Hilppa kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Pystytkö myös laatimaan La Traviatan katsojan ja kuulijan biologisen aivokartan juonen eri vaiheissa?
Aivojen ja mielen yhteyden ongelma on ratkaisematta.
Kai jonkinlainen aktivoituvien kohtien kartta voitaisiin laatia siis sellainen, jossa tietyt tunnetilat vastaavat tiettyjen alueiden aktivoitumista (ainakin keskimäärin).
Hilppa kirjoitti:On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta...
Kyllästynyt kirjoitti:Hilppa kirjoitti:On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta...
Minulle syksyllä tehdysssä MRI:ssä ei aivoissani näkynyt mitään poikkeavaa.
Hilppa kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Hilppa kirjoitti:On esitetty myös, että masennus näkyisi aivokuvantamisen menetelmin sekä parantuminen masennuksesta...
Minulle syksyllä tehdysssä MRI:ssä ei aivoissani näkynyt mitään poikkeavaa.
Eli nuo tulokset (taannoisten vuosien takaa), että kognitiivisen terapian tulokset näkyisivät aivokuvauksen menetelmin, ovat huuhaata.
Taulukko 1. Sairauksia, jotka voivat aiheuttaa masennuksen.
Aivoinfarkti
B1, B2, B6 ja B12 -vitamiinien puutostilat
Foolihapon puutostila
Diabetes
HIV
Hypotyreoosi
Hypertyreoosi
Hypoadrenalismi (Addisonin tauti, hypopituitarismi)
Hyperadrenalismi (Cushingin oireyhtymä)
Hyperparatyreoosi
Parkinsonin tauti
Porfyria
Sepelvaltimotauti
Sydäninfarktin jälkitila
Syöpäsairaudet
Temporaaliepilepsia
Uremia
Lähde: Sinikka Luhtasaari Duodecim 26.6.2010
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ama00016
Psykopatologia kirjoitti:12:11
Minulla on käsitys, että millekään psyykkiselle häiriölle ei ole validia laboratorio-testiä.
Dementiat näkyvät eri asteisesti MRI-kuvissa, mutta luulen, että pitävä näyttö Alzheimerista saadaan yhä vasta vasta ruumiinavauksessa.
Psykopatologia kirjoitti:Siis näyttö mille? Diagnoosi on aina k l i n i n e n silloin, kun pitävää luonnontieteellistä testiä ei ole, kuten esimerkiksi hivissä ja kupassa on.
Psykopatologia kirjoitti:Siksi tehdään laajoja tutkimuksia, koska ei ole ko. laboratorio-testiä. Tutkimuksissa tulee esiin dementia ja kyvyttömyys, mutta ei välttämättä pitävästi dementian laatu;
onko kyseessä A. vai Levy vai vaskulaarinen etc.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa