Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

Re: Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 11:28

Mirri kirjoitti:Gabriel, kumpaa sinä olet tällä foorumilla sinun ketjuissasi esiintyessäsi: väärä vai vähintäinkin epätasapainossa?

Jos sinulle tulee sellainen tunne niin saat päättää itse.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2015 11:48

Ok. Minusta näyttää, että jälkimmäinen saattaisi osua kohdalleen tai vähän sinne päin.

Mutta tosiasiassa tuo kysymys pälkähti päähäni tämän sinun kirjoittamasi tekstin innoittamana:
Eli syntyy valikoitu kuva ihmisestä joka on väärä tai vähintäinkin epätasapainossa.

Luin virkkeen niin kuin siinä sanotaan: syntyy valikoitu kuva väärästä tai vähintäinkin epätasapainossa olevasta ihmisestä. Olen löytävinäni kirjoituksistasi suorastaan freudilaisia lipsahduksia, ja minulla on hauskaa löytöjeni äärellä. Mutta tuskin se sinua haittaa; haluat esiintyä, niin olen ymmärtänyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:06

Mirri kirjoitti:Ok. Minusta näyttää, että jälkimmäinen saattaisi osua kohdalleen tai vähän sinne päin.

Mutta tosiasiassa tuo kysymys pälkähti päähäni tämän sinun kirjoittamasi tekstin innoittamana:
Eli syntyy valikoitu kuva ihmisestä joka on väärä tai vähintäinkin epätasapainossa.

Luin virkkeen niin kuin siinä sanotaan: syntyy valikoitu kuva väärästä tai vähintäinkin epätasapainossa olevasta ihmisestä. Olen löytävinäni kirjoituksistasi suorastaan freudilaisia lipsahduksia, ja minulla on hauskaa löytöjeni äärellä. Mutta tuskin se sinua haittaa; haluat esiintyä, niin olen ymmärtänyt.

Esiintyminen on ihan hauskaa ja tottakai on tyydyttävää jos oma postaus saa huomiota. Valehtelisin jos väittäisin jotain muuta. Mielestäni osaan kuitenkin myös olla hiljaa ja kuunnella, enkä tunge aivan kaikkea yltympäriinsä vaan pysyn tietyissä rajoissa.

Kuvani tällä foorumilla on vähintäinkin vajavainen koska palikoita sen muodostamiseen on vielä hyvin vähän. Ehkä se pikkuhiljaa alkaa muotoutua, kun aika kuluu, ihan luonnollisesti ja kiirehtimättä. Enhän minäkään tunne täällä vielä ketään, vaikka te mahdollisesti toisenne tuntisittekin jo vuosien takaa.

Freudilaisia lipsahduksia? Viittaatko tuonne ahdisteluketjuun?
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2015 12:16

Tuo viestistäsi bongaamani virheellinen virke esimerkiksi toi mieleeni, että sinähän taidat huomaamattasi kertoa teksteissäsi paljon itsestäsi vaikka itse luulet arvioivasi ja tutkivasi toisia kirjoittajia. Samoin mainitsit tässä ketjussa esiintymisen; silloinkin puhuit toisista kirjoittajista. Mutta käsittääkseni he eivät mitenkään esiinny täällä, kirjoittelevat vain milloin enemmän ja milloin vähemmän; sinun käyttäytymisessäsi taas olen näkevinäni nimenomaan esiintymistä.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 01.06.2015 12:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.06.2015 12:17

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mukavuusalueen ulkopuolelle, so. epämukavuuteen, on psykoterapiassa tarkoitus mennä.

Onko tämä palstakirjoittelu psykoterapiaa?
Jos on, niin mikäs siinä sitten, suolet pöydälle vain. Sittenhän se nähdään kestääkö potilas palstapsykoterapiaa, vai lakkaako kokonaan hengittämästä.

Sellainen minulle tuli tästä avauksesta mieleeni. Eräänlainen sensitivity training -aloitusyritys.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2015 12:17

Gabriel kirjoitti:... Kuvani tällä foorumilla on vähintäinkin vajavainen koska palikoita sen muodostamiseen on vielä hyvin vähän...

Joskus se mitä ei sanota, kertoo enemmän kuin se mitä sanotaan. Ja hyvin usein se miten sanotaan, kertoo enemmän kuin kumpikaan edellä mainituista.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:26

Mirri kirjoitti:Tuo viestistäsi bongaamani virheellinen virke esimerkiksi toi mieleeni, että sinähän taidat huomaamattasi kertoa teksteissäsi paljon itsestäsi vaikka itse luulet arvioivasi ja tutkivasi toisia kirjoittajia. Samoin mainitsit tässä ketjussa esiintymisen; silloinkin puhuit toisista kirjoittajista. Mutta käsittääkseni he eivät mitenkään esiinny täällä, kirjoittelevat vain milloin enemmän ja milloin vähemmän; sinun käyttäytymisessäsi taas olen näkevinäni nimenomaan esiintymistä.

En minä arvioi tai "tutki" ketään sanan varsinaisessa merkityksessä, vedän todellakin pitkälle intuitiolla ja vastaan jonkun vastineeseen intuitiolla, eli sillä tulkinnalla jonka viesti minussa herättää. Varmasti kirjoitukseni heijastavat suuresti omaa kokemusmaailmaani elämässä.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 01.06.2015 12:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2015 12:30

Gabriel kirjoitti:En minä arvioi tai "tutki" ketään sanan varsinaisessa merkityksess, vedän todellakin pitkälle intuitiolla ja vastaan jonkun vastineeseen intuitiolla, eli sillä tulkinnalla jonka viesti minussa herättää. Varmasti kirjoitukseni heijastavat suuresti omaa kokemusmaailmaani elämässä.

Esität kuitenkin intuitiosi usein niin kun ne olisivat faktoja.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:31

Hilppa kirjoitti:Sellainen minulle tuli tästä avauksesta mieleeni. Eräänlainen sensitivity training -aloitusyritys.

Varmasti tuo on ihan virallinen termi jollekkin alan koulutetulle ihmiselle. Minulla kuitenkaan ei ole harmainta aavistusta mitä se tarkoittaa, voin vain arvailla. Otsikoinnillakaan ei ole tarkoitus viitata mihinkään "viralliseen". Se on vain otsikko joka tuli mieleen tälle avaukselle.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:En minä arvioi tai "tutki" ketään sanan varsinaisessa merkityksess, vedän todellakin pitkälle intuitiolla ja vastaan jonkun vastineeseen intuitiolla, eli sillä tulkinnalla jonka viesti minussa herättää. Varmasti kirjoitukseni heijastavat suuresti omaa kokemusmaailmaani elämässä.

Se on tehokkaampaa ja aika usein ne osuvat oikeaan, herättävät keskustelua, joka on nyt muuttumassa jopa hedelmälliseksi.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.06.2015 12:38

Gabriel kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tuo viestistäsi bongaamani virheellinen virke esimerkiksi toi mieleeni, että sinähän taidat huomaamattasi kertoa teksteissäsi paljon itsestäsi vaikka itse luulet arvioivasi ja tutkivasi toisia kirjoittajia. Samoin mainitsit tässä ketjussa esiintymisen; silloinkin puhuit toisista kirjoittajista. Mutta käsittääkseni he eivät mitenkään esiinny täällä, kirjoittelevat vain milloin enemmän ja milloin vähemmän; sinun käyttäytymisessäsi taas olen näkevinäni nimenomaan esiintymistä.

En minä arvioi tai "tutki" ketään sanan varsinaisessa merkityksess, vedän todellakin pitkälle intuitiolla ja vastaan jonkun vastineeseen intuitiolla, eli sillä tulkinnalla jonka viesti minussa herättää. Varmasti kirjoitukseni heijastavat suuresti omaa kokemusmaailmaani elämässä.

Aivan. Annat itsestäsi kuvan, että olet tällä palstalla kuin Liisa ihmemaassa ikään, kappas "hulluja".
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:43

Hilppa kirjoitti:Aivan. Annat itsestäsi kuvan, että olet tällä palstalla kuin Liisa ihmemaassa ikään, kappas "hulluja".

Saako tässä kohtaa nauraa? Tämä oli nimittäin hyvä ja hauska kommenti, mutta nauru on ollu kortilla.

Vaan en minä sinuakaan hulluna pidä, miksi pitäisin? Käyttäydyt korrektisti minua kohtaan ja pyrit rakentavaan keskusteluun. Kyllä se on enempi niin päin, että minä pidän kaikkia terveinä ja vastaan sen mukaan. Miksi pitäis "säätää" jotain moodia eri ihmisille. Tottakai normaali viestinnän ymmärtäminen ja tulkinta kertoo ihmisestä ja mielentilasta, mutta niin ne vaihtelee aivan kaikilla.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 01.06.2015 12:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Gabriel

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.06.2015 12:48

Tuli vaan sellainen kuva, että aluksi pidit hulluna.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 12:54

Hilppa kirjoitti:Tuli vaan sellainen kuva, että aluksi pidit hulluna.

Mielikuva mikä sinusta on vastaa avatariasi. Nuorehko urheilullinen nainen lenkillä ponihäntä heiluen, plus sitten muut mitä täällä on kerrottu koulutustaustasta ym. Ei enempää.

Menikö pahasti käteen?
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2015 13:02

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Se on tehokkaampaa ja aika usein ne osuvat oikeaan, herättävät keskustelua, joka on nyt muuttumassa jopa hedelmälliseksi.

Tehokasta kyllä, mutta ainoastaan herättämään epäluottamusta, vastarintaa ja antipatiaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.06.2015 13:27

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Aivan. Annat itsestäsi kuvan, että olet tällä palstalla kuin Liisa ihmemaassa ikään, kappas "hulluja".

Saako tässä kohtaa nauraa? Tämä oli nimittäin hyvä ja hauska kommenti, mutta nauru on ollu kortilla.

...

Ei minua ainakaan naurata. Kyseessä oli vain lakoninen ilmaus koskien entréetäsi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2015 14:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mukavuusalueen ulkopuolelle, so. epämukavuuteen, on psykoterapiassa tarkoitus mennä.

Onko tämä palstakirjoittelu psykoterapiaa?
Jos on, niin mikäs siinä sitten, suolet pöydälle vain. Sittenhän se nähdään kestääkö potilas
palstapsykoterapiaa, vai lakkaako kokonaan hengittämästä.

Konkreettisesti epämukavuusalueelle meneminen ilmenee urheiluharjoituksissa, kun on tarkoitus kohottaa kuntoa
(vastakohtana olisi sohvaperunana oleminen). Myös palkkatyö on useimmien eri asteisesti epämukavuutta,
koska siihen liittyy työ v e l v o i t e. Mitä useammin ja "pitemmälle" altistuu epämukavuudelle, sitä helpompaa
se on jatkossa voi olla toisaalta myös tyydyttävää sinänsä, koska siihen liittyy kasvua ja edistystä. Edellä sanottu
pätee myös psyykkiseen työskentelyyn ja nettikirjoitteluunkin. (Monet eivät viitsi edes omia kirjoituksia lukea
läpi ennen lähettämistä.)

Jos ei altistu epämukavuuteen, jää läskiksi ja tyhmäksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2015 14:21

Psykopatologia kirjoitti:... Mitä useammin ja "pitemmälle" altistuu epämukavuudelle, sitä helpompaa
se on jatkossa voi olla toisaalta myös tyydyttävää sinänsä, koska siihen liittyy kasvua ja edistystä. Edellä sanottu
pätee myös psyykkiseen työskentelyyn ja nettikirjoitteluunkin. (Monet eivät viitsi edes omia kirjoituksia lukea
läpi ennen lähettämistä.)

Jos ei altistu epämukavuuteen, jää läskiksi ja tyhmäksi.

Epämukavuus on siedettävissä, mutta entä jos (netti)terapia aiheuttaa kovaa kipua?

Ihminen lienee yleensä tietoinen kivustaan ja juuri sen vuoksi pyrkii sen aiheuttajia välttämään, mutta miten nilkuttaa takaisin epämukavuusalueelle jos molemmat akillesjänteet ovat poikki?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 14:21

Hilppa kirjoitti:Ei minua ainakaan naurata. Kyseessä oli vain lakoninen ilmaus koskien entréetäsi.

Ymmärsin kyllä sen ja silti naurattaa. "entréestä" tulee mieleen ruoka. Onneksi vaimo paistelee pihvejä.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 01.06.2015 14:24

Tähän ketjuun muuten ei tarvitse kenenkään nilkuttaa mikäli ei halua.
Gabriel

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa