Illusia kirjoitti:Minä luulen, ettei vaikeasti rajatilapersoonallisuushäiriöinen kykene mitenkään elämään yhteiskunnassa ilman hoitoa. Lievemmät tapaukset taas voivat jäädä hoidon ulkopuolelle.

Illusia kirjoitti:Voikohan muuten käydä psykoterapiassa ilman halua muuttua? Voiko sellainen terapia onnistua?

Obelix kirjoitti:
Riippuu terapeutista. Minä en hoitaisi ihmistä, joka ei halua muuttua.
Illusia kirjoitti:Ehkä rajatilaisenkin on hyvä joissakin tapauksessa ottaa etäisyyttä ihmisiin, jotka voivat pahentaa oireilua. Omat vanhemmat ja muut omaiset voivat olla joskus ongelmien takana lapsuudesta asti. Se kai on sitä vastuunottoa omasta elämästä.

Kahvi kirjoitti:Mirri kirjoitti:Mitä jos aloittaisit läheisille tarkoitetun ketjun erikseen?
Jahka saan ajatuksiani koottua niin ehkä sitten.

Mirri kirjoitti:Siinäpä ydinasia ja -ongelma; rajatila ruokkii itse itseään. Minä olen vuosien varrella ajatellut saman asian niin, että henkilö ikään kuin itse lietsoo itsessään niitä tunnetiloja, joita sanon 'pahaksi oloksi'. Tai 'kiihottaa itseään vihaan', jos rajatilaan liittyy raivareita.
Mirri kirjoitti:
Minua on askarruttanut tuo, että paraneeko persoonallisuushäiriö, vai muuttaako se vain muotoaan toisenlaiseksi. Jospa nuoruusiän rajatilaisuus ilmeneekin keski-iässä ja vanhuudessa toisenlaisena häiriöisyytenä niin, etteivät epävakaan persoonallisuushäiriön diagnostiset kriteerit enää täyty. Eihän se käytännössä tarkoita sitä, että henkilö olisi parantunut persoonallisuushäiriöisyydestään, vaikkei yhtä tiettyä persoonallisuushäiriödiagnoosia enää olekaan asetettavissa.
Käypä hoito/potilasversio: Epävakaaseen persoonallisuuteen liittyvä heikentynyt toimintakyky ja työkyky korjaantuvat epävakaan persoonallisuuden oireistoa hitaammin.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa