"Vertaistuesta"

Re: "Vertaistuesta"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2015 00:20

Laitoin teknisesti "pysyvä". Sen voi purkaa viimeistään kahden viikon päästä tai aiemminkin.
"Tris" porttikiellossa ("pysyvä").
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 28.09.2015 09:49

Veikkaan, että jos aikuinen alkaa liikaa analysoimaan, mistä joku lapsen hämähäkkipelko voi johtua,
hämähäkkipelko helposti suurenee ja mutkistuu aikuisen päässä niin että kohta on koko perhe on solmussa hämähäkkien kanssa.

Jos taas aikuinen yrittää vaan tyynnyttää lapsen tekemättä hämähäkeistä sen suurempaa numeroa,
kuten esimerkiksi Kyllästynyt ilmeisesti on tehnyt, ei asiasta tule kenenkään päässä kummoisempaa.

Lapsi keksii kyllä keinot, miten selviää hämähäkkien kanssa silloin, kun äippä ei ole niitä häätämässä.
Ei lapsen kanssa ole useinkaan olennaista se, mitä sanoo. Olennaista on se, miten ja millaisen tunnetilan vallitessa sanoo.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.09.2015 10:40

Pidän arvostettava asiana sitä, että osaa pelätä käytöstään, kun huomaa sen menevän ihan mahdottomaksi ja ei tunne sen olevan enää kontrollissa. Suurimmat tappelut täällä ovat sitä, että käytös ei enää ole kontrollissa. Toivon jatkossakin, että bannin saa myös pyytämällä, säästää paljon.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.09.2015 11:05

Jill kirjoitti:Aikoinani toivoin , että ylläpitäjä olisi puuttunut palstan sisäisiin kärhämöinteihin. Silloin, kun sain jonkilaisen ahdistuskohtauksen ja kuvittelin trissen ja pinjan minua kimpassa kiusaavan. On aika vakavaa jos ihminen saa ahdistuskohtauksen palstan jonkilaisen kinastelun seurauksena. Minulle oli kehittymässä jonkilainen harha. Nykyisin olen tyytynyt ajatukseen, täälläkin jokainen on oman onnensa seppä.

Kuten sanoit, että kiusaamisesi on kuviteltua, niin sitä saattaa helposti lähteä kostamaan syyttä. Yhdessä vaiheessa olit ilkeä minulle ilman mitään syytä, mietin olikohan se juuri silloin, kun kuvittelit joutuneesi kiusatuksi, nimittäin silloin en ollut sanonut mitään pahaa sanaa. Se milloin Trissen kanssa kerran kiusasimme sinua oli vain hyvin lyhytaikaista, oliskohan ollut muutaman kommentin mittainen, jokin aika sen jälkeen ilmeisesti koit edelleen olevasi kohteemme ja kostit minulle. Trisselle et kostanut. Minä saan jatkuvasti ahdistuskohtauksia, kun täällä kärhämöidään. Keskittymiskyky menee ja on pakko olla lukematta tai tuntuu, että sekoan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.09.2015 11:17

Pinja kirjoitti:Pidän arvostettava asiana sitä, että osaa pelätä käytöstään, kun huomaa sen menevän ihan mahdottomaksi ja ei tunne sen olevan enää kontrollissa. Suurimmat tappelut täällä ovat sitä, että käytös ei enää ole kontrollissa. Toivon jatkossakin, että bannin saa myös pyytämällä, säästää paljon.

Minä en pidä Tristanin tapaa käyttäytyä arvostettavana. Mieleeni tulee lapsi joka huutaa vessasta äitiä pyyhkimään, vaikka on jo koulainen ja osaisi itsekin.

Tristan manipuloi, häiriköi - ja käyttää minua stressilelunaan ja manipulointinsa työkaluna.

Tristanin väitteet siitä, että Psykopatologia suosisi minua ovat pötyä. Hän väittää, että minä muka saan kirjoittaa mitä haluan, kun taas muut eivät saisi.
Kysynkin nyt, kuka ei ole saanut kirjoittaa mitä haluaa, ja mitä sellaista minä olen kirjoittanut mitä kuka tahansa ei olisi saanut kirjoittaa?

Jos hiukankin seuraa kuka mitäkin tekee, pitäisi huomata miten Tristan käy kimppuuni aina kun hänellä on tylsää. Ja vaikka kuinka hänelle muistuttaisin, ettei kannata kerjätä verta nenästään, hän vain jatkaa - ja jatkaa - ja jatkaa, kunnes on kerännyt niin paljon huomiota, että voi tehdä teatraalisen poistumisen kulisseihin kiillottamaan marttyyrinkruunuaan entistäkin säkenöivämmäksi - ja minusta on jälleen kerran tehty näytelmän konna.

Ja tuollaiselle manipuloivalle, toisia ihmisiä vahingoittavalle ja palstaa pilaavalle käytökselle te "hurraatte" ja annatte tukenne!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2015 11:18

Pinjalle 11:18

Turhaa spekulointia. - Voisit pikemminkin miettiä omia huonoja esiintymisiäsi täällä.

Nyt on selvästi ilmennyt, että riidat, per se, voivat aiheuttaa sivullisillekin pahaa oloa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.09.2015 11:28

Olen huomannut, että tässä keskustelussa kukin syyttää muita. En ole kieltänytkään ettenkö olisi käyttäynyt aina silloin tällöin huonosti, tulen jatkossakin tekemään samoin, jos minulla on paha olo.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2015 11:37

Niin taitaa tehdä. - Mielestäni myös Helmenkalastajan analyysi Trissen osuudesta on puutteellinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.09.2015 12:34

Parastahan olisi, että pahasta olosta voisi keskustella, mutta tuntuu ettei keskustelemisesta välillä tule mitään eikä siitä aina tunnu olevan mitään hyötyä. Kuten mainittukin se, että ihmiset eivät aina ja kaikki uskalla hakea täällä vertaistukea, jolloin pahaa oloa voitaisiin purkaa sillä tavoin, toinen vaihtoehto on kärhämät tai sitten pitää paha olo sisällään. Hankaluus alkaa silloin, kun paha olo alkaa tuntua kestämättömältä, milloin tulee tunne, että se on pakko purkaa ulos. Ulkopuolisetkin joutuvat silloin pahon olon kokijoiksi. Ne jotka eivät halua osallistua kärhämiin välttävät kokonaan lukemasta niitä, jolloin välttää pahan olon tai sitten osallistuvat purkaakseen oman tuotetun pahan olon pois tai sitten lukevat ja kestävät pahan olonsa tai pitävät sen sisällään. Tärkeintä olisi kestää ja sietää pahaa oloa, ahdistus olisi siten pienempää ja pystyttäisiin keskittymään paremmin. Kärhämiä olisi vähemmän ja uskallettaisin paremmin keskustella pahasta olosta. Pahasta olosta ei kiinnosta keskustella, jos ei luota vertaistukeen. Jos on paha olo, ei välttämättä jaksa yhtään odottaa tuen saantia, on helpompi välittömästi käydä jonkun kimppuun purkaakseen pahaa oloa kuin odottaa vastauksia, aina pelkkä kertominen ei pahasta olosta riitä, vaan täytyy saada apua. Mutta kuten huomattu tappelu aiheuttaa sen kehän, että on yhä vaikeampi hakea vertaistukea pahaan oloon, sitten ei olekaan enää paljon muita keinoja kuin tapella. Tapellessa on vain se, että jää ilman tukea, moni hakee puolustajaa itselleen pahassa olossaan saadakseen tukea pahaan oloonsa, sekö on sitä vertaistukea? Minä en ainakaan halua antaa sellaista vertaistukea, jossa joudun myös itse uhriksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.09.2015 13:17

Pinja kirjoitti:... Minä en ainakaan halua antaa sellaista vertaistukea, jossa joudun myös itse uhriksi.
Hyvä pointti! En minäkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Tris... » 28.09.2015 14:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Pinja kirjoitti:... Minä en ainakaan halua antaa sellaista vertaistukea, jossa joudun myös itse uhriksi.
Hyvä pointti! En minäkään.
'

Samat sanat! Veitte varpaat suustani!
Tris...

ViestiKirjoittaja Tris... » 28.09.2015 14:42

Psykopatologia kirjoitti:Niin taitaa tehdä. - Mielestäni myös Helmenkalastajan analyysi Trissen osuudesta on puutteellinen.

Ai. Minusta sinun analyysisi Kyllästyneen osuudesta riitoihin on ollut puutteellinen. Tuo tosin on hieman virheellisesti sanottu sillä se on kokonaan puuttunut! Kun sanotaan "puutteellinen" niin se sisältää käsityksen että jotain vähän on sentään tehty vaikkei tarpeeksi taikka riittävästi.

Haluaisitko muutamalla lauseella analysoida Kyllästyneen osuutta asioissa?
Tris...

ViestiKirjoittaja Tris... » 28.09.2015 15:06

Psykopatologia kirjoitti:Pinjalle 11:18

Turhaa spekulointia. - Voisit pikemminkin miettiä omia huonoja esiintymisiäsi täällä.

Nyt on selvästi ilmennyt, että riidat, per se, voivat aiheuttaa sivullisillekin pahaa oloa.

Ohhoh sentään! :( Näetkö asian niin että palstanpitäjänä sinulla on 0% vastuu siitä miten täällä huonosti esiinnytään ja riidellään ja rääkätään toisiamme ja ihmiset kärsivät sivullisia myöten? Sinulla ei siis ole mitään osuutta asioihin ja voit sieltä valtaistuimelta vaan huudella noita juttujasi?
Tris...

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.09.2015 15:17

Aihe suljetaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tris... » 28.09.2015 15:22

OIKEIN HYVÄ! Ekana kuitenkin suljit pahoinvointiketjuni ja auki tämäkin yhä näyttää olevan! Sulje jo!
Tris...

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 28.09.2015 15:40

Gabriel kirjoitti:...mutta ilmeisen selvää kuitenkin taitaa olla että kammo seuraa usein lapsuudesta mukana aikuisuuteen vaikka aikuisella on jo järki ja tieto jäsennellä sitä. Jokainen varmasti tiedostaa että ei ne hämähäkit mitään voi tehdä, ei ainakaan suomalaiset hämähäkit.

Eli pointtini tässä on että onko lapsena lapsi oivaltanut että tiettyjä asioita saa läpi vetoamalla "hämähäkkipelkoon". Äiti tulee huoneeseen eikä tarvitse ihan vielä nukkua jne. Sitten vanhempana pelko kehittyy oikeaksi koska "minullahan on fobia", ollut jo lapsesta saakka, eikä vieläkään ymmärrä että alunperin on ollut kyse hoivasta tai "vedättämisestä". Minä en siis tiedä, minä vain arvelen.

Kammoja ja pelkoja on jokaisella ihmisellä lapsena ja aikuisena. Kuka pelkää hämähäkkejä, kuka hiiriä, kuka tulipaloa...
Jokainen myös vedättää vanhempiaan tavalla tai toisella. Jos hämähäkkihomma toimii, tottakai fiksu lapsi sitä käyttää hyväkseen.

Mutta jos vanhempi tyynnyttää lasta eikä lähde tarpeettomasti mukaan lapsen pelkoihin tai vedätyksiin,
ei lapselle kammoista mitään elämää rajoittavia fobioita tule.
Ex-lapsi voi edelleen aikuisena kammota hämähäkkejä kuollakseen,
mutta silti hän pystyy matkustamaan maahan missä vilisee skorppiooneja. Ja selviytymään siellä.
Tuo on käsittääkseni tervettä aikuisuutta.
Valkosiipi

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet