Migreenin täsmälääkkeet

Migreenin täsmälääkkeet

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2015 23:55

Löysin mielenkiintoista asiaa triptaaneista, joten laitan linkin tänne:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94077.pdf

Onko triptaaneilla todellisia eroja?; artikkelin kirjoittaja neurologian erikoislääkäri Mikko Kallela. Kirjoitus on vuodelta 2004.
Mirri

Re: Migreenin täsmälääkkeet

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2015 00:03

Triptaanien kerrotaan supistavan migreenikohtauksessa laajenneita kallon sisäisiä verisuonia, ja sillä tavoin lievittävän migreeniin liittyvää päänsärkyä.

Minun kokemukseni mukaan triptaanit ovat yhdenlaisia 'ihmelääkkeitä' niin, että tehokkaasti toimiessaan ne poistavat nopeasti koko migreenikohtauksen oireiston. Katoaa pirullinen päänsärky, mutta sen lisäksi ripulointi ja oksentelu. Muutenkin olotila muuttuu normaaliksi; selkeäksi ja 'täysijärkiseksi'. Migreenikohtaukseen liittyvä väsymyskin katoaa ilman, että pitäisi saada nukkua ollakseen taas tolpillaan ja toimintakykyinen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Runo » 18.07.2015 22:09

Söin joskus 12 vuotta sitten ensimmäisen migreenin täsmälääkkeen, muista kaiken tuosta hetkestä ja varsinkin sen kun puolen tunnin kuluttua heräsin pienten torkkujen jälkeen siihen, että helvetillinen särky, kipu ja oksentaminen oli poissa. Ja ihan sama minun kohdalla mikä sortin triptaani, kyllä auttaa.
Runo

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.07.2015 12:12

Minullakin on jäänyt mieleeni täsmälääkkeen ensimmäinen kokeilu. Lääke oli Zomig, ja sain sen työterveyslääkäriltä näytepakkauksena. Vasta jälkikäteen selvisi miten arvokkaan näytepakkauksen olin saanut; lääkettä myytiin kolmen tabletin pakkauksessa, ja kalliita olivat. Migreeniäni ei silloin oltu vielä diagnosoitu ja triptaanit olivat siihen aikaan uusia lääkkeitä. Lääkäri tuumasi, että kokeile tuota, jos se auttaa, sinulla on migreeni ja jos ei auta, sairastat jotakin muuta.
Auttoihan se, suorastaan kuin taikaiskusta.

Myöhemmin ongelmana oli hinta. Tuli kalliiksi ottaa triptaani ja oksentaa saman tien... Aika paljon niitä kuitenkin tarvitsin ja käytin, kyllä ne niin hyviä olivat. Imeytyvyyskin oli niin hyvä, että jos ei ihan samalla hetkellä oksennuttanut, niin lääke ehti hyvin imeytyä ja tehota. Välillä kuitenkin mietin, että pelastanko työpäivän triptaanin avulla vai podenko suosiolla - sen verran lääkkeelle tuli hintaa, kun sitä tarvitsi usein.

Toivottavasti kyseiset lääkkeet ovat nykyisin jo inhimillisissä hinnoissa niin, ettei raha olisi esteenä niiden käytölle.

Nenäsumutetta ei alkuvaiheessa tainnut olla, sen sijaan Imigran oli injektiona. Ja tietysti älyttömän kallis. Sitä kuitenkin kuljetti mukanaan henkilö, jonka migreenikohtaukset olivat äärimmäisen vaikeita; muusikko, jota kiidätettiin ambulanssilla sairaalaan vaikka kesken esityksen, kun kohtaus iski.
Migreeniä on jostakin syystä pidetty naisten riesana. Minun kohdalleni osuneet vaikeimmat migreenitapaukset - ne, jotka ovat tarvinneet ensiapua poliklinikalla kivun lisäksi sekavuuteen ja ties mihin - ovat kuitenkin olleet miehiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2015 14:03

Miltä migreenikohtaus tuntuu? Näin kerran ihmisen, jolla oli kai migreenikohtaus meneillään. Se kramppasi ja luikerteli kuin pahimmista kuukautiskivuista kärsivä lisäyksenä se, että hän 'hakeutui' tosi outoihin asentoihin (pää alaspäin ja muuta) ja löi itseään helpottaakseen oloaan. Lääkettä ei voinut ottaa, koska sanoi, että mikään ei pysy sisällä. Hirveetä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.07.2015 15:56

Vaikea kuvata miltä migreenikohtaus tuntuu, se kun voi olla monimuotoinen ja vaihtelevainen samallakin ihmisellä. Erittäin kova ja jyskyttävä päänsärky tietysti on oleellinen osa migreenikohtausta, mutta ei ollenkaan ainoa. Eikä päänsärky aina ole niin sietämättömän kovaa kuin kerrotaan, se voi olla lievempääkin. Oksentelu, ripulointi, ja yleinen huonovointisuus on osa migreenikohtausta. Kalpea ja kylmänhikinen iho, palelevuus, vapina, käsien puutuminen, aistien herkistyneisyys... Valot, äänet, hajut, maut - kaikki voivat tuntua sietämättömiltä.

Sekavuus lienee vähemmän tunnettu migreenikohtauksen oire; ihmiseltä voi mennä 'tolkku pois'. Se voi ilmetä kohtauksen ollessa tulollaan tai sen ollessa päällä. Tähän asiaan törmäsin vasta 2000-luvulla tuttavan kertoessa lukioikäisestä pojastaan, joka päivänä muuanna ilmestyi koulusta kotiin sekaisena ja aivan kuin muistinsa menettäneenä - ja kauhean sairaana. Ensiavussa sitten selvisi, että kyseessä oli migreenikohtaus, ja apukin löytyi nopeasti nykyisillä lääkkeillä.

Minusta vertaus pahimpiin kuukautiskipuihin on aika osuva, koska olen kärsinyt niistäkin. Onneksi siihenkin vaivaan on nykyisin tehokkaat lääkkeet. Ja tiedetään, ettei kyseessä ole vain vaikea kipu, vaan laaja-alainen oireyhtymä, joka aiheuttaa monenlaista oireilua. Kokemukseni mukaan hyvin paljon samanlaista kuin migreenikohtauksessa; kivun paikka vain on toisaalla.
Ennen triptaanien aikaa tiedettiin, että periaatteessa migreenikohtaukseen tepsivät samat lääkkeet kuin kuukautiskipuoireyhtymään kohtauksen ollessa päällä. Miksei käytännössä ollut niin, sitä ei tiedetty.
Minulla migreeniä hoidettiin (tai siis yritettiin ainakin jotenkin lievittää kohtauksia...) aikoinaan Clotamilla, oli sekä suppoina että tabletteina, ja saman tulehduskipulääkkeen olisi periaatteessa pitänyt tepsiä kuukautiskipuoireyhtymään, vaan eipä auttanut. Siihen oireyhtymään oli monien lääkekokeilujen ja markkinoilta kadonneiden hyvienkin lääkkeiden jälkeen vuosikaudet Miranax, joka oli erittäin tehokas niin, että jopa työkykyisyys säilyi - kunhan vain tabletit olivat käsillä aina tarvittaessa.

Maallikkona en usko migreenin olevan pelkästään aivoverisuoniin liittyvän häiriön, vaan luulen sen olevan laaja-alaisempi ja yhdistävänä tekijänä migreenin ja kuukautiskipuoireyhtymän välillä - niiden oireiden samankaltaisuuden selittäjänä - lienee prostaglandiinit tavalla tai toisella.

Sivusta seuraajan migreenikohtaus voi säikäyttää, koska ihminen on siinä tilanteessa erittäin kurjassa kunnossa, avuton ja tarvitsee hoivaa. Aivan samoin kuin kuukautiskipuoireyhtymän kynsissä sen jyllätessä oikein pahana. Minä en koskaan päätynyt migreenikohtausten vuoksi sairaalan ensiapuun, koska Clotamista sun muista sain aina jonkinlaisen helpotuksen ennen triptaaniaikaa, mutta se kuukautiskipuoireyhtymä teetti eräätkin sairaalareissut ennen nykyisiä tehokkaasti toimivia lääkkeitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.07.2015 22:14

Mirri kirjoitti:...Erittäin kova ja jyskyttävä päänsärky tietysti on oleellinen osa migreenikohtausta, mutta ei ollenkaan ainoa. Eikä päänsärky aina ole niin sietämättömän kovaa kuin kerrotaan, se voi olla lievempääkin. Oksentelu, ripulointi, ja yleinen huonovointisuus on osa migreenikohtausta. Kalpea ja kylmänhikinen iho, palelevuus, vapina, käsien puutuminen, aistien herkistyneisyys... Valot, äänet, hajut, maut - kaikki voivat tuntua sietämättömiltä...

Voiko päänsärky puuttua tai muut oireet olla niin voimakkaita, että päänsärkyä ei tunne/huomaa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.07.2015 17:43

Minun tietääkseni särky voi puuttua; silloin puhutaan ns. osittaisesta migreenikohtauksesta. Tämän asian sain alun alkaen tietää joskus 90-luvulla silloiselta psykoterapeutiltani, joka kertoi elämänsä ilman migreeniä viettäneen vaimonsa sairastuneen vaihdevuosien jälkeen tällaiseen kummalliselta kuulostavaan säryttömään migreeniin. Migreeniksi oudot oireet oli lopulta diagnosoitu, ja käytössä oli jokin estolääkityskin - laastarimuodossa.

Nykyisin hiljaa mielessäni olen uumoillut samaa asiaa omallakin kohdallani; joskus tuntuu kuin migreenikohtaus tietynlaisine oireineen tulisi ja olisi päällä, muttei sellaisena kuin menneinä vuosina. Ei mitään kaameita kipukohtauksia oksenteluineen ja ripulointeineen. Ja näin juurikin vaihdevuosien muutoksen myötä. Omalla kohdallani en enää ole varma, että migreeni olisi taakse jäänyttä elämää, olen alkanut ajatella sen kenties muuttaneen muotoaan toisenlaiseksi. Mutta on iso helpotus, jos ei tule mitään hankalia oireita, vaan ne ovat muisto menneisyydestä.

Googlailemalla löytyi artikkeli säryttömästä migreenistä:
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikk ... ta/3200096
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.07.2015 22:26

Hyvä tietää. Olen todennäköisesti kärsinyt päänsäryttömästä migreenistä tai lieväpäänsärkyisestä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Runo » 23.07.2015 14:36

Lyricaa käytetään myös migreenin estolääkkeenä, toimii todella hyvin ainakin minun kohdallani. Lyrica ei toimi kohtauslääkkeenä, mutta jos saa totutettua itsensä syömään sitä riittävän annoksen koko ajan niin toimii. Siitä ei vaan ole mitään tietoa minkä mekanismin kautta se tehoaa, pitänee kysyä neurologilta seuraavalla kerralla.
Runo

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet