Väärä sukupuoli

Re: Väärä sukupuoli

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.07.2016 22:07

Sateentekijä kirjoitti:
Kuutar kirjoitti;
Mikä ylipäätään on naiseuden tai mieheyden ydinkokemus?

Irroitin tämän erilliseksi kysymykseksi

Ensin tulisi määritellä mitä ydinkokemuksella tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä yksinomaan kokemusta miehisyydestä ja naiseudesta tyypilliseen sukupuoliroolittumiseen perustuen, vai tarkoitetaanko ydinkokemuksella myös niitä lukuisia variaatioita sukupuolisten vähemmistöjen kannalta katsottuna?
Ydinkokemus omasta sukupuoli-identiteetistään, vai ainoastaan kaksijakoisuuden pohjalta?
Kaikkien sukupuoltahan ei pystytä syntymässä määrittelemään.

Jos joku sanoo esimerkiksi, että hänestä tuntuu naiselta, niin mitä se tarkoittaa? Jos kokemus on nimetty naiseuden kokemukseksi, niin se pitäisi pystyä määrittelemään.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.07.2016 22:40

Transsukupuolisestakin tuntuu naiselta tai mieheltä riippuen kumpaan suuntaan hänen sukupuoli-identiteettinsä on kallellaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 18.07.2016 23:03

Naiseutta esiintyy hyvinkin monimuotoisena.
On äidillinen naiseus
seksuaalinen ja eroottinen naiseus
vastuuntuntoinen ja perfektionistinen naiseus
empatiakykyinen sekä tunteellinen naiseus ,vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Samaa listaa voisi yhtä hyvin soveltaa miehuuteen.
Vanhanaikaiset rajat ovat hämärtymässä eikä naiseuteen enää välttämättä kuulu se heikompana astiana oleminen

Aidoimmillaan ihminen on silloin, kun hän antaa itselleen luvan olla juuri sitä mitä hän on.Itsenäisesti ja vapaana sukupuoliroolien pakotteista.
Mielestäni tämä pätee niin naisiin kuin miehiinkin.
Miehuudesta ei itselläni ole henkilökohtaista kokemusta, joten olen keskittynyt siihen mitä naiseus omasta mielestäni on .
Kehollisuus lienee tärkein mieheyden ja naiseuden välinen ero.
Toisaalta on väärin puhua yksinomaan naiseudesta tai miehisyydestä . Mielestäni pitäisi puhua ihmisyydestä kaikkine variaatioineen.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.07.2016 23:26

Mitä tarkoitat kehollisuudella tärkeimpänä erona tuossa?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 00:06

Ryysy kirjoitti:Mitä tarkoitat kehollisuudella tärkeimpänä erona tuossa?

No sitä "pientä" naisen ja miehen välistä eroa luonnollisestikin.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2016 00:10

Eiväthän kaikki halua kalustoitaan vaihtoon, vain sen merkin johonkin passiin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 00:18

https://www.amnesty.fi/ihmisoikeusjarje ... ellisesti/
Tanskan eduskunnan 11.6.2014 hyväksymä laki muuttaa Tanskan väestötietolakia niin, että henkilön juridinen sukupuoli määräytyy jatkossa henkilön oman tahdon mukaisesti. Laki ei aseta sukupuolen juridiselle vahvistamiselle mitään ihmisoikeuksia loukkaavia ehtoja kuten lisääntymiskyvyttömyyttä, naimattomuutta tai lääketieteellisiä selvityksiä.

Suomessa nykyinen translaki asettaa sukupuolen juridiselle vahvistamiselle lukuisia ehtoja, jotka loukkaavat ihmisoikeuksia. Suomen lain mukaan juridista sukupuoltaan vahvistavan henkilön on oltava lisääntymiskyvytön, esitettävä lääketieteellinen selvitys siitä että hän kuuluu ”vastakkaiseen sukupuoleen” ja elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa. Lisäksi hänen on oltava täysi-ikäinen ja suostuttava avioliiton muuttamiseen rekisteröidyksi parisuhteeksi tai toisinpäin. Sukupuolen juridinen vahvistaminen ei myöskään missään tilanteissa ole mahdollista alle 18-vuotiaille.

