Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

Re: Tuore lumi voi helpottaa kaamosoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.12.2014 23:58

Mielestäni artikkeli kertoo kaamosoireilun ilmenemisestä ihan kohtuullisesti eikä pitäisi ehkä käyttää termiä kaamosmasennus.

Sen sijaan kysyn. Kumpi on pahempi asia: äidin traumaattinen menettäminen vai se, että joka syksy ulkona tulee pimeätä?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 24.12.2014 00:00

traumaattinen?
OLiko tuo Mirrille?
Jos mun mutsi kuolee, sen matka päättyi.
Minä jatkan joka talvi elämääni. Toivottavasti. Kunnes minunkin matkani päättyy.
En oikein hahmottanut mitä kysyit+
Kissi

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:06

Hilppa kirjoitti:Mielestäni artikkeli kertoo kaamosoireilun ilmenemisestä ihan kohtuullisesti eikä pitäisi ehkä käyttää termiä kaamosmasennus.

Sen sijaan kysyn. Kumpi on pahempi asia: äidin traumaattinen menettäminen vai se, että joka syksy ulkona tulee pimeätä?

Se, että joka talvi on pari kuukautta säkkipimiää.
Äidin menettää vain sen yhden kerran tai kaksi, jos on adoptioäitikin.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:07

No minulla ainakin on suurempi ja pahempi asia ensimmäinen ja koettu. Jälkimmäinen on sellainen, johon voi vaikuttaa teknisin ratkaisuin eikä ole lopullinen eikä surullinenkaan. Että tuosta näkövinkkelistäni ajattelen kaamosmasennuksen olevan enempi puppua, koska isommat asiat aiheuttavat varsinaisen masennuksen, kaamos ainoastaan oireilua, vaikka onkin puhdasta fysiologiaa ja siten todellisen kouriintuntuvaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:12

Sinä siis suret nyt kuollutta äitiäsi ja siksi nouset iloisin mielin aamulla sängystä ylös.
Vai mikä hiton logiikka tässä jutussa on?
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:14

Juuri noinkin voi katsos olla. Et ole vielä aivan kaikkea kokenut sinäkään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 24.12.2014 00:17

Hilppa, Tuuve on kokenut äitinsä traagisen menetyksen.
Kissi

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:20

Ei taida olla kokematta.
Mutta miksi haluat tuoda äidin kuoleman kaamosketjuun?
tuuve m

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:20

Ei samanlaista kuin minä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:24

Oletkin Hilppa pahemmin sairas kuin koskaan olen kuvitellut.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.12.2014 00:27

Hilppa kirjoitti:Mielestäni artikkeli kertoo kaamosoireilun ilmenemisestä ihan kohtuullisesti eikä pitäisi ehkä käyttää termiä kaamosmasennus.

Artikkelissa puhutaan myös kaamosmasennuksesta. Totta kai sitä termiä pitää käyttää silloin, kun kyseessä on kaamosmasennus. Ei kaamosmasennus sillä lievene, että masennuksesta alettaisiin puhua oireiluna.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:30

tuuve m kirjoitti:Oletkin Hilppa pahemmin sairas kuin koskaan olen kuvitellut.

Tuo on usein johtopäätöksesi silloin, kun et ymmärrä tai hyväksy jotain asiaa. Mikä oli nyt se asia, josta et hyväksy, että täällä keskustellaan?

Minä olen kokenut eri asiat kuin sinä, mutta sinä luulet, että minä olen vain hullu. Erikoista.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.12.2014 00:32

Hilppa, miksi vertaat äidin kuolemaa kaamosmasennukseen? Minulla meni täysin yli ymmärryksen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:34

Mirri kirjoitti:

Artikkelissa puhutaan myös kaamosmasennuksesta. Totta kai sitä termiä pitää käyttää silloin, kun kyseessä on kaamosmasennus. Ei kaamosmasennus sillä lievene, että masennuksesta alettaisiin puhua oireiluna.

En usko, että termit ja mekanismit eri asiantuntijoiden käyttäminä ovat täysin samat. Eivätkö psykiatriassa masennuksen käsitteistö ja syiden määrittelyt poikkea jonkin verran neurologian vastaavista?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kissi » 24.12.2014 00:35

"Minä olen kokenut eri asiat kuin sinä, mutta sinä luulet, että minä olen vain hullu. Erikoista."

Voi...Hilppa, emme tiedä mistä puhut, haluaisimme kuunnella, ole hyvä ja kerro mikä oli se kauhea tradegia, en leiki sillä vaan haluaisin vain kuulla ja ymmärtää mistä puhut?
*lämmöllä'
Viimeksi muokannut Kissi päivämäärä 24.12.2014 00:38, muokattu yhteensä 3 kertaa
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.12.2014 00:35

Minä ainakin olen suorastaan äimistynyt, että sinä (Hilppa) vertailet äitien menettämisen traagisuutta - omasi "eduksi" :shock:

Tulee vaikutelma, että juuri sinä ymmärrät vain omat kokemuksesi, et muiden. Empaattisuuden puutteesi on ällistyttävä.
___
Lisäys: Kuinka ylipäätään voi arvottaa kokemuksia ja vertailla niitä toisiinsa? Toinen on kamalampi / ihanampi kuin toinen?
Kukin voi kokea vain omat kokemuksensa, mutta jos kehitys sujuu hyvin, on mahdollista oppia ymmärtämään toista juuri omien kokemustensa pohjalta.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 24.12.2014 00:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:36

Hilppa kirjoitti:
tuuve m kirjoitti:Oletkin Hilppa pahemmin sairas kuin koskaan olen kuvitellut.

Tuo on usein johtopäätöksesi silloin, kun et ymmärrä tai hyväksy jotain asiaa. Mikä oli nyt se asia, josta et hyväksy, että täällä keskustellaan?

Minä olen kokenut eri asiat kuin sinä, mutta sinä luulet, että minä olen vain hullu. Erikoista.

Minusta on todella kummallista että tuot äitisi kuoleman tähän ketjuun ja vielä aloitat vertaileen niitä.
Esim. kerrot tässä ketjussa kuinka nouset aamulla iloisin mielin ylös ja yhtäkkiä äitisi kuolema on traumaattista. Ei kovin viisas keskustelu sinulta.
tuuve m

ViestiKirjoittaja Kissi » 24.12.2014 00:40

Heiiii
Tiedämmekö me Hilpan tunteet? Emme..
Kerro, se saattaa poikia jotain..
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.12.2014 00:40

Mirri kirjoitti:Hilppa, miksi vertaat äidin kuolemaa kaamosmasennukseen? Minulla meni täysin yli ymmärryksen.

Koska itselleni se on tärkeä aihe, kun käsittelen omaa elämääni ja masennukseni syntymekanismeja ja koska koen sen hyvänä pohdinnan kohteena masennuksen syistä.

Koska näen patologisen masennuksen todellisena syynä jonkin menetyksen kokemuksen. En pidä sellaisena syynä esimerkiksi menopaussioireiluja tai kaamosoireiluja, jotka nykyaikana ovat hoidettavissa lääkkein tai muin teknisin ratkaisuin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tuuve m » 24.12.2014 00:42

Haluat kai sitten, että tässä ketjussa puhutaan jatkossa äidistäsi?
Kuoliko hän kaamoksen aikaan?
tuuve m

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa