Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Höpö, höpö. Kyllä minun oman elämäni fakta eli tosiasia on vaikkapa se, että olen opiskellut Tampereella.
En käsitä tuollaista sanankäytön rajoittamista!
Mielestäni fakta on yleisesti tunnistettu ja tunnustettu asia; ei oma kokemus, elämys tai teko tms.
En lainkaan epäile, etteikö Helmenkalastaja olisi opiskellut Tampereella, mutta kovin yleisesti tunnettu asia se ei kuitenkaan ole, koska edes tällä palstalla eivät kaikki ole sitä tienneet - tai en minä ainakaan.
Toisin sanoen sinä haluat rajoittaa sanan käytön tarkoittamaan vain yleisesti tunnistettua ja tunnustettua asiaa. Kielitoimiston sanakirja ei tällaista vaatimusta faktalle aseta.
Eivät ehkä ole hoksanneet, että ihmille pitäisi erikseen selittää nekin merkitykset ja käyttötavat joihin kulloinkin kyseessä oleva sana/termi ei sovellu.
Psykopatologia kirjoitti:Kahvin kokema ei voi kuitenkaan tiukasti ottaen voi olla faktumi,
sillä ei ole varmaa, mistä hänen kokemansa tai havaitsemansa
muutos johtui.
Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt 25.1.2015 21:05
(- -)
Kahvin alkuperäisen ilmoituksen mukaan on fakta, että koulukiusaamisen uhri voi
saada kiusaamisen loppumaan muuttamalla omaa käytöstään. Tuo siis on Kahvin mielestä
fakta - jonka hän on jälkeenpäin (paradoksaalisesti) määritellyt sen olevan hänen "oman
elämänsä fakta".
(- -)
En usko, että Kahvin alkuperäinen ilmoitus olisi yllä esitetyn kaltainen.
Rane kirjoitti:Voihan sitä väittää, että oman suhtautumisensa muuttaminen kiusaamiseen lopettaa kiusaamisen, ja sanoa, että se on tosiasia. Fakta se ei ole.
Kahvi kirjoitti:Kielitoimiston sanakirja toteaa:Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:fakta tosiasia, seikka, tosio.http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosiasia täysin varma, subjektiivisesta tiedosta t. tulkinnasta riippumaton asia, tosiseikka, tosio, fakta. Kiistaton tosiasia. Kylmä tosiasia on, että – –. Ummistaa silmänsä tosiasioilta. Kaikki tosiasiat puhuvat väitettä vastaan. Panna jku tapahtuneen tosiasian eteen ilmaista jklle jtak, johon tämä ei enää voi vaikuttaa. Vallankumous oli jo silloin tosiasia oli jo tapahtunut. Tosiasiassa todellisuudessa, itse asiassa, tosiasiallisesti. Tosiasiassa hän oli jo hävinnyt taistelun.
Koska Kielitoimisto lienee pätevin taho "selittämään" tms suomen kieltä, niin itse kallistuisin melko vahvasti heidän sanakirjansa selityksen mukaiseen näkemykseen termistä "fakta".
Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:seikka asia, tapaus, juttu, kysymys, asianhaara, näkökohta, puoli. Pikku-, sivu-, tosiseikka. Maku-, muoto-, rakenne-, tyyliseikka. Historialliset, taloudelliset seikat. Se seikka, että – –. Seikka, joka estää avioliiton solmimisen. Panna painoa muodollisiin seikkoihin. Ottaa huomioon kaikki asiaan vaikuttavat seikat. Tutkimus paljasti odottamattomia seikkoja.
Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosio tosiasia, -seikka.
Kielitoimiston sanakirja kirjoitti:tosiseikka tosiasia, tosio. Tosiseikkojen valossa näyttää siltä, että – –.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa