Moraalileikki

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Noolan » 29.09.2015 19:15

Minulla ei ole tunnetaakkaa nykyisestä toiminnastani, ymmärrän ja osaan nyt erotella toisen edun paremmin omastani. Koin pitkään huonoa omatuntoa siitä, että pidin ensimmäisen koirani liian pitälle ja asetin sen käsrimykseen oman etuni vuoksi. Mitään en kuitenkaan enää voita kantamalla itselleni siitä kaunaa; voin vain oppia ja toimia tulevaisuudessa paremmin.
What's coming will come and we'll just have to meet it when it does.
-J. K. Rowling
Noolan

ViestiKirjoittaja toope » 03.10.2015 19:14

Meillä edelleen on sopimus ettemme kommentoi toistemme kirjoituksia. Minä taas siirryn kirjoittelemaan tabtelilla kun tulit takaisin ja peitän kirjoituksesi paperilla.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.10.2015 15:30

Kummasti alkaa tehdä mieli rikkoa kohdan kolme moraaliperiaatetta (hieman eri tilanne kuin esimerkissä), kun näkee ihmisiä, joita kukaan ei auta.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 15:33

Lapsen tietenkin, koska hänellä on vielä elämä elämättä, ja koska lapsen menettäminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 15:59

Kaapo, kysymys on huono. Aiemmat perustelut olivat hyviä siinä mielessä, että lapsen menettäminen on tosiaan todella vaikeimpia asioita elämässä - tai näin kuvittelen. Kyllästynyt, mitäpä jos olisi tiedossa, että lapsesta kasvaakin yhteiskunnan loinen, sen sijaan tiedettäisiin että vanhemmat ovat nuoria hyvässä uraputkessa olevia yhteiskunnan elättäjiä? (Huonoja juttuja tuntuu mulla taas riittävän...)
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 16:04

Ryysy kirjoitti:Kaapo, kysymys on huono. Aiemmat perustelut olivat hyviä siinä mielessä, että lapsen menettäminen on tosiaan todella vaikeimpia asioita elämässä - tai näin kuvittelen. Kyllästynyt, mitäpä jos olisi tiedossa, että lapsesta kasvaakin yhteiskunnan loinen, sen sijaan tiedettäisiin että vanhemmat ovat nuoria hyvässä uraputkessa olevia yhteiskunnan elättäjiä? (Huonoja juttuja tuntuu mulla taas riittävän...)

"Tietäminen" on mahdotonta, eikä uraputki ole tae mistään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 08.10.2015 16:05

Ryysy kirjoitti:Kaapo, kysymys on huono. Aiemmat perustelut olivat hyviä siinä mielessä, että lapsen menettäminen on tosiaan todella vaikeimpia asioita elämässä - tai näin kuvittelen. Kyllästynyt, mitäpä jos olisi tiedossa, että lapsesta kasvaakin yhteiskunnan loinen, sen sijaan tiedettäisiin että vanhemmat ovat nuoria hyvässä uraputkessa olevia yhteiskunnan elättäjiä? (Huonoja juttuja tuntuu mulla taas riittävän...)

Vai olisiko ihan tavallista vittuilua.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 16:11

toope kirjoitti:

Ei, vaan Kyllästynyt mittaa ihmisen arvon sillä perusteella, missä määrin ihminen on rasite tai ei-rasite yhteiskunnalle ja nimen omaan taloudellisessa mielessä. Saa tämän käsityksen korjata, jos haluaa. Samoin taidat tehdä sinäkin - tämäkin saa korjata mikäli haluaa.
Ryysy

ViestiKirjoittaja toope » 08.10.2015 16:15

Ja nyt vittuilet minulle. Sitten tulee itku, kun minä vittuilen sinulle.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 16:16

Gabriel kirjoitti:Ei nyt mietitä niin pitkälle mtä lapsesta mahdollisestia kasvaa tai se ei ole kysymyksen taroitus. (Voi toki miettiä jos haluaa, mutta tässä ei ole mitään kompaa) Kysymyksen tarkoitus on se mikä siinä lukee. Eli sinä yhdyt siis lapsen menetykseen kauheimpana asianan.

En voi miettiä asiaa sellaisenaan eli "noin vain" ottamatta edes ajatuksen tasolla kantaa mihinkään muuhun. Aivan automatiikalla tulee assosiaatioita siitä, että "jos lapsella onkin syöpä, johon hän kuolee viikon sisällä" jne. Kysymys on absurdi. Jatkakaa. Trissenkin kysymyksissä vaikeimpia olivat tai oli väittämät, joita ei todennäköisesti koskaan tapahdu eli joihin ei voi vaikuttaa, esim. se, että saa päättää kuoleeko se ja se määrä ihmisiä vai se ja se määrä ihmisiä. Siinä oli sentään läheinen kuolemassa eli helpottamassa kysymykseen vastaamista.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 16:18

toope kirjoitti:Ja nyt vittuilet minulle. Sitten tulee itku, kun minä vittuilen sinulle.

Sitten tulee - anna mennä vain. Vai väitätkö, ettei sinulle ole tärkeää se kuka on töissä ja kuka ei, kuka on yhteiskunnalle (taloudellisessa mielessä) rasite ja kuka ei?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 16:26

Ryysy kirjoitti:
toope kirjoitti:

Ei, vaan Kyllästynyt mittaa ihmisen arvon sillä perusteella, missä määrin ihminen on rasite tai ei-rasite yhteiskunnalle ja nimen omaan taloudellisessa mielessä. Saa tämän käsityksen korjata, jos haluaa. Samoin taidat tehdä sinäkin - tämäkin saa korjata mikäli haluaa.

No en todellakaan mittaa!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 16:30

No hyvä. Sitten pitää ehkä vähän aikaa miettiä, että mitä tällä kertaa olen ymmärtänyt väärin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 16:35

Gabriel kirjoitti:Kuinka moni ihminen oikeasti osaa asettua toisen ihmisen asemaan?...

Tuskin kukaan, mutta sinähän kysyitkin ulkopuolisten mielipidettä.
Gabriel kirjoitti:... Aika moni heittää varmana vastauksen, että lapsen kuolema on kaikkein pahin, koska se on katsottu pelkästään omasta näkökulmasta. Se on OMA tunne...

Kenen tunteilla ihmisen pitäisi sinun mielestäsi ajatella?
Gabriel kirjoitti:... Jos kuitenkin kierrät noitten kolmen ihmisen pään sisällä (asennoidut jokaisen asemaan erikseen) ja arvioit uudestaan niin onko lopputulos edelleen sama?...

Totta helvetissä olisi. Ilman lisäehtoja tai -tietoja, lapsen kuolema olisi ehdottomasti pahin vaihtoehto.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 16:43

Kyllästynyt kirjoitti:No en todellakaan mittaa!

Pahoittelen vielä tätä, mutta tulipahan hampaankolot tyhjennettyä. En tiedä mistä käsitys on syntynyt, mutta jostakin se on syntynyt. En tiedä olisiko se tullut jonkinlaisesta yleisestä keskustelusta maailman talousasioihin liittyen (joista en ymmärrä hevon häntääkään) vai olisiko tullut esim. sinun ja Trissen välisistä keskusteluista. Mutta jään miettimään. Mulla on vielä sitten se toinenkin juttu eli se "riittävä samankaltaisuus" hampaan kolossa, mutta se ei ole niin pahana. Lisäksi nämä asiat eivät tähän ketjuun kuulu - joten ehkä joskus jossakin muualla.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 16:49

Gabriel kirjoitti:Kiihotatko taas itseäsi?
Sanavalinnoista päätellen alkaa taas täti käymään kuumana.

En ole tätisi, enkä käy erityisen kuumanakaan. En vain ymmärrä mitä yrität ajaa takaa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 08.10.2015 17:03

Ryysy kirjoitti:
toope kirjoitti:Ja nyt vittuilet minulle. Sitten tulee itku, kun minä vittuilen sinulle.

Sitten tulee - anna mennä vain. Vai väitätkö, ettei sinulle ole tärkeää se kuka on töissä ja kuka ei, kuka on yhteiskunnalle (taloudellisessa mielessä) rasite ja kuka ei?

Ja mitä haluat, että sanon tähän. Totta kai mun pitää olla samaa mieltä kanssasi, koska sinä olet köyhä reppana ja minä rikas ja käyn töissä.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 17:03

Gabriel kirjoitti:Eli kun asennoidut kolmen ihmisen asemaan tulit siihen tulokseen että OMA tuunteesi on kaikkein kauhein, eikä esimerkiksi sen lapsen tunne jonka Äiti on juuri kuollut?

Ethän sinä edes kysynyt kuka tuntee suurinta surua ja tuskaa kenenkin kuolemasta. Sinä kysyit, kenen kuolema olisi kauhein, ja millä perusteella.
Mutta jos olisit sitä kysynyt, vastaus olisi silloinkin sama; lapsen kuolema olisi kauhein.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 08.10.2015 17:16

Gabriel kirjoitti:...Ja jos lapsi olisi vastaamassa hän sanoisi mahdollisesti, että Äidin...

Et kysynyt kenen kuolema olisi kenenkin mielestä kauhein, eikä toisten asemaan asettautuminenkaan muuta lopputulosta: lapsen kuolema olisi kauheinta.
Jos tarkoituksenasi oli kysyä olisiko lapsen kannalta kauheinta isän vai äidin kuolema, on kyse aivan eri kysymyksenasettelusta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.10.2015 17:19

toope kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:

Ja mitä haluat, että sanon tähän. Totta kai mun pitää olla samaa mieltä kanssasi, koska sinä olet köyhä reppana ja minä rikas ja käyn töissä.

Vastausta varsinaiseen kysymykseen ei tullut, mutta ei se haittaa, jos et halua vastata. Jos tarkoitus oli vttuilla, niin epäonnistuit. Minusta tuo oli ihan hauskasti sanottu.
Ryysy

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa