Mirri kirjoitti:Lette kirjoitti:"...otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää..."
Tässä asetutaan toisen yläpuolelle sanomalla, että toinen on loukkaantunut. Kyseessä on vallankäyttö.
Vaikuttaa että silttä, sanoja on itse loukkaantunut. Loukkaantuminen on tietenkin sallittua.
Jos minulle sanotaan, että jokin käyttämäni sanonta on perseestä, oletan toki, että noin voimakkaan sanan käyttäjä on loukkaantunut käyttämäni sanonnan vuoksi - tuskin hän muuten sanoisi sanontani olevan perseestä. Ja toisaalta toki minä pahastun, jos minuun kohdistetaan noin voimakas - aggressiivinen - sana omasta mielestäni aiheettomasti.
Missä kohdassa tässä kuviossa on vallankäyttöä? Inhimillistä pahastuneisuutta puolin ja toisin, mutta entä vallankäyttö?
Kyllä täällä olen joutunut itsekin sietämään kaikenlaista, tyhmittelyä, ym.
Mielestäni kyse ei ole semantiikasta tai mistään sanonnan kieliopillisesta kelpoisuudesta vaan siitä, että sanontaan (oletko tullut ajatelleeksi, että ...) on sisäänrakennettuna asenne, jossa on ylimielisuuden, välinpitämättömyyden ja/tai loukkaantuneisuuden lataus. Lisäksi sanonta on rakennettu siten ovelasti, että kuulijalla ei ole mitään järkevää (aikuismaisen kommunikaation) keinoa vastata siihen. Tuolloin seuraus on se, että sanonta jää ilmaan roikkumaan ikään kuin omaksi totuudekseen.