Väitös: Terveyskeskus & masennuspotilaat

Re: Väitös: Terveyskeskus & masennuspotilaat

ViestiKirjoittaja Kuutar » 01.04.2014 20:36

Mirri: Olen ikuisesti kiitollinen siitä, etten ole uskonut kaikkea nettifoorumilla syötettyä propagandaa, vaan olen hakenut - ja saanut - perusterveydenhuollon 'depressiohoitajalta' erittäin pätevää hoitoa.

Olisitko samaa mieltä, ellet olisi saanut lähetettä erikoissairaanhoitoon?
Kuutar

ViestiKirjoittaja tris » 01.04.2014 20:38

Kyllästynyt kirjoitti:
tris kirjoitti:]
Kyllästynyt kirjoitti:
tris kirjoitti:Jos et olisi nettomaksaja niin ansaitsisit omastakin mielestäsi päätyä terveyskeskukseen?

Nuo ovat kaksi aivan eri asiaa.

Miksi sekotat ne sitten toisiinsa?

En ole sekoittanut niitä toisiinsa; sinä olet.

Mitä mieltä sinä sitten olet - minun tapauksessani on oleellista etten ole nettomaksaja ja sinun tapauksessasi että olet? Kun kysyin ansaisisitko sinä mielestäsi joutua huonon hoidon varaan jos et olisi nettomaksaja nuo ovatkin yhtäkkiä eri asioita?
tris

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 20:41

tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska psykiatrisessa erikoissairaanhoidossakin saatetaan psykiatrisen potilaan hoito jättää kokonaan sairaanhoitajan varaan, miksi terveyskeskuksessa ei muka niin tehtäisi?
Mirri kirjoitti:

Eivät nuo psyk.polin psykologitkaan kovin vakuuttavia ole olleet. En näe että hoito siellä olisi automaattisesti paljon huonompaa sairaanhoitajan varassa.

Onko sinulle ehdotettu pankkilainan ottamista hoidon hankkimista varten?

Entä onko sinun potilaskertomukseesi kirjattu, että olet "ilmeisesti peruuttanut kolme viimeistä lääkärinaikaansa" - vaikka et ole peruuttanut ainotakaan, vaan psyk. poli on peruuttanut ne neljästi?

Jos kokenut sairaanhoitaja psyk. polilla tekee tuollaista, miksi perusterveydenhuollossa homma toimisi paremmin?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.04.2014 20:41

Kyllästynyt kirjoitti:Kun hoidosta vastaa "moniammatillinen työryhmä" - ei loppujen lopuksi ole olemassa ketään joka vastaisi hoidon tasosta tai siinä tehdyistä virheistä ja laiminlyönneistä.

Syöpäpotilaat ihmettelevät samaa asiaa ollessaan moniammatillisen tiimin hoidossa. Ei nykyisessä julkisessa hoitosysteemissä erikoissairaanhoitoineen ole yksittäisiä henkilöitä/työntekijöitä, jotka ihan itse henkilöinä olisivat vastuussa yksittäisen potilaan hoidosta. Luulen, että siihen on depressiopotilaidenkin tyytyminen - jos haluavat hoidattaa itsensä julkisella puolella.

Depression hoitaminen ei ole yksityisellä puolellakaan ihan yksinkertaista, koska tarvittaisiin vähintäänkin työpari: psykiatri ja psykoterapeutti. Lisäksi saatettaisiin tarvita sosiaalityöntekijän apua ja ties mitä muuta - ravitsemusterapeuttia, terveydenhoitajaa... Ei ihme, jos yksityispuolen psykiatri tuntee itsensä 'kädettömäksi' yrittäessään yksinänsä hoitaa depressiopotilasta.
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 01.04.2014 20:47

Kyllästynyt kirjoitti:
tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska psykiatrisessa erikoissairaanhoidossakin saatetaan psykiatrisen potilaan hoito jättää kokonaan sairaanhoitajan varaan, miksi terveyskeskuksessa ei muka niin tehtäisi?
Mirri kirjoitti:

Eivät nuo psyk.polin psykologitkaan kovin vakuuttavia ole olleet. En näe että hoito siellä olisi automaattisesti paljon huonompaa sairaanhoitajan varassa.

Onko sinulle ehdotettu pankkilainan ottamista hoidon hankkimista varten?

Entä onko sinun potilaskertomukseesi kirjattu, että olet "ilmeisesti peruuttanut kolme viimeistä lääkärinaikaansa" - vaikka et ole peruuttanut ainotakaan, vaan psyk. poli on peruuttanut ne neljästi?

Jos kokenut sairaanhoitaja psyk. polilla tekee tuollaista, miksi perusterveydenhuollossa homma toimisi paremmin?

Ei se sairaanhoitajan koulutuksesta ole kiinni jos tuollaista väitetään (lääkäriaikojen peruutus). Sehän voi johtua tiedonkulun epäselvyyksistä tai vaikkapa lääkärin epärehellisyydestä.
tris

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 20:52

tris kirjoitti:Ei se sairaanhoitajan koulutuksesta ole kiinni jos tuollaista väitetään (lääkäriaikojen peruutus). Sehän voi johtua tiedonkulun epäselvyyksistä tai vaikkapa lääkärin epärehellisyydestä.