Jotain hyvää Tanskanmaalta! Toivottavasti pääsemme mekin samaan.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2016 11:34

AMNESTY INTERNATIONAL PUBLIC STATEMENT Embargoed until 1200 GMT (13CET), 4 February 2014
Europe: Denied identities Cases of transgender people
(- -) https://www.amnesty.nl/sites/default/fi ... _cases.pdf (2 p.)

11:50 (- -)
Joshua is a transgender man born in the United States now living in Denmark with his children
from a previous marriage in the US and his current Danish wife. While he is legally a man in
the US, he is still registered as a female in Denmark. Danish authorities do not recognize his
male gender because he has not undergone sterilization. Joshua refuses to undergo the
existing process to obtain legal gender recognition in Denmark as it includes sterilization and
objects to transgender identities being considered mental diseases: “Being stuck between two
identities is a major obstacle for me. You don’t want to go to your kids’ school and out yourself
all the time. I am still listed in the school system as their mum. The other kids in the school
ask about it because they can see the [female] name [yet I have a male appearance]. It’s very
awkward for me and my kids.”
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2016 11:34

Psykopatologia kirjoitti:AMNESTY INTERNATIONAL PUBLIC STATEMENT Embargoed until 1200 GMT (13CET), 4 February 2014
Europe: Denied identities Cases of transgender people
(- -) https://www.amnesty.nl/sites/default/fi ... _cases.pdf (2 p.)

Mihin sterilisaation vaade on pohjannut?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2016 14:05

Sateentekijä kirjoitti:https://www.amnesty.fi/ihmisoikeusjarjestot-suomen-uudistettava-translaki-kiireellisesti/
Tanskan eduskunnan 11.6.2014 hyväksymä laki muuttaa Tanskan väestötietolakia niin, että henkilön juridinen sukupuoli määräytyy jatkossa henkilön oman tahdon mukaisesti. Laki ei aseta sukupuolen juridiselle vahvistamiselle mitään ihmisoikeuksia loukkaavia ehtoja kuten lisääntymiskyvyttömyyttä, naimattomuutta tai lääketieteellisiä selvityksiä.
(- -)

Jotain hyvää Tanskanmaalta! Toivottavasti pääsemme mekin samaan.

Minäkin voisin sitten osallistua Miss Suomi -kirlpailuun, siittää naisena lapsia ja käydä naisten vessoissa ym. muuta mukavaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2016 14:10

Ajatella!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 14:18

Sateentekijä kirjoitti:Transsukupuolisestakin tuntuu naiselta tai mieheltä riippuen kumpaan suuntaan hänen sukupuoli-identiteettinsä on kallellaan.

Niin, mutta minä kysyin mitä naiselta tuntuminen tarkoittaa? Olen nainen, mutta en osaa määritellä, mikä minäkuvassani olisi erityisesti naisen kokemusta. Jos ihmisellä ei ole naisen fyysistä kehoakaan, niin millä perusteella hän tulkitsee olevansa nainen? Miten se naiseus eroaa mieheydestä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.07.2016 14:37

Kuutar pohdiskelee fiksuja/syvällisiä. Olen joskus jutellut naisen kanssa, joka kysyi "eikö sinua pelota yöllä kulkea tuolla kaduilla, jos joku tulee ja raiskaa". Ei pelota, ei ollenkaan. Jotkut sekä miehet ja naisetkin taas pelkäävät karhuja. No, kai se on sitten sukupuolineutraali pelon kokemus. Mutta, minustakin olisi kiva tietää, miltä tuntuu olla jotakin sukupuolta. Aikoinaan tuli dokkari, jossa sukupuoltaan vaihtanut eli korjannut kertoi, kuinka häntä kohdellaan nyt miehenä aivan eri tavalla. Silti... ei voi tietää yksittäisen ihmisen mielessä liikkuvia ajatuksia. Itse huomaan kyllä myös kohtelevani naisia ja miehiä eri tavoin. Naisia kohtaan olen yleensä ystävällisempi, mutta sekin riippuu tilanteesta. Eli kai yritän tarkoittaa samaa kuin ohjelman haastateltu. Se ei silti riitä selittämään sukupuolisuuden kokemuksellisuutta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 15:29

Jos teiltä palstalaisilta kysyttäisiin, miksi pidätte itseänne naisena tai miehenä, mitä vastaisitte?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2016 16:35

Täälläkin on joskus ollut "feminiinisyyttä" ja "maskuliinisuutta" käsitteleviä ketjuja viewtopic.php?f=8&t=185 ja vastaavia vanhanaikaisia kyselylomakkeita, joista olen saanut suhteellisen korkeita feminiinisyys-pisteitä. Silti koen olevani mies, en miehimys tms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 17:43

Kuutar kirjoitti:Jos teiltä palstalaisilta kysyttäisiin, miksi pidätte itseänne naisena tai miehenä, mitä vastaisitte?

Omalta kohdaltani en ole osannut arvottaa omaa naiseuttani mitenkään erikoislaatuisena, koska olen koko ikäni ollut naissukupuolinen.Omaa "rooliani" naisena olen pitänyt itsestäänselvyytenä. Se on kasvanut minuun ja kulkee mukanani halusin tai en, samoin kuin geeniperimäni ,käsitys siitä, kuka ilen ja miten elän elämääni. Naiseudessakin ilmenee erilaisia persoonallisuuden piirteitä, fyysisiä ominaisuuksia , reagoimistapoja sekä toimintamalleja. Ei minulla ole ollut tarvetta kyseenalaistaa omaa naiseuttani .Sen verran luonnollisena osana se on kuulunut elämääni.

Elämänkaareni ja naiseuden kokemiseni kulkenee naiseuden totuttuja ratoja sekä sisältänee samoja kokemuksia kuin usealla naisella.Olen saanut kokea muutamia tärkeitä ihmissuhteita , äitiyden kaikkine vaiheineen, olen elänyt niin parisuhteessa, perheenäitinä kuin itsenäisenäkin. Olen osannut myös käyttää naiseuttani hyväkseni tietyissä asioissa ja osaan edelleenkin. Se taitohan varmaan on usealla naisella ihan "sisäsyntyisesti"

Eihän naiseuden täyttymys ole avioliitto, perhe tai työura.
Itselläni on näistä kaikista kokemusta , joita ilman elämäni saattaisi olla vailla tärkeitä elementtejä, muttei olisi tehnyt minusta " vähemmän naista"

Omaa seksuaalisuuttani naisena en ole kaikin ajoin riittävästi tiedostanut, vaikka kokonaiseksi naiseksi itseni tunnenkin. Ennemminkin olen ollut pidättyvä kuin yliseksuaalinen. Se lienee persoonakohtaista eikä välttämättä heikennä naiseuttani.

Kaikenkaikkiaan tässä nyt on vain muutama esimerkki siitä, miten olen oman naiseuteni kokenut ja sen kanssa selviytynyt.
Ainoastaan yhden naisen kokemuksia ja tuntemuksia naiseudestaan.

Liikaa ei voi korostaa sitä, ettei tärkeintä mitä sukupuolista, etnistä tms ryhmittymää edustaa, vaan se, miten kokee itsensä kokonaisena ihmisenä, sillä ihmisyydestähän tässä loppujen lopuksi on kysymys.
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.07.2016 19:55

Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.07.2016 21:08

Sukupuolia on seitsemän miljardia
Blogi 26/02/2016 by Miila (Väestöliiton nuorisolääkäri)
(- -) https://vaestoliitonblogi.com/2016/02/2 ... miljardia/
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 21:41

Psykopatologia kirjoitti:Sukupuolia on seitsemän miljardia
Blogi 26/02/2016 by Miila (Väestöliiton nuorisolääkäri)
(- -) https://vaestoliitonblogi.com/2016/02/2 ... miljardia/

Tuon minä toin esiin yhdessä aikaisemmassa aiheeseen liittyvässä ketjussa-
Muistatko PP?
Sateentekijä

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 19.07.2016 21:55

Kuutar kirjoitti:Minä tarkoitin kysymykselläni, mikä tekee naisesta naisen tai miehestä miehen?
Jos mitään standardeja naiseudelle tai mieheydelle ei voida asettaa, niin millä perusteella joku voi pitää sukupuoltaan vääränä?

Sinun kannattaa opiskella sukupuolisuuden moninaisuudesta esim www.seta.fi sivustosta.
Sateentekijä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa