Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti täällä ei ketään muita unihalvauspotilaita. Hyvä tietää, että unihalvaukseen ei sentään voi kuolla, mutta ensimmäisenä tuo vaihtoehto ei mieleeni olisi tullutkaan. Sen sijaan epäselväksi jäi, voiko kyseisestä taipumuksesta olla jotain muuta haittaa aivoille. Ainakin uni voi häiriintyä, koska on herättävä melko voimakkaaseen ahdistustilaan.
Psykopatologia kirjoitti:Esitän proteesin terminologiasta:
Nukkumista (sleeping) tulisi käyttää yleisterminä valvella olon vastakohtana,
ei unta, joka on myös (sama) kuin unennäkö.
Ei ole olemassa dreaming disorders vaan sleeping disorders.
Mirri kirjoitti:Laittamasi linkki ei kertonut asiasta juuri mitään, joten tässä parempi linkki Hesarin artikkeliin:
http://www.hs.fi/elama/Voiko+unihalvauk ... HS_Nelonen
Luulen, että kyseinen tila on tutumpi kuin arvataankaan. Sehän voi ilmetä vaikkapa tunteena, että on hereillä eikä kuitenkaan ole hereillä, koska ikään kuin unessa oleminen jatkuu, kun ei pysty liikkumaan eikä saamaan itseään hereille, vaikka mielestään onkin jo herännyt ja yrittää taistella saadakseen itsensä kunnolla hereille. 'Unihalvauspotilas' kuulostaa kummalliselta termiltä; ilmiö ei kai ole sairaus.
Psykopatologia kirjoitti:Esitän proteesin terminologiasta:
Nukkumista (sleeping) tulisi käyttää yleisterminä valvella olon vastakohtana,
ei unta, joka on (myös) sama kuin unennäkö.
Ei ole olemassa dreaming disorders vaan sleeping disorders.
Riidankylväjä kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti täällä ei ketään muita unihalvauspotilaita. Hyvä tietää, että unihalvaukseen ei sentään voi kuolla, mutta ensimmäisenä tuo vaihtoehto ei mieleeni olisi tullutkaan. Sen sijaan epäselväksi jäi, voiko kyseisestä taipumuksesta olla jotain muuta haittaa aivoille. Ainakin uni voi häiriintyä, koska on herättävä melko voimakkaaseen ahdistustilaan.
En tiedä onko kyse unihalvauksesta vai mistä, mutta joskus on esiintynyt hengityksen salpaantumista yöllä(johtuen nenän tukkoisuudesta, ja suun/kurkun limakalvojen kuivumisesta) Olen jäänyt ihmeelliseen unen ja valveen välitilaan, jossa tajuan, että pitäisi vaihtaa asentoa, että hengitys kulkisi, mutta en kykene liikauttamaan evääni. Toistaiseksi olen selvinnyt kun viime hetkellä olen päässyt kääntymään.
Onko tuo unihalvaus vai muuten vain ongelma herätä syvästä unesta?
PS. Minulla on se ero tuohon lehtijuttuun, että kukaan ei istu rinnan päällä eikä hengitys toimi.

Riidankylväjä kirjoitti:Nukkuminen on verbi ja uni substantiivi. Uni-sanalla on useampia merkityksiä, kuten kehittyneissä kielissä monilla sanoilla on.
Psyko Patologian esittämä on vaarallista englannin kielen rakenteitten muiluttamista kauniiseen suomen kieleemme.
Hilppa kirjoitti:Myös lapsen, joka kokee unihalvauksia, vanhempi saattaa hätääntyä huomatessaan lapsen kokemuksen ja nähdessään kauhuun heräävän lapsen. Usein tuolloin tilanne usein ohittuu toteamukseen "Näit vain pahaa unta".
Samasta artikkelista oli kyse kummassakin linkissä. Minun linkkini kautta sen pystyi tosin lukemaan kokonaisuudessaan ainoastaan tunnukset syöttämällä.

Hilppa kirjoitti:Jos hengitys ei toimi nukkuessa ja jos herää hengityskatkokseen, voi olla kyse uniapneasta, joka on melko yleinen ylipainon seuralainen. Siihen auttaa laihduttaminen ja hoidoksi on kehitetty erityinen ylipainehengityslaite.
Psykopatologia kirjoitti:Nukkuminen on substantiivi.
Hilppa kirjoitti:Joo mutta termiaspektia tulee pohtia myös unennäkemisen ja hallusinaation erojen näkökulmasta. Toivoisin Psykopatologian selventävän.
Valuuko sinulla Riidankylväjä kuolaa suusta nukkuessasi?
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa