Ehkä kyselen tyhmiä, mutta kyselen silti...
Onko VR:n lähiliikenteen junissa nykyisin selkeää tiedottamista asemista niin, että matkustajat saavat tiedon mikä asema seuraavana on vuorossa? Ettei matkustajana tarvitse miettiä, että jokohan seuraava on minun asemani, vai vieläkö pitää mennä pari 'pysäkkiä' eteenpäin...
Kyselen, koska muistan ajan jolloin lähiliikenteessä piti itse tietää asemien järjestys; ei niitä kuulutettu tai muutenkaan kerrottu missään. Jos matkustaja ei oppinut matkareittinsä juna-asemien järjestystä, hän saattoi ajaa oman asemansa ohitse tai muuten loikata junasta alas väärällä asemalla.
Entä lipun leimaaminen? Jos ostan junalipun kotipaikkakunnaltani Helsingin lähiliikenteen asemalle, niin miten ja missä leimaan sen vaihdettuani kaukojunasta lähijunaan? Oletan, ettei lähiliikenteessä nykyisin ole konduktööreja leimasimineen, vaan minun pitäisi itse osata leimata lippuni jotenkin jossakin automaatissa...
En ole käyttänyt VR:n lähiliikennettä itsekseni ja omin päin vuosikymmeniin, mutta nyt pitäisi opetella. Niinpä kyselen.