Terveystarkastukset

Terveystarkastukset

ViestiKirjoittaja Enne1 » 21.05.2016 21:58

Kuinka usein käytte? Minulla on kolme psyykelääkettä ja toisinaan käyn labrassa lääkärin lähetteellä. Kontrolli ei kuitenkaan ole hyvin usein. Viimeksi verikokeissa muut tulokset olivat hyviä, mutta kolestroli korkea. Olen saanut sitä alemmas nyt. Eikö ole niin, että oliiviöljy ja pieni määrä pähkinöitä olisi terveellistä. Itse olen vasta nyt alkanut käyttää salaateissa oliiviöljyä. Syön myös pähkinöitä. Olen siirtynyt Benecoliin ja käytän vain vähärasvaisia juustoja. Liikun 4- 5 kertaa viikossa reilun tunnin. En oikein tiedä kuinka usein tulisi käydä gynekologilla tai tutkituttamassa rintoja. En yleensä ota flunssa rokotteita, en kai ole riskiryhmässä. EKG on aina näyttänyt jotain häiriötä sydämmessä.
Enne1

Re: Terveystarkastukset

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.05.2016 22:59

En ole käynyt terveystarkastuksessa kai koskaan, vapaaehtoisesti siis aikaa varannut, kouluaikoinahan oli aina jotain terkkarin tarkastuksia. Verikokeessa olen käynyt kai kerran, koska tajusin, että ihmiset käyvät sellaisissa, pieni verenkuva. Silloinkin ihminen kysyi, että miksi haluan siihen. Vaikka juuri olin ymmärtänyt, että on normaalia käydä sellaisessa vaikka ilman syytäkkin. Tuosta on joitakin vuosia. EKG on ihan ufo juttu. Influenssarokotetta en ole ottanut, jotkut pakkorokotteet olen ottanut. Joskus oli lähete maksatestiin mihinlie, mutten ikinä saanut aikaiseksi käydä. Gynellä ja sukupuolitautitesteissä käynyt tasan kerran. En ymmärrä miksi siellä gynekologilla pitäisi ravata jatkuvalla syötöllä. Luomia pitäisi kai käydä näyttämässä ja poistamassa, se projektikaan ei ole moneen vuoteen edennyt mihinkään. En ole jotenkin oikein koskaan sisäistänyt tätä, että miten terveyttä pitäisi hoitaa... just, että miten usein pitäisi käydä jossain ja missä ja miksi. Psykiatrisia, päihde/mt-palveluja tai vastaavia terveyspalveluita olen käyttänyt näiden fyysistenkin edestä tosin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja pöö » 22.05.2016 08:43

Kerran vuodessa käyn labrassa kokeissa , ihan vaan verikokeet . Kaura alentaa haitallista kolesterolia ja lisää hyvää sellaista.
pöö

Terveellinen ruokavalio

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.05.2016 11:27

Ketjussa mainitut oliiviöljy ja kaura ovat yleisten ravintosuositusohjeiden mukaisia ja hyviä ruuan terveellisyyden lisääjiä. Kasvisten liittäminen ruokavalioon, tyydyttyneiden rasvojen, kärjistettyjen ruokien välttäminen ja kotimaisten marjojen nauttiminen ruuassa ovat tunnettuja hyviä keinoja syödä terveellisesti.

Tässä blogissa yleisiä ravintosuosituksia on esitelty ja arvioitu:
http://www.pronutritionist.net/2013/04/ ... 13-mukaan/

Työssäkäyvät saavat terveystarkastuksen yleensä viiden vuoden välein. Vapaaehtoinen ja työnantajasta riippuva.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.05.2016 00:45

Itselläni oli pitkä aika kontrollikäynneistä. 2- tyypin diabeetikkona kontrolloin kotona verensokeria 1-2 kertaa päivässä ja säätelen tbl- hoitoni sen mukaan. Verenpainetta kontrolloin kotona ja minulla on siihenkin lääkitys. Sitten tuli lokakuussa se infarkti jolloin kontrolloitiin muutkin arvot.Samoin lää
kitys ajanmukaistettiin. Sen jälkeen olen käynyt useammin verikokeissa ja sydänfilmissä, missä edelleen näkyy jälkiä läpikäydystä infarktista, viimeksi nyt maalis-huhtikuussa.Useammin nyt kun tuli tuo bakteeritulehdus jalkaan, eikä meinaa oikein parantua.
Fyysinen puoli on melko hyvin nyt kontrolleissa, psyykkisestä puolesta en sitten tiedä, kun sitäkin ( lääkitystä) säätelen voinnin mukaan.

Mielestäni normaaleissa kontrolleissa tulisi käydä kerran vuodessa, mikäli on oireita tai seurattavaa lääkitystä ym, silloin tietysti useamminkin.
Sydänfilmi pitäisi kontrolloida vähintäin kerran vuodessa jos on vaivoja tai häiriöitä ollut silloin tietenkin useammin.

Itse käytän rapsiöljyä, joka on tuotetietojen mukaan rypsiöljyä ja oliiviöljyäkin terveysvaikutteisempi. Käytän sitä salaatteihin, ruuanvalmistukseen, kaikkeen mahdolliseen.Makukin on mielestäni parempi kuin oliiviöljyn, vähän semmoinen pähkinäinen.Jopa kaurapuuroonkin lorautan rapsiöljyä voin asemasta ja hyvältä maistuu. Syön joka aamu kaurapuuroa , alentaa kolesterolia joka minulla on ollut koholla.

Gynekologilla ja papa-kokeessa käyn, kun kutsu tulee, samoin mammografiassa.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Rane » 23.05.2016 10:42

En käy lainkaan missään terveystarkastuksissa tai seulonnoissa.
Rane

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 23.05.2016 11:31

Minä olen nelikymppisestä lähtien käynyt kerran vuodessa melko kattavissa rutiinilabroissa terveyskeskuksessa. Soitan sairaanhoitajalta lähetteen ja saan tulokset sairaanhoitajalta. Ajoittain kohollaan olevaa kolestrolia lukuunottamatta kaikki arvot ovat aina olleet hyvät.

Gynekologilla, papakokeessa ja mammografiassa kävin työvuosina kolmekymppisestä alkaen työnantajan piikkiin kerran vuodessa. Nykyään, kun maksan itse, käyn gynekologilla kerran vuodessa, mutta mammografia ja papa otetaan pääosin vain seulonnoissa. Ei ole gynekologin mukaan tarpeellista useammin, kun ei ole ollut mitään oireita.

Verenpaineet mittaan terveyskeskuksen omahoitopisteessä itse muutaman kerran vuodessa. Ehkä viiden vuoden välein pyydän keuhkokuvat vedoten aikaisempaan tupakointiini. Sydänfilmi on aina otettu tarpeen mukaan. Useankin kerran vuodessa, kun epäilin rytmihäiriötä. Kun häiriö saatiin kiinni, nyt otetaan harvemmin.

Varsinaisessa terveystarkastuksessa en ole käynyt kuin muutaman kerran eläessäni. Tarkastukset ovat kaikki liittyneet koulun tai uuden työn aloitukseen.
Valkosiipi

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet