Piirrä kuvio ja ratkaise ongelma (testaukset)

Re: Piirrä kuvio ja ratkaise ongelma (testaukset)

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2013 21:12

Kuutar kirjoitti:Tietoa löytyy jo todella paljon netistä, ainakin englanniksi. Onko testi enää edes pätevä kohdallani, kun tiedän nyt mitkä ovat yleisempiä vastauksia, miten niitä tulkitaan ja mitä kannattaa vastata?

Miten niin tiedät, mitä kannattaa vastata? Jos vastaat niin kuin "kannattaa vastata", mitä siitä hyödyt?

Minä en oikein ymmärrä psykologisissa tms. testeissä huijaamista. Minä ainakin haluaisin tietää, mitä kertoo minusta se, mitä juuri minä näen tai koen. Olen tavannut ihmisiä, jotka kerskailevat kykenevänsä huijaamaan testeissä. En ymmärrä, mikä kerskailemisen aihe se on.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.10.2013 21:17

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Tietoa löytyy jo todella paljon netistä, ainakin englanniksi. Onko testi enää edes pätevä kohdallani, kun tiedän nyt mitkä ovat yleisempiä vastauksia, miten niitä tulkitaan ja mitä kannattaa vastata?

Miten niin tiedät, mitä kannattaa vastata? Jos vastaat niin kuin "kannattaa vastata", mitä siitä hyödyt?

Minä en oikein ymmärrä psykologisissa tms. testeissä huijaamista. Minä ainakin haluaisin tietää, mitä kertoo minusta se, mitä juuri minä näen tai koen. Olen tavannut ihmisiä, jotka kerskailevat kykenevänsä huijaamaan testeissä. En ymmärrä, mikä kerskailemisen aihe se on.

Minä en pidä psykologisia testejä työhaastatteluissa luotettavina enkä oikeudenmukaisina, eikä pidä moni muukaan. Netissä on nyt paljon tietoa siitä, mitä kannattaa vastata ja miten projektiivisia testejä tulkitaan. Psykologit ovat pyrkineet salaamaan sen, mihin tulkinnat perustuvat, näin ei kuuluisi tieteessä toimia. Kaiken tieteellisen tiedon tulisi olla avointa, julkista tietoa. Projektiivisten testien luotettavuudesta ei ole riittävää tieteellistä näyttöä.
Kun tietoa testien tulkinnoista ja yleisimmistä vastauksista kerrotaan netissä, näistä testeistä ehkä luovutaan. Se on hyvä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.10.2013 21:23

Mitä ehdotat tilalle?

Huijaamisessahan on se vinkeä puoli, että se saattaa osua omaan nilkkaan. Vastaustesi perusteella sinua luullaan erilaiseksi kuin todellisuudessa olet, ja saatat joutua hommiin, jotka eivät sovi sinulle pätkääkään.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.10.2013 22:04

Helmenkalastaja kirjoitti:Mitä ehdotat tilalle?

Huijaamisessahan on se vinkeä puoli, että se saattaa osua omaan nilkkaan. Vastaustesi perusteella sinua luullaan erilaiseksi kuin todellisuudessa olet, ja saatat joutua hommiin, jotka eivät sovi sinulle pätkääkään.

En usko että sopivia henkilöitä testillä aina löydetään, vaikka he olisivat rehellisiäkin. En pidä testiä luotettavana. Ehdotan tilalle työhaastattelua ja vaikka ilmaiseksi työskentelyä koeajalla. Sekin olisi mielestäni oikeudenmukaisempaa.
Minusta kaiken tieteen tulee olla avointa ja julkista, kuten sen tiedon, mihin tutkimusmetodit perustuvat. Projektiivista testeistä täytyy tämä tieto myös julkaista.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 06.10.2013 22:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 22:08

Onko työhaastattelujen reliabilitteetti ja validiteetti vahvoja sinun tutkimustesi mukaan?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.10.2013 22:10

Psykopatologia kirjoitti:Onko työhaastattelujen reliabilitteetti ja validiteetti vahvoja sinun tutkimustesi mukaan?

Minä en ole tutkinut, mutta muut ovat. Esimerkiksi Lauri Nummenmaan ja Jukka Hyönän artikkelin mukaan projektiivisia testejä on tutkittu vuosikymmeniä ja niillä on ylipäätään heikko realibiliteetti ja validiteetti. Itsekin totesit, että ne eivät sovi työhaastatteluihin. Sitten on tosiaan vielä niinkin, etteivät kaikki rekrytoijat ole ilmeisesti edes olleet psykologeja.

Lähde: "Voiko projektiivisiin testeihin luottaa?"
Psykologi 3 - 2005
Kirjoittajat: Lauri Nummenmaa ja Jukka Hyönä
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 06.10.2013 22:14, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 22:13

Tuolloinhan testaukset voisivat nostaa työhönvalintatilanteiden reliabiliteettia ja validiteettia.

22:23
Ei kai Lauri Nummenmaa ole koskaan ollut käytännön psykologin töissä muuten
kuin harjoitteluaikana eikä ole koskaan käyttänyt projektiivisia potilastyössä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 22:25

Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Onko työhaastattelujen reliabilitteetti ja validiteetti vahvoja sinun tutkimustesi mukaan?

Minä en ole tutkinut, mutta muut ovat. Esimerkiksi Lauri Nummenmaan ja Jukka Hyönän artikkelin mukaan projektiivisia testejä on tutkittu vuosikymmeniä ja niillä on ylipäätään heikko realibiliteetti ja validiteetti. Itsekin totesit, että ne eivät sovi työhaastatteluihin. Sitten on tosiaan vielä niinkin, etteivät kaikki rekrytoijat ole ilmeisesti edes olleet psykologeja.

Lähde: "Voiko projektiivisiin testeihin luottaa?"
Psykologi 3 - 2005
Kirjoittajat: Lauri Nummenmaa ja Jukka Hyönä

Kuuttaren viestit sen kun pitenevät ihan itsestään.
Tulisi laittaa esiin, onko kyseessä korjaus vai lisäys
yms.

22:28
Itse tein sekä gradun että lisurin Ro:sta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 22:51

Kuten Kuutarkin totesti, työhönottohaastatteluiden reliabiliteetti ja valididiteetti ovat heikkoja.

Jo nettikeskusteluista käy esiin lääketieteellisten diagnoosien heppoisuus.
Yksin haastatteluilla ei pärjää kovin hyvin.

DSM-5:n kenttäkokeissa diagnostiset skaalat saivat katatrofaalisen heikkoja arvoja:
viewtopic.php?f=8&t=9874&start=80
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 23:50

Duuniin voidaan valita (periaatteessa):
1) haastatteluiden
2) testausten (sekä)
3) haastatteluiden & testausten pohjalta.

Kuutar katsoo, että 1 on vahvempi kuin 3.

Luultavasti puolustusvoimilla on pisin kokemus soveltuvuustestien käytöstä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.10.2013 00:08

Psykopatologia kirjoitti:Duuniin voidaan valita (periaatteessa):
1) haastatteluiden
2) testausten (sekä)
3) haastatteluiden & testausten pohjalta.

Kuutar katsoo, että 1 on vahvempi kuin 3.

Luultavasti puolustusvoimilla on pisin kokemus soveltuvuustestien käytöstä.

Olen lukenut jostain, että puolustusvoimissa olisi luovuttu Wartegg testistä. ( ?)
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.10.2013 00:19

Niin pitääkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.10.2013 00:27

Kyllä (kai), inventaari, jonka asijantuntijakin ehkä hyväksyy.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.10.2013 01:10

CANCER AND PSYCHE
Monographs from the Psychiatric Clinic of the Helsinki University Central Hospital. No. 1 1970

Part I: PSYCHIC FACTORS IN CANCER: Psychiatric Approach
by Kalle Achté and Maija-Liisa Vauhkonen

Part II: PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF CANCER: Psychometric Approach
by R. Olavi Viitamäki with Assistance of Leif Sonkin

Yllä olevassa tutkimuksessa Rorschach-muuttujat olivat ylivoimaisia
verrattuna psykiatrisiin observaatio- ja haastattelu-variaabeleihin.

Esimerkiksi multippeli-korrelaatio kriteeriin I, syövän vaikeusaste,
oli 4:llä Ro-muuttujalla R = .74 (P <.1); vastaavasti 8:lla psykiatrisella
muuttujalla vain R = .34.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.10.2013 01:17

Kuutar: Tietoa löytyy jo todella paljon netistä, ainakin englanniksi. Onko testi enää edes pätevä kohdallani, kun tiedän nyt mitkä ovat yleisempiä vastauksia, miten niitä tulkitaan ja mitä kannattaa vastata?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.10.2013 02:33

Joseph Zubin, Leonard David Eron & Florence Schumer (1965): An Experimental Approach to Projective Techniques.
John Wiley & Sons: New York. - xix + 645 p.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Golden flower » 07.10.2013 09:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:Hyväksymättömyys ja paheksuminen ovat kaksi eri asiaa. Voi olla hyväksymättä ja toimia rakentavasti asian ratkaisemiseksi tai sitten ryhtyä paheksumaan, mikä useimmiten on kaiketi pelkkää oman egon pönkitystä ja siksi usein vaan tuottaa lisätuhoa...

Millä perusteella paheksuminen ja hyväksymättömyys olisivat niin erilaisia asioita, että hyväksymättömyys olisi hyväksyttävää, mutta paheksuminen paha asia?

Jos kuka tahansa työkykyinen, harkiten ja tarkoituksella jättäytyy muiden elätettäväksi, kyse ei ole asiasta johon kyseinen henkilö ei voi itse lainkaan vaikuttaa ja jota asian pakollisen/väistämättömän luonteen takia ei olisi perusteltua paheksua.

Suorastaan vituttaa selitykset siitä, ettei ihmisen tahallista tekoa saisi paheksua - tai että muille haittaa ja/tai vahinkoa tuottavan teon paheksuminen muka olisi pelkkää oman egon pönkitystä.
Millä perusteella se sitä olisi, ja millä perusteella pitäisi hyväksyä (mitä se sitten tarkoittaakaan) ihminen joka tuollaista harkitusti ja tahallisesti tekee, ja joka vieläpä kehtaa esittää, että hänellä omasta mielestään on siihen oikeus.

Kuten Helmenkalastaja jossain viestissään ilmaisi, tulisi erottaa ihminen ja ihmisen toiminta. Ihminen voi toimia "väärin", mutta ihmisarvo lähtökohtaisesti pysyy aina. Jos ihminen toimii "väärin", ja halutaan ihmisen muuttavan toimintatapaansa "oikeammaksi", on erittäin tärkeää, että tätä ihmistä kohdellaan kunnioittavasti, että hän kokee ihmisarvonsa pysyvän ja perustellaan rakentavasti, miksi koetaan, että ihmisen tulisi muuttaa toimintapaansa ja annetaan hänelle mahdollisuus muuttaa toimintaansa ilman, että hänen itsetuntonsa saa merkittäviä kolhuja. Jos muuttamista ryhdytään tekemään paheksumisen kautta, on erittäin todennäköistä, että ko. ihminen nousee puolustusasemiin, eikä sen jälkeen suostu edes kuuntelemaan, mitä sanotaan. On varmaan myös ihmisiä, joihin pahksuminen toimii, mutta loogisesti voisi otaksua, että työnvieroksunnan "valinneet" eivät kuulu tähän ihmistyyppiin, asenne on joko kapinallinen tai sitten jostain syystä kyetä työtä hakemaan tai tekemään ja työnvieroksunta on valittu defenssinä tähän. Paheksunta voi siis ainoastaan syventää kapinaa tai epätoivoa, joten melko varmasti siitä ei näissä tapauksissa ole hyötyä (kuin korkeintaan itselle, tosin mielestäni ei voida puhua varsinaisesta hyödystä eli paheksunnasta on ainoastaa haittaa kaikille osapuolille).

Kannattanee myös pohtia sitä, kuinka varmasti itse on mielipiteineen "oikeassa". Minä en ainakaan tässäkään tapauksessa pysty sanomaan, mikä on oikein ja mikä väärin. Se riippuu niin paljon siitä, mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Pitäisi siis tietää, mikä on oikea tarkastelunäkökohta, mutta mistä senkään voi tietää (kun jossain viestissäsi viittasit mielipiteeseeni niin, minulla ei ole sellaista varsinaisesti vaan yritän pohtia tilannetta eri näkökulmat huomioiden, pyrkien mahdollisimman "oikeelliseen" ratkaisuun, mutta ymmärtäen samalla, ettei sitä suurella varmuudella ole mahdollista saavuttaa)? Valtiontalouden näkökulmasta Anttiviljamit ovat vapaamatkustajia, mutta esim. heidän hiilijalanjälkensä on radikaalisti pienempi kuin keskiverokuluttajalla. Uskon siis, että meillä voisi olla paljon opittavaa näiltä ihmisiltä, jotka täällä länsimaisessa yhteiskunnassa pystyvät elämään pienellä kulutuksella (vaikkakin "muiden siivellä"), joten he voivat olla siltä kannalta myös "järjen ääni". Se tosiasia, että meidän hyvinvointiyhteiskuntamme on rakennettu luonnon ja muiden ihmisten riistämiselle on taas tavallaan jokaisen meidän vikamme, ketkä siihen osallistumme (itse näen omista lähtökohdistani pahempana rikkeenä kuin vapaamatkustamisen), ja vääränlainen kuluttaminen (tehotuotanto, kulutushysteria yms) sahaa sitä oksaa, jolla yhteiskuntamme epävarmana tasapainoilee, kulutuksen lisääminen laittaa sahaan lisää kierroksia. Jonkinlainen ulospääsy tästä tilanteesta pitäisi keksiä (pian!), ja luulen vahvasti, että se on tärkeämpää ja oleellisempaa kuin keskittyä Anttiviljameitten vapaamatkustajuuteen.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.10.2013 09:31

Kuutar kirjoitti:
Kuutar: Tietoa löytyy jo todella paljon netistä, ainakin englanniksi. Onko testi enää edes pätevä kohdallani, kun tiedän nyt mitkä ovat yleisempiä vastauksia, miten niitä tulkitaan ja mitä kannattaa vastata?

Olen ymmärtänyt, että epäilet koko testin pätevyyttä ylipäätään, joten mistä tuo 'enää'? Halusitko tietoa hankkimalla kenties varmistaa, ettei sinua kannata kyseisellä testillä testata? Voit kertoa testaajille, että tiedät jo, miten kannattaa vastata?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Golden flower » 07.10.2013 10:30

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että epäilet koko testin pätevyyttä ylipäätään, joten mistä tuo 'enää'? Halusitko tietoa hankkimalla kenties varmistaa, ettei sinua kannata kyseisellä testillä testata? Voit kertoa testaajille, että tiedät jo, miten kannattaa vastata?

Käsittääkseni Kuutarella on ns. "huonoja" kokemuksia ko. testeistä julkisessa terveydenhuollossa. En oikein itsekään tiedä, miten niihin pitäisi suhtautua, sillä minullekin julkisella puolella tehtyjen laajojen psykologisten testauksien (persoonapuolen) mukaan, olen ilmeisen häiriintynyt ja on kuulemma todella ihme, etten ole sairastunut vakavasti (jos oikein käsitin, ja tietääkseni käsitin). Testituloksien pohjalta siis ryhdyttiin tekemään olettamuksia, jotka ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa, jolloin minä testattavana jouduin epätoivottavaan ja suorastaan absurdiin tilanteeseen. Olen muutaman kerran myös pyrkinyt kouluttautumaan alalle, jonka pääsykokeissa käytettiin projektiivisiä testejä ja minut diskattiin (epäilen, että projektiivisten testien vaikutuksesta, koska samalle alalle hakiessani pääsin opiskelupaikan jonotuslistalle, kun noita testejä ei käytetty). Voin melko suurella todennäköisyydellä olettaa, että minun kohdallani projektiivinen testaus nostaa tien pystyyn työpaikkaa hakiessakin. En tiedä onko se sitten oikein tai väärin, työpanoksessani ei aikaisemmissa työpaikoissa ole ollut valittamista, mutta minkäs sille sitten mahtaa, jos ollaan enemmän kiinnostuneita muista valintaperusteista.
Golden flower

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 07.10.2013 10:41

Minulle on tullut eteen, että melkolailla mahdoton ja narsistinenkin esimies vetosi tuohon "läpimenneeseen" psykologiseen testiinsä oman mielenterveytensä näin ollen kunnossa ja alaiset hulluja ja tyhmiä ja hankalia; koska eivät suostu hetken mielijohteesta muuttamaan tekeilläolevaa ja toisutuvasti
mr jalsan

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa