1. Voisin aloittaa opinnot avoimessa ammattikorkeakoulussa työttömyysturvalla ja suoritettuani puolet siirtyä opiskelemaan päätoimiopiskelijana työttömyysturvalla. Tämä koska työttömyysturvalla saa opiskella vain kaksi vuotta. Tämä olisi sikäli turvallinen vaihtoehto sillä alussa voisi opiskella vähän tehottomimminkin ja ainoa riski on se että jos opiskelen liian nopeasti alussa saatan menettää työttömyysturvaa mutta tämänhän voi itse estää.
2. Voisin kylmästi mennä heti päätoimiopiskelijaksi ja toivoa että toimeentulotuki maksaa sen minulle. Mutta siellä oletetaan että ihminen rahoittaa opintolainalla opintonsa jos voi ottaa lainaa. Koska olen pitkällinen asiakas minun kohdallani saatetaan olla joustavampia. Lisäksi en ole sitä ole selvittänyt että kun olen käyttänyt yliopistolla opintotukeni mutten yhtään lainaa niin olenko oikeutettu lainaan ja/tai opintotukeen. Tietääkö kukaan?
3. Voisin hakea kuntoutusrahaa opintoihin Kelalta. Tässä on se riski ettei Kela ehkä myönnä sitä minulle näin pitkällisiin opintoihin jos katsoo ettei kuntoni muka riitä siihen.
Tiedättekö omasta kokemuksestanne tämän kaltaisesta tilanteesta mitään?
Alalla on verrattain hyvä työtilanne ja kohtuullinen palkka ja kiinnostavaakin on, luulisin