Ei olekaan, mutta se kertoo sairaanhoitajan (hänen tekemiensä kirjausten perusteella tuo väite oli potilaskertomukseen kirjattu) työn tasosta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.04.2014 21:02

Kuutar kirjoitti:
Mirri: Olen ikuisesti kiitollinen siitä, etten ole uskonut kaikkea nettifoorumilla syötettyä propagandaa, vaan olen hakenut - ja saanut - perusterveydenhuollon 'depressiohoitajalta' erittäin pätevää hoitoa.

Olisitko samaa mieltä, ellet olisi saanut lähetettä erikoissairaanhoitoon?

Olisin ja vielä nykyistäkin enemmän. Jos työterveyslääkärini ei olisi kirjoittanut lähetettä erikoissairaanhoitoon (tai ennen kaikkea, jos en olisi päässyt sinne!), minulla tietysti olisi käytettävissäni terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja - kävisin edelleen säännöllisesti hänen vastaanotollaan hänen hoidettavanaan.

Siinä tilanteessa olisi suoranainen luojan lykky, että kohdalle on osunut osaava ja pätevä terveyskeskuksen työntekijä, kun erikoissairaanhoito ilmoittaisi, ettei ole tarvetta psykiatriseen erikoissairaanhoitoon. Siksihän minusta tuntuukin niin hyvältä se, että tiedän terveyskeskuksesta löytyvän psykiatrian ammattilaisen - hän on siellä silloinkin ja ottaa vastaan, kun hoitosuhteeni keskussairaalaan päättyy. Tai jos ei ole hän, niin toivottavasti hänen tilallaan on joku toinen psykiatrian osaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja.

Kuutar, mielestäni kysymyksesi on outo. Aivan kuin yksittäisen työntekijän aiheuttama pettymys tarkoittaisi sitä, että koko systeemi tuntuu huonolta. Eihän terveyskeskuksen psykiatrinen sairaanhoitaja kirjoittanut lähetteitä eikä päättänyt niistä millään lailla. Ja minä sain terveyskeskuksen psykiatriselta sairaanhoitajalta hyvää hoitoa aivan riippumatta siitä kirjoittiko työterveyslääkärini lähetteen vai eikö kirjoittanut...
Miksi olisin saamastani hoidosta toista mieltä, jos lääkäri ei olisi kirjoittanut lähetettä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.04.2014 21:11

Depressiohoitajan työ vertautuu diabeteshoitajan työhön perin kehnosti
- tästä oli "viimeksikin" debattia.

Mirri taitaa edelleen olla sillä kannalla, että suunnilleen sama asia tms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 21:15

Mirri kirjoitti:... Siinä tilanteessa olisi suoranainen luojan lykky, että kohdalle on osunut osaava ja pätevä terveyskeskuksen työntekijä, kun erikoissairaanhoito ilmoittaisi, ettei ole tarvetta psykiatriseen erikoissairaanhoitoon. Siksihän minusta tuntuukin niin hyvältä se, että tiedän terveyskeskuksesta löytyvän psykiatrian ammattilaisen - hän on siellä silloinkin ja ottaa vastaan, kun hoitosuhteeni keskussairaalaan päättyy. Tai jos ei ole hän, niin toivottavasti hänen tilallaan on joku toinen psykiatrian osaaja, psykiatrinen sairaanhoitaja...

Mirri,
Mitä psykiatrinen sairaanhoitaja on sinun hoitoosi liittyen konkreettisesti tehnyt - muuta kuin lässyttänyt pää kallellaan siitä kuinka sinun pitäisi keskittyä tekemään sinulle mieluisia asioita/käydä lenkillä tai uimassa/antaa itsellesi aikaa/kehottanut kokeilemaan rentoutusharjoituksia unettomuuden hoitoon ym.

Entä onko sinun sairaanhoitajasi koskaan kysynyt sinulta "Mitenkäs se sinun lapsesi eskariasia järjestyi" - vaikka nuorempikin lapsistasi on jo kolmannella luokalla koulussa. Tai "Mitenkä on sen miehesi juomisen kanssa, onko hän viime aikoina juonut?" - vaikka miehelläsi ei ole minkäänlaista alkoholiongelmaa ollut, eikä sellaisesta ole koskaan ollut mitään puhetta?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.04.2014 21:20

Psykopatologia kirjoitti:Depressiohoitajan työ vertautuu diabeteshoitajan työhön perin kehnosti
- tästä oli "viimeksikin" debattia.

Mirri taitaa edelleen olla sillä kannalla, että suunnilleen sama asia tms.

On tosiasia, että psykiatrisia potilaita ollaan siirtämässä erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon, koska kaikki psykiatriset potilaat eivät mitenkään mahdu erikoissairaanhoidon piiriin; siellä ei ole tilaa edes kaikille depressiopotilaille. Aivan kuten kaikki diabetes- tai syöpäpotilaatkaan eivät mahdu erikoissairaanhoidon piiriin.

Jos psykiatrinen sairaanhoitaja/depressiohoitaja on huono asia perusterveydenhuollossa, niin millaista psykiatrista osaamista ehdottaisit heidän tilalleen terveyskeskuksiin? Kun realiteetti on se, ettei kaikkia depressiopotilaita kyetä hoitamaan psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.04.2014 21:27

Odotan aikaa, jolloin terveyskeskuksiin ilmestyy psykoosihoitajia depressiohoitajien lisäksi. Kun ei kaikkia psykoosipotilaitakaan pystytä hoitamaan erikoissairaanhoidon piirissä, vaan heitä siirretään perusterveydenhuoltoon.
En ymmärrä miksi depressiopotilaat tarvitsisivat terveyskeskuksiin oman ja heille nimetyn työntekijän, jos perusterveydenhuoltoon ohjatuille psykoosipotilaille ei tarjota samaa, vaan heidät jätetään tyhjän päälle.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 21:28

tris kirjoitti:... Mitä mieltä sinä sitten olet - minun tapauksessani on oleellista etten ole nettomaksaja ja sinun tapauksessasi että olet? Kun kysyin ansaisisitko sinä mielestäsi joutua huonon hoidon varaan jos et olisi nettomaksaja nuo ovatkin yhtäkkiä eri asioita?

Oleellista on se, että sinä väität minun tuhlanneen/minun tuhlattu yhteiskunnan varoja, vaikka hoidostani huolimatta olen tuottanut yhteiskunnalle enemmän rahaa kuin mitä se on hoidostani maksanut.

Tässä yhteiskunnassa on sovittu, että hoitoa tarvitsevilla on oikeus hoitoa saada. Mutta ei yhteiskunta voi jakaa pelkkiä oikeuksia; ihmisen pitää itse ottaa ja kantaa mahdollisuuksiensa mukaan vastuuta omasta elatuksestaan, eikä vapaaehtoinen ja itse valittu elämäntapalusmuilu yhteiskunnan tukirahoilla sellaista edusta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.04.2014 21:28

21:28
Kun sairaanhoitajille ja muille annetaan koulutusta IPT:ssä, implikaationa
oikeastaan on vastuullinen hoito, Jos hoito ei tehoa, depressiohoitaja
luultavasti väistyy.

Depressiohoitajan funktio saattaakin olla - ei hoito - vaan seuranta ja tämän
pohjalta erilaisten toimien (jatko)harkinta yms. Tällöin koulutuksessa paino-
pisteen tulisi olla häiriön merkkien havainnoimisessa.

Tässä mielessä depressiohoitajan työ vertautuu etäisesti diabeterhoitajan
hommiin. Hyvä puoli depressiohoitaja-systeemissä voi olla matala kynnys
ja nopeus - kuten Mirri totesi, että "nyt on kiire" (tms.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 01.04.2014 21:52

Minusta terveyskeskuksiin pitäisi palkata psykiatreja. Psykiatrit voisivat hoitaa depressiopotilaita ja psykoosipotilaita.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 21:55

Kuutar kirjoitti:Minusta terveyskeskuksiin pitäisi palkata psykiatreja. Psykiatrit voisivat hoitaa depressiopotilaita ja psykoosipotilaita.

Psykiatrit eivät halua terveyskeskuksiin, koska terveyskeskustyöskentely on ammatilliselta arvostukseltaan verrattavissa mutakuoppaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 01.04.2014 21:55

[
vladimir1

ViestiKirjoittaja tris » 01.04.2014 21:56

Kyllästynyt kirjoitti:Entä onko sinun sairaanhoitajasi koskaan kysynyt sinulta "Mitenkäs se sinun lapsesi eskariasia järjestyi" - vaikka nuorempikin lapsistasi on jo kolmannella luokalla koulussa. Tai "Mitenkä on sen miehesi juomisen kanssa, onko hän viime aikoina juonut?" - vaikka miehelläsi ei ole minkäänlaista alkoholiongelmaa ollut, eikä sellaisesta ole koskaan ollut mitään puhetta?

Kävin psykiatrilla YTHS:llä. Ainoa mitä hän teki - usean vuoden aikana - oli että ehdotti kerran että ottaisin koiran. Muutoin hän oli yleensä hiljaa paitsi jos tuli jostain byrokraattisesta asiasta kyse niin hän tykkäsi intoutua selittämään miten ne menevät. Mutta ei se minun vointiini mitenkään liittynyt.
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.04.2014 21:57

21:57
Kuutar kirjoitti:Minusta terveyskeskuksiin pitäisi palkata psykiatreja. Psykiatrit voisivat hoitaa depressiopotilaita ja psykoosipotilaita.

Ai palkkaisit työttömiä psykiatreja terveyskeskuksiin. Se maksaisi hirmuisesti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 01.04.2014 21:59

Hoitajani kehoittaa minua olemaan positiivinen.
Maaria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.04.2014 22:01

Jill kirjoitti:Hoitajani kehoittaa minua olemaan positiivinen.

Eikö olekin suorastaan nerokas kehotus ja neuvo?
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa