Kirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 20:02
Huh, mikä infotulva. Eipä taida muuta vaihtoehtoa tässä vaiheessa olla kuin brassailla sillä, kuinka sivistymätön olen. Orwell - Kahvi mulle joskus koitti siitä vääntää, kyseessä oli jokin lausahdus ko. kirjaan liittyen. En muista mikä. Muistan myös, että meidän oli pakko lukea jokin sika-kirja koulussa, se taisi olla tämä, mikä kuuluisi tietää.
Mitään elitismiä en sinänsä ole havainnut (tai sitten olen siltä silmäni sulkenut), pikemminkin on mukava lukea ihmisten ajatuksia eri kirjoita, tällöin ei ehkä tarvitse itse kirjoja väkisellä lukea. Ymmärrän kuitenkin pointin, että jollekin voi tulla ikävä tunne, ehkä jonkinlainen huonommuuden tunne siitä, että "olen ihan tyhmä". Minulla oli tämä(kin) joskus. On helpompi, kun voi olla avoimesti sivistymätön tai keskittyä esimerkiksi muumeihin.
Suomen itsenäistymisvuotta en tiedä, jos sen joku nyt kysyisi, mutta sentään tiedän, että se on tapahtunut joskus ja että se on hyvä asia. Jos sen nyt googlettaisin, olisin tod. näk. unohtanut sen jo huomenna.
Mikä helkutti on Pähkinäsaaren rauha? Saari, jossa kasvaa rauhoitettuja pähkinöitä kenties, ehe. (Älkää turhaan selittäkö.) Entäs sitten derivaatta, kuulosta matematiikalta, mikä aiheuttaa yleensä vain oksennusrefleksin. Minusta on oikein hyvä, että derivaatasta kiinnostuneet voivat siitä keskenään keskustella. Kiva Hermes, että laitoit Platonin valtion englanniksi, kas kun et alkuperäiskielellä. Tästä voisin päätellä sen, että keskustelua ko. asiasta halutaan käydä ihmisten kanssa, jotka osaavat englantia. Näin ollen myös englanninkielen taito taitaa nykyään olla yleissivistystä.
SADE voisi tästä lähtien kirjoittaa kaiken ruotsiksi, Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa, mutta joidenkin mielestä ruotsi ei kuulu yleissivistykseen.