Sievä Sigismund kirjoitti:Nykyään on enää mahdotonta tehdä eroa naisasialiikkeen ja feminismin välillä, koska kaikki ilmoittautuvat feministeiksi. Naisasialiikkeen valtaus on ollut totaalinen.

Mirri kirjoitti:Sievä Sigismund kirjoitti:Nykyään on enää mahdotonta tehdä eroa naisasialiikkeen ja feminismin välillä, koska kaikki ilmoittautuvat feministeiksi. Naisasialiikkeen valtaus on ollut totaalinen.
Tai sitten nais(asia)liike on yhtä kuin feminismi, ja 1960-luvulla syntynyt feminismin muoto edustaa radikaalia suuntausta. Käsittääkseni tätä näkemystä Psykopatologia ja Sigismund eivät hyväksy; olisikohan siinä se Sigismundin mainitsema foorumin 'kahtiajako'.
Muistelen jostakin vanhasta keskustelusta, että todettiin esimerkiksi vanhan suomalaisen sanakirjan (olikohan 1900-luvun alussa) suomentaneen feminismin nais(asia)liikkeeksi. Toisin sanoen sana feminismi nais(asia)liikkeen synonyymina on tunnettu jo kauan ennen 1960-lukua. Ei ole tapahtunut mitään naisasialiikkeen valtausta feminismille, vaan vanha feminismi on saanut uusia muotoja entisten lisäksi ja rinnalle.
NYT kun kriittinen feministimassa on Suomessakin saavutettu, omat taistelunsa voi valita. Kaikkeen ei tarvitse enää itse puuttua. Voi keskittyä feminismin kovaan ytimeen eli naisten oikeuksiin. Voi jopa kyseenalaistaa koko f-sanan. Kuten moninkertainen ministeri Pirkko Työläjärvi tiivisti asian vuonna 2013: ”Olen tiukka naisasianainen, en feministi.”
Silloin en Työläjärveä ymmärtänyt. Nyt ymmärrän.

Inter kirjoitti:Miltä teistä tuntuu, tiedostatteko oman asemane? Ainakin minä nuoruudessa jossakin vaiheesa tajusin onneksi en ole näkyvästi valkoisesta ihmisestä poikkeava. Katsoin tummempia ihmisiä, olin helpotunut. Silloin en vielä tajunnut näitä positioita tai asemia. Mäkin kuin monet muutkin ajatelleet jos on mies on turvassa, ei raiskata. Oli että naisenkin rumuus pitää turvassa siltä. Mä ajattelin, ei kukaan olisi mun kaveri, jos olisin tummaihoinen tai tietäisi sukujujrista, tuntuu että ei mun mielipiteillä ole väliä, jos näytän erilaiselta.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa