee tavalliseksi tuulipukutädiksi. En halua ikääntyä sillä tavalla.

Painovoima ja liikunnan liikkeet venyttävät ja veltostuttavat kudoksia. "Piettävä pehmiää, käytettävä kulluu."
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.02.2012 23:06

Illusia kirjoitti:..
Painovoima ja liikunnan liikkeet venyttävät ja veltostuttavat kudoksia. "Piettävä pehmiää, käytettävä kulluu."

Minut on tehty liikkumaan. Muutoin kangistun vanhaksi. Kuin kivi, joka vierivänä ei sammaloidu.

Liikkuminen ei estä olemasta eteerinen.

Harvasta asiasta voi todeta vain hyvää tai pahaa. Ei myöskään liikunnasta. Mikä yhdelle sopii, ei välttämättä sovi toiselle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 05.03.2012 20:41

Minusta urheiluvaatteet nykyisin niin värikkäitä ja nuorekkaita, ei ole pelkoa että näytäisit tulipukutädiltä.

Tuulipuvun käytöllä tarkoitin lähinnä sitä henkistä puolta ts. mielikuvaa ulkolevista tädeistä ja siitä, mitä heillä on mielessään. Oletettavasti. En minä kuitenkaan ulkoisestikaan haluaisi näyttää samalta kuin kaikki muutkin. En haluaisi sulautua täysin joukkoon ihan huomaamattomaksi, mutta iän lisääntyessä sitä ei voine välttää.

Olihan ne tuulipuvutkin aiemmin muotia, ja muoti on vaihtelevaista. Ihminen ei kuitenkaan muutu. Vanhenevat ulkoilevat naiset ovat olleet samanlaisia aikojen alusta asti. Luulenpa kuitenkin, ettei ennen muinoin ollut aikaa lenkkeillä. Liikunta oli hyötyliikuntaa. Urheilijoita kai kuitenkin on ollut. Kaipa periaatteessa on aika normaalia olla harrastamatta lenkkeilyä, vaikka nykyaikana se onkin enemmän sääntö kuin poikkeus.

Onneksi sitä voi kävellä tavallisissakin vaatteissa. Nykyaikaisissa urheiluvaatteissa näyttäisin ylipukeutuneelta, koskapa en ole niin hyvässä kunnossa kuin voisin olla. Ehkä keväämmällä ja kesällä innostun taas ulkoilemaan!

Kyllä minäkin virkistyn liikunnasta hetkellisesti, mutta tuntuu, että se on joskus hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa. Olen myös huomannut, että rankemman liikunnan jälkeen olen väsynyt seuraavana päivänä. Jos liikkuu paljon, siitä tulee riippuvaiseksi. Se voi olla häiritsevää. Aika kuluu niin nopeasti ja muutakin tehtävää on niin paljon...

Ei sitä voi olla jatkuvasti hötkyilemässä paikasta toiseen. Joskus pitää tuulettaa ajatuksiaan muuten kuin liikunnalla. Mitenkähän onnistuisi? Joskus pitää keksiä jotakin uutta ja sitä varten joutuu tekemään ajatustyötä. Ajatukset pitää ensin saada liikkeelle jotenkin. Se ei onnistu, jos toimii vanhan kaavan mukaan aina samalla tavalla. Elämässä pitää olla vaihtelua, erilaisia kausia.
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.03.2012 22:30

Esimerkiksi rentoutumalla ajatukset tuulettuvat. Siis ei ajattelemalla mitään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 08.03.2012 13:45

Lepo on tärkeää. Jopa korvien lepo. Minä kuuntelen tosi harvoin kuulokkeilla, mutta pari iltaa sitten kuuntelin pari tuntia musiikkia. Kun lopetin, huomasin, etten kuullut enää kunnolla, vaikka äänenvoimakkuus oli ollut aika hiljainen. Säikähdin, että jos tila on pysyvä... Onneksi se meni ohi, mutta siihen meni puolisen tuntia. Kannattaa varjella kuuloluitakin.

Katsoin uutisia, ja siellä kerrottiin, että ennen vanhaan sängyt olivat lyhyempiä, koska ihmiset nukkuivat istuvassa asennossa tyynyjen varassa. Uskottiin sen olevan terveellisin nukkuma-asento. Olen huomannut, että niskahartiajännitykset ovat selvästi vähäisempiä, kun nukun osan yöstä puoli-istuvassa asennossa. Auttaa myös päänsärkyyn!
Illusia

ViestiKirjoittaja Repee » 29.06.2012 10:03

Kumoan ne, leikkimielelläkin:

- kylmä, viima ja pakkanen ahavoittavat kasvojen ihoa, lisäksi auringon ultraviolettisäteet aiheuttavat harmaakaihia, eivätkä aurinkolasitkaan anna riittävää suojaa sitä vastaan

Nyt ei ole liian kylmää, eikä pakkasta. Ei normaali ulkoilma silmiä pilaa.

- auringon paahde vanhentaa ihoa ja aiheuttaa ihosyöpää, ja luulen, etteivät mitkään suojaavat voiteet auta riittävästi torjumaan näitä uhkia.

Pue vaatteet.

- pelkään virilisaatiota (miesmäisyyden lisääntyminen)

Ainakin mun rinnat kasvoi D-kuppiin ja ehkä nyt taas ylikin, et se miesmäisyydestä. Olethan siis nainen?

- liikunta kuluttaa niveliä, tulee kulumia ym.

Ei kaikki. Kokeile vaikka vesijuoksua.

- uimahallista voi saada tautitartunnan ja lisäksi jotkut virtsaavat uima-altaisiin

Minkä taudin? Jalkasienen helposti ja siksi siellä käytetään omia lipokkaita ja saunassa tietysti peflettia. Eiköhän se kloori tee hyvin tehtävänsä.
Repee

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet