Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

Re: Omien asioiden pyörittely lisää masennusta?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2016 15:22

Mirri kirjoitti:Hilppa, viestissäsi sanoit, että on pakko tehdä lainaus. Ei ollut pakko, vaan siteerasit jostakin muusta syystä kuin pakon edessä.

Jos väliin tulee viesti, ei voi viitata ilman lainausta. Toisinaan viittaan ilman lainausta, koska on lyhyempää. Nyt ei ollut sellaista mahdollisuutta. Olisin tietysti voinut jättää kokonaan kirjoittamatta (kuten ehkä olisit toivonut), mutta minulla oli sanottava, joten halusin kirjoittaa viestini.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Rane » 26.07.2016 15:33

Törmäsin blogiin, jossa oli otsikon aiheeseen sopivaa juttua masennuksesta:
Kutri.net by Katja Manninen: Entä jos masennus on vain ajatus?
http://kutri.net/blog/2012/05/enta-jos- ... in-ajatus/
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2016 15:48

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Hilppa, viestissäsi sanoit, että on pakko tehdä lainaus. Ei ollut pakko, vaan siteerasit jostakin muusta syystä kuin pakon edessä.

Jos väliin tulee viesti, ei voi viitata ilman lainausta. Toisinaan viittaan ilman lainausta, koska on lyhyempää. Nyt ei ollut sellaista mahdollisuutta. Olisin tietysti voinut jättää kokonaan kirjoittamatta (kuten ehkä olisit toivonut), mutta minulla oli sanottava, joten halusin kirjoittaa viestini.

Hilppa, ei sinulla sitten tullut mieleesi, että ehkä olisin toivonut sinun jättävän lukitsematta oman viestisi sisälle niin henkilökohtaista tekstiä kuin mitä minun viestini sisälsi? Vaan arvelet minun toivoneen, että olisit jättänyt kokonaan kirjoittamatta...

Kirjoitin äidistäni, ja sinä pidit pakollisena kirjoitukseni lukitsemista sinun viestisi sisälle. Jotta varmasti on ja pysyy, enkä pääse poistamaan henkilökohtaista avautumistani julkisessa keskustelussa, vaikka sattuisinkin haluamaan. Ehkä sinä toimit vain ymmärtämättömyyttäsi - en tiedä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 26.07.2016 15:52

Voithan pyytää poistoa myöhemmin Hilpalta, jos päätät sittenkin poistaa ensin oman tekstisi, Mirri.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2016 16:08

Tai voin luottaa siihen, että Hilppa hoksaa itse muotoilla kirjoituksensa niin, ettei sen sisälle ole lukittuna mitään toisen kirjoittajan henkilökohtaisia avautumisia. Toistaiseksi uskon hänen osaavan tehdä niin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 26.07.2016 16:13

Miksi se vaivaa sinua niin paljon, Mirri? Vai luuletko, että Hilppa kiusaa sinua tahallaan? (Voihan se olla vähän niinkin.)
Rane

ViestiKirjoittaja irmeli » 26.07.2016 16:15

Olen täysin samaa mieltä.
Viimeksi muokannut irmeli päivämäärä 27.07.2016 19:28, muokattu yhteensä 1 kerran
irmeli

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.07.2016 16:20

Kirjoittaja on vastuussa siitä mitä kirjoittaa, joten jokainen voi täällä ylellä lainata toisen kirjoitusta halutessaan. Jos lainata ei voisi, myös kirjoitteleminen täällä foorumilla olisi vastuuttomampaa ja siksi minä lainaan myös sinun tekstejäsi, jotta pysyt varmasti vastuussa. Päiväkirjassasi taas pakoilet vastuuta, mutta jokainen saa päiväkirjastaan määrätä, yleisellä pitää muistaa vastuu.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 26.07.2016 16:26, muokattu yhteensä 6 kertaa
Pinja

ViestiKirjoittaja Rane » 26.07.2016 16:20

Hilppa kirjoitti:Mielestäni tunteiden kieltäminen ei ole sama asia kuin kieltäytyä "vatvomasta" menneisyyttään. Jokainen käsittelee jollain tavalla omia menetyksiään. Mutta jos kieltää tapahtuneet asiat ja samalla itseltään tunteet, käy todennäköisesti huonosti.

Onko se minän puolustumekanismi, kieltämistä? Yksi tapa yrittää selvitä.
( Poistin turhan pitkän lainauksen)
Viimeksi muokannut Rane päivämäärä 26.07.2016 18:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Rane

ViestiKirjoittaja irmeli » 26.07.2016 16:28

Jos on kyllin vahva, niin selviää myös kieltämisellä.
Eikä siinä toinen voi sanoa ettei tuo ole oikeaa selviintymistä.
irmeli

ViestiKirjoittaja Rane » 26.07.2016 16:47

Eihän kaikilla ole edes mahdollisuutta päästä terapiaan, vaikka olisi haluakin.
Rane

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2016 17:33

Mirri, voin poistaa viestistäni sen tekstisi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.07.2016 17:35

Häntä pitää suojella :D , mutta hän ei ole vastuussa mitä muille puhuu täällä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2016 17:42

Tätä viimeaikaista äitiäni koskevan viestin pyörittelyä monen viestin sisällä ihmetellessäni tuli mieleeni, että kiusaa se on pienikin kiusa. Onneksi äitini on kuollut, joten häntä tuskin häiritsee, vaikka hänen elämäänsä pyöritelläänkin viestistä toiseen.

Mahtaakohan toisen kirjoittajan henkilökohtaisen 'avautumisen' pallottelu viestistä toiseen ja kirjoittajalta toiselle lisätä masennusta vai vähentää sitä; vai tuottaako se kenties jotakin muuta tyydytystä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2016 17:43

Hilppa kirjoitti:Mirri, voin poistaa viestistäni sen tekstisi.

Kiitos, Hilppa; se olisi asiallista. Enkä usko viestisi sisällön kärsivän lainauksen poistamisesta. Niin ja vielä: itse siinä asiassa, jonka kirjoitit, olen kanssasi samaa mieltä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2016 17:45

Mirri kirjoitti:Tätä viimeaikaista äitiäni koskevan viestin pyörittelyä monen viestin sisällä ihmetellessäni tuli mieleeni, että kiusaa se on pienikin kiusa. Onneksi äitini on kuollut, joten häntä tuskin häiritsee, vaikka hänen elämäänsä pyöritelläänkin viestistä toiseen.

Mahtaakohan toisen kirjoittajan henkilökohtaisen 'avautumisen' pallottelu viestistä toiseen ja kirjoittajalta toiselle lisätä masennusta vai vähentää sitä; vai tuottaako se kenties jotakin muuta tyydytystä?

Kai tässä ensisijaisesti pitää ajatella, miten sinä koet oman viestisi käsittelyn. Minä ajattelin ensin niin, että olet harkinnut, mitä sanot, koska kokemuksestasi ja tunteestasi avauduit julkisella puolella. (Vaikka osittain julkinenhan on päiväkirjakin.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja irmeli » 26.07.2016 17:46

Mirri kirjoitti:Tätä viimeaikaista äitiäni koskevan viestin pyörittelyä monen viestin sisällä ihmetellessäni tuli mieleeni, että kiusaa se on pienikin kiusa. Onneksi äitini on kuollut, joten häntä tuskin häiritsee, vaikka hänen elämäänsä pyöritelläänkin viestistä toiseen.

Entäs sun omat vittuilut esim. tässä ketjussa.
viewtopic.php?f=9&t=17756

Äiti sitä mullakin oli
ps minulle tuottaa tyydytystä pelkästään kun voi kostaa sinulle kun tulit mun ketjuuni paskaajauhamaan.
irmeli

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 26.07.2016 17:52

Voisiko äiti-ketjun aloittaa toisaalla? Käsittääkseni meillä jokaisella on tai on ollut äiti, tai olemme itse äitejä, josita olisi enemmänkin kirjoitettavaa. Tämä ei ymmärtääkseni ole erityinen äiti-ketju vaikka äiti pyöriikin mielessä monella syystä tai toisesta.
Saatan olla väärässäkin...
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Pinja » 26.07.2016 18:06

Sinä voisit jättää sellaiset henkilökohtaiset avautumiset päiväkirjaasi, joista et tahdo tehtävän lainauksia. Samalla voisit miettiä, että pidät masennuksestasi myös huolta ja otat siitä itse vastuun.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 26.07.2016 18:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2016 18:07

Hilppa, olinkin harkinnut, mutten harkinnassani ottanut huomioon sitä tämän foorumin tyyliä, että toisten kirjoittajien viestejä siteeraillaan 'surutta' lukitsemalla ne oman viestin sisään - ja jopa ties miten monen eri kirjoittajan viestin sisään. Tai tarkemmin sanottuna olin ajatellut, ettei kai kukaan niin henkilökohtaista tekstiä sentään sillä tavoin siteeraa. Jostakin käsittämättömästä syystä luotin siihen, ettei äitini elämää koskeva kirjoitus päädy siteerauksena toisten viesteihin.

Nyt tiedän harkita tarkemmin ja olla varovaisempi - vieläkin varovaisempi kuin aiemmin.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa