Gyver kirjoitti:(lihavointi Mirrin)Riidankylväjä kirjoitti:Älyllinen epärehellisyys on epärehellisyyttä ajattelussa tai kommunikoinnissa. Esimerkiksi:
Sellaisen näkökulman kannattamista, jonka itse tietää vääräksi tai harhaanjohtavaksi.
Sellaisen asian puolesta puhumista, jota puhuja ei tiedä todeksi, ja jonka todenperäisyyttä ei ole vaivautunut tarpeellisessa määrin selvittämään.
Tietoinen sellaisten asiaankuuluvien seikkojen kertomatta jättäminen, jotka tiedetään oleelliseksi.
Retoriikka on älyllistä epärehellisyyttä, kun sitä käytetään vahvistamaan omaa agendaa tai itselle tärkeitä uskomuksia huolimatta muuta osoittavista todisteista.
Tuo on pikemminkin tyhmää ja laiskaa epärehellisyyttä.

Lette kirjoitti:Lapsille opetetaan rehellisyyttä. Lapset uskovat, että vanhemmat ja muutkin
aikuiset ovat rehellisiä, koska he idealisoivat vanhempiaan, opettajiaan ja
muita aikuisia.
Jossain vaiheessa he huomaavat, että asia ei ole näin.

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä Mirri et näytä järin suuresti arvostavan totuutta. Miksiköhän tuo ei ole minulle enää yllätys.

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Mutta juu, ajatukseni defensseistä esim. lapsen ns. epärehellisyyden tai valehtelun sijaan voi hyvin olla älyllistä epärehellisyyttä. Silti olen sitä mieltä, ettei perinteinen rehellisyyskasvatus ole välttämättä hyvä keino tehdä lapsista rehellisiä aikuisia.
Sinä Mirri, et ole enää pitkään aikaan ollut lapsi.

Kyllästynyt kirjoitti:Ymmärsin, että tarkoitus on keskustella älyllisestä epärehellisyydestä, ja koska sinä näytät varsin hyvin hallitsevan älyllisen epärehellisyyden, olet oiva käytännön esimerkki aiheesta.

Kyllästynyt kirjoitti:Eihän sinun älyllinen epärehellisyytesi koskaan tai missään olosuhteissa tunnu hyvältä.

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Tuntuuko sinun älyllinen epärehellisyytesi joskus ja joissakin olosuhteissa paremmalta kuin toisten ihmisten vastaava?
Kerropa esimerkki minun älyllisestä epärehellisyydestäni?

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Tuntuuko sinun älyllinen epärehellisyytesi joskus ja joissakin olosuhteissa paremmalta kuin toisten ihmisten vastaava?
Kerropa esimerkki minun älyllisestä epärehellisyydestäni?
Miksi kaipailet esimerkkiä omasta älyllisestä epärehellisyydestäsi? Tuskin sentään aikuisena ihmisenä tunnet tarvitsevasi 'todistusaineistoa' pystyäksesi tunnistamaan älyllistä epärehellisyyttä omalla kohdallasi.
Koska en tiedä mihin viittaat.
Jos sinulla ei ole esittää perusteluja tai esimerkkejä älyllisestä epärehellisyydestäni, miksi minun pitäisi sellaisia sinulle ojentaa?

Psykopatologia kirjoitti:Lapsille pitäisi opettaa kiroilua ja valehtelemista jo liki kehtoiästä.
Mirri kirjoitti:Mutta juu, ajatukseni defensseistä esim. lapsen ns. epärehellisyyden tai valehtelun sijaan voi hyvin olla älyllistä epärehellisyyttä. Silti olen sitä mieltä, ettei perinteinen rehellisyyskasvatus ole välttämättä hyvä keino tehdä lapsista rehellisiä aikuisia.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa