Lapsuudenmuistot

Lapsuudenmuistot

ViestiKirjoittaja eea » 20.07.2019 20:25

Millaisia muistikuvia teillä on ajasta ennen kouluunmenoa? (Saa kertoa yksittäisiä muistoja tai yleisiä)
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

Re: Lapsuudenmuistot

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.07.2019 22:13

Täytyy miettiä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.07.2019 22:51

Varhaisin muistikuvani lienee se kun jouduin olemaan pitkään (pari viikkoa?) sairaalassa.
Muistan pitkät käytävät ja ovet niiden varrella, sälekaihtimet, mustat puhelimet, apuhoitajan jonka nimi oli Anne ja joka laittoi minulle aina rusetin päähän sekä värilliset lasikuulat joilla leikin. Sairaalan hajun, sekoituksen siivous- tai desinfiointiaineesta ja jostain maitoruoasta. Vieläkin kyseinen hajumuisto aiheuttaa kylmiä väreitä ja ahdistusta.
Sairaalakokemukseni aikaan olin 3-4 -vuotias.

Jouduin sairaalaan vaikean märkäruven takia (ymmärtääkseni sain sepsiksen), ja koska märkärupi on tarttuvaa, en saanut olla lastenosastolla tai muutenkaan tekemisissä ihmisten kanssa. Siihen aikaan oli myös tapana, ettei vanhempien vierailuja suositeltu, koska ajateltiin lapsen surevan vähemmän jos vanhemmat eivät käy lasta katsomassa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.07.2019 23:20

Ei ole varhaisin, mutta nyt ajankohtainen. Oltiin mummolassa mustikassa. Palattiin enon ja siskoni kanssa kotiinpäin. Jostain syystä muut lähtivät eri matkaa. Vastaan tuli hirvi vasoineen. Enolta kaatui marjojakin. Selkeää muistikuvaa itse hirvistä ei ole, mutta kohtaaminen oli yllättävä ja erittäin nopea. Pelästyimme kaikki. Siitä riitti puhetta pitkäksi aikaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja eea » 20.07.2019 23:20

(Jouduin myös sairaalaan kitarisojen poistosta - n. 2,5-3 vuotiaana - mutten muista siitä mitään. Muistan isäni vaan kertoneen että hakiessaan en ensin reagoinut ollenkaan vaan ignoroin kun olin niin loukkaantunut.)

Muistan joulun jonka vietimme Heidelbergissä kun olin 4v. Lento ei mennyt putkeen joten saimme ilmaisen yöpymisen hotellissa. Oli myöhä ja äiti kysyi haluaisinko että minulle tuodaan lehtipihvi vuoteeseen. Lehtipihvi syötiin yleensä ravintolassa. En muista mitään lentomatkasta lumisateineen mutta muistan kuinka hassua oli tilata lehtipihvi vuoteeseen. Ja lahjojen avaamisen myös joululta muistan mutten mitään muuta Saksasta tai edes vauvaserkkuani.

Tarhoista muistan jonkun verran. Ekassa jouduin pienten ryhmään kun en mahtunut isoihin ja koin tosi loukkaavaksi olla siellä kun olin jo kuivaksi oppinut. Sellainen voimakas nöyryyttämisentunne kun paikassa oli vain pottia ja miniatyyri-wc pönttöjä.Toisessa tarhassa minulla oli kaksi ystävää ja söimme vanhan rämän auton päällä kasvavasta puusta sellaisia siemenkotia joita ei saanut syödä (kun olivat muka myrkyllisiä tms). Jouduimme johonkin arestiin istumaan penkille toisistamme erossa. Kaverini halusi uhmata tätä arestia ja tuli minun puoleen penkkiä laittamaan mulle huulirasvaa. Muistan tämän koska olin "kiltti tyttö" ja olin mukana jutussa ja ajattelin inhotaanko mua nyt koska vahtija katsoi tuomitsevasti.

Kun olin jotain neljän hyppäsin tarhassa keinuun jossa oli joku kaksivuotias pikkupoika. En töninyt häntä aktiivisesti alas mutta otin kuitenkin hänen keinunsa ja hän menetti otteensa ja putosi alas - mistä en oikeastaan ollut pahoillani sillä jostain hän oli käynyt hermoihini pidemmän aikaa. Tarhantädit tulivat nostamaan pikkupojan ja kujertelivat hänelle mutteivät olleet yhtään tuomitsevia minulle. Tajusin ettei heille tullut mieleenkään että minä olisin ollut osallinen asiassa. Tästä myös tunsin häpeää - että hyppäsin hänen keinuunsa ja nautin hän putosi.

Viisivuotiaasta eteenpäin muistan enemmän.
Enemmän tai vähemmän sekopäinen
eea

ViestiKirjoittaja Katla » 21.07.2019 00:53

EHKÄ VARHAISIN MUISTONI ON, KUN VAUVANA SÖIN RINTAA ÄIDIN SYLIS KESKEN HEINÄNTEON :) N. 1v.
Katla

ViestiKirjoittaja Palle » 21.07.2019 20:29

Muistan kauhukokemuksen. Olin jostain syystä johkaantunut lehmien laitumelle. Meillä oli vihainen lehmä, joka minut huomattuaan alkoi pudistella päätään. Lähdin hivuttautumaan poispäin ja lehmä lähti seuraamaan. Lisäsin vauhtia ja myös lehmä. Lähdin juoksemaan ja lehmä myös. Hyppäsin kuivuneeseen ojaan ja juoksin ojan pohjaa pitkin kohti aitaa. Lehmä tuli perässä ja saavutti koko ajan. Konttasin aidan ali ja lehmä saavutti ja ehti puskea takapuoleen.

Seuraava muisto oli, että paruin täyttä kurkkua ja äiti pesi minua enemmästä kurasta.

Olin ehkä 2 - 3 vuotias.

Jos en olisi ehtinyt karkuun en olisi tässä ilahduttamassa teitä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Katla » 21.07.2019 20:36

:) Minulla on samantapainen muisto. Taapersin sonnin aitaukseen ja se tuijotti ja mää tuijotin. Sitten hiipi mutsi siihen aidanviereen ja kuiski hiljaa tulemaan aidan vierelle. Sit se kaappasi munt pois aitauksesta ja kertoi vihaisesta sonnista ja muistan kun ajattelin, että sonnilla ei ole ketään kavereita. Ikää n.2-3v.
Katla

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 22.07.2019 23:15

En kovin henkilökohtaisia juttuja halua kirjoittaa. Mutta jotain ny kumminkin ku on inspis. Olen eläny aina täl pual jokke ja lähiöissä (vain 2 eri postinumeroa). Eli siis Vanhan Suurtorin puolella.
Lapsuus ennen koulua oli mukavaa aikaa. Kouluaika ei sitä ollut lukiota lukuunottamatta.
Ensin asuin kerrostalossa ja kävin hoitotädillä naapuritalossa ja siellä mulla oli kaverina hoitotädin pojanpoika. Lisäksi 2 krt viikossa olin seurakunnan päiväkerhossa, jossa mm. piirrettiin, maalattiin, laulettiin hengellisiä lauluja ja virsiä ja syötiin omia eväitä.
4-vuotiaana ihastuin ekaa kertaa poikaan ja se oli nimenomaan päiväkerhossa se.
Olen aina tykännyt kirjoista (opin lukemaan 4-vuotiaana ja kirjastokortin sain 5-vuotiaana). Kävinkin ahkerasti kirjastoautossa ja olin siellä jopa Tetissä vuonna 1997 ja työelämävalmennuksessa 2008.
Supersankarit olivat mulle tärkeitä, etenkin Superman, Batman ja Zorro. Mulla on nykyään Superman-t-paita ja sukat ja Batman-sukat. Zorro-romaaneista tein tutkielman yleiseen kirjallisuustieteeseen kesällä 2002, eli juuri ennen sairastumistani.
Mutta siis kaikkein tärkein fiktiivinen hahmo mulle on edelleen Mikki Hiiri. Mulla on jotain 30 Mikkiä ja ekan sain, kun olin 2-vuotias.
Musiikki on myös ollu mulle aina tärkeetä. Olin hevari ja punkkari jo ala-asteella (1990 alkaen), vaikka ei mulla ihan heti mitään bändipaitoja ollut, mutta olen tykännyt myös NKOTB:stä ja Tapani Kansasta pidän edelleen (hänen musastaan sain tsemiä osastolla ja yhä). Mutta siis olen Tapani Kansaa kuullu jo ihan sylivauvana äitin sylkyssä.
eli siis mua on
#usko, #lukeminen, #supersankarit, #Mikki Hiiri, #musa, #punk, #heavy, #poikabändi, #iskelmä
Born in Heideken
Rakkaussoturi

ViestiKirjoittaja logia » 23.07.2019 22:18

Minulla oli puinen hammasharja, jossa oli luonnonharjakset. Sitten sain uuden, joka oli läpinäkyvää oranssia muovia, ja taisi siinäkin olla luonnonharjakset. Seuraava hammasharjani oli punainen, jossa valkoiset muoviharjakset, sitten oli tummansininen Jordan. En muista tarkkaan, missä hammasharjan vaihtovälissä aloitin koulunkäynnin, mutta saattoi olla Jordanin jälkeen.

Vessassa söin hammastahnaa ja vessapaperia, kun tein niistä leikkiruokaa.
logia

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet