Seminaari hysteerisille

Re: Seminaari hysteerisille

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.10.2018 15:24

"Somaattinen (melankolinen) oireyhtymä on masennukseen liitetty spesifikaatio, joka ei viittaa ruumiillisiin tutkimuksiin yms."
Ruumiillisiin oireisiin kuitenkin?

Tuo viimeisen ryhmän viitoskohta on sikäli ongelmallinen, koska on myös erään neurologisen sairauden oire. Kun on kategorioihin kuulumattomia, mutta selkeästi poikkeuksellisia oireita, virheellisen diagnoosin mahdollisuus ja oikean diagnoosin jääminen määrittämättä kasvaa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.10.2018 22:50

Sisäilmayhdistys ry on toiminut jo vuodesta 1990:
http://www.sisailmayhdistys.fi/Sisailmayhdistys
Mirri

ViestiKirjoittaja Palle » 03.10.2018 23:58

Kyllä raikas sisäilma on ihan tavoittelemisen arvoinen juttu ilman hysterioitkin.

Talokin pysyy kauemman pystyssä, kun rakenteet eivät lahoa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.10.2018 11:34

Joillekin sisäilmaongelmat ovat vain hysterisointia, mikä sinänsä ymmärrettävää vajautta, jos ei itse ole kyseisen ongelman kanssa millään tavalla joutunut tekemisiin. Huonosta sisäilmasta johtuva vakava hengityselinsairaus on aika harvinainen ongelma, mutta voi joillekin aiheuttaa työkyvyttömyyden pitkäksi ajanjaksoksi.

Sinänsä sisäilmaongelma on aika erikoinen ilmiö, koska samassa talossa voi työskennellä joukko ihmisiä, joista osa sairastuu vakavasti ja osa ei koe minkäänlaisia ongelmia. Tiedän tuollaisen tapauksen, koska työnantajani toisen paikkakunnan yksikössä oli tuollainen tilanne. Miksi samassa kerroksessa osa työntekijöistä ei huomaa mitään, ei saa mitään oireita ja samanaikaisesti muutama henkilö tuli sisäilman takia työkyvyttömäksi saaden vakavan hengitystieinfektioiden kierteen, astman ja allergiaoireita ? Sairastuneita kiellettiin menemästä koko rakennukseen, jossa oli todettu kosteusvaurioita ja ilmeisesti myös homeongelma. Nämä sairastuneet aloittivat kotonaan työskentelyn ja välttivät menemästä kyseiseen rakennukseen, ja oireet hävisivät.

Minä arvelen, että genetiikka voi olla osaselitys siihen, että samankin rakennuksen sisällä vain osa sairastuu ja osa ei. Näillä sairastuneilla voi olla huoneilmaongelman tunnistava altistava geeni tai useampi. On löydetty geeni, joka koodaa kemiallisen yhdisteen tunnistamisen, jota geeniä kantamattomat eivät tunnista tai koe vastenmieliseksi. Jotkut ihmiset eivät voi sietää korianteria, koska heillä on genomissaan sen maistamisen liittyvä geeni, joka itse asiassa tekee korianterin maistamisesta erittäin vastenmielisen aistihavainnon. Tuolla aistihavainnolla on siis selkeä geneettinen perusta. En ihmettelisi, vaikka homeiden tunnistamisessa ja reaktiossa niihin löydettäisiin myös geneettinen perusta, koska osa reagoi niihin niin vahvasti ja toiset eivät. Toisaalta altistumiseen voi vaikuttaa altistumiskertojen lukumäärä, pituus ja voimakkuus. Lisäksi eri olosuhteissa kasvavien mikrobien kirjo on valtava, joten jokin spesifinen mikrobi voi olla erittäin haitallinen ja jokin toinen taas terveydelle jopa hyödyksi.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.10.2018 18:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.10.2018 12:35

Henkilö voi myös olla tietämättään altistunut ja allergisoitunut homeelle jossakin elämänsä vaiheessa. Jos on kertaalleen sairastunut, oireilu ilmaantuu aina uudelleen ja entistä herkemmin sekä voimakkaammin uudessa tilanteessa. Homealtistus ei parane, se vain pysyy kurissa; näin minulle on lääkäri kertonut joskus 2000-luvun alussa.

Ei menneinä vuosikymmeninä ole hoksattu ajatella, että esimerkiksi lapsen jatkuva hengitysinfektiokierre tai toistuvat ihottumat, päänsäryt, mahavaivat johtuisivatkin asuinrakennuksen 'sairaudesta' ja ihmisiä sairastuttavasta sisäilmasta. Kaikki eivät sairastu, mutta eiväthän kaikki sairastu muihinkaan allergioihin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Tyy » 11.10.2018 02:52

Hilppa kirjoitti:Sinänsä sisäilmaongelma on aika erikoinen ilmiö, koska samassa talossa voi työskennellä joukko ihmisiä, joista osa sairastuu vakavasti ja osa ei koe minkäänlaisia ongelmia. Tiedän tuollaisen tapauksen, koska työnantajani toisen paikkakunnan yksikössä oli tuollainen tilanne. Miksi samassa kerroksessa osa työntekijöistä ei huomaa mitään, ei saa mitään oireita ja samanaikaisesti muutama henkilö tuli sisäilman takia työkyvyttömäksi saaden vakavan hengitystieinfektioiden kierteen, astman ja allergiaoireita ?

Jaa että miksi mä voin syödä pähkinöitä ja joku toinen voi kuolla pieneen määrään niitä?

Miksi mä voin saada allergisia oireita eläimistä ja joku toinen ihminen ei?

Tuollaisia sä kysyt. Asioita jotka ovat niin yksinkertaisia ettei niitä oikeastaan pitäisi kysyä. Miten tuollaista sitten selittäisi, jos sitä joutuu kysymään.

Mirri kirjoitti:Henkilö voi myös olla tietämättään altistunut ja allergisoitunut homeelle jossakin elämänsä vaiheessa.

Jaa oikein että homeelle altistunut? Mites homeen syöminen? Vastaako se mega-alistusmista? Mä olen varmaan syönyt kiloja puhdasta hometta. Still going strong.
Tyy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.10.2018 11:10

Tyy kirjoitti:Jaa että miksi mä voin syödä pähkinöitä ja joku toinen voi kuolla pieneen määrään niitä?

Miksi mä voin saada allergisia oireita eläimistä ja joku toinen ihminen ei?

Tuollaisia sä kysyt. Asioita jotka ovat niin yksinkertaisia ettei niitä oikeastaan pitäisi kysyä. Miten tuollaista sitten selittäisi, jos sitä joutuu kysymään.
...

Tarkalleen ottaen en kysynyt. Mutta ei siinä mitään, jatka sinä minun puolestani tätä henkevää keskustelua omalta osaltasi aivan rauhassa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.10.2018 12:24

Tyy kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Henkilö voi myös olla tietämättään altistunut ja allergisoitunut homeelle jossakin elämänsä vaiheessa.

Jaa oikein että homeelle altistunut? Mites homeen syöminen? Vastaako se mega-alistusmista? Mä olen varmaan syönyt kiloja puhdasta hometta. Still going strong.

On hyvä välttää rakennuksissa kasvavan homeen syömistä, se on epäterveellistä.

Homevaurioiden aiheuttamat terveyshaitat

Homevauriot voivat aiheuttaa terveyshaittoja iästä ja terveydentilasta riippumatta. Oireet saattavat ilmaantua toisille jo lyhyen altistumisen jälkeen, kun taas toiset eivät saa oireita lainkaan. Yleensä oireilu helpottaa, kun poistutaan tilasta, jossa ongelmia on. Toisaalta oireet palaavat takaisin, kun tilaan palataan.

https://www.hengitysliitto.fi/fi/hengit ... -diagnoosi
Mirri

ViestiKirjoittaja Tyy » 12.10.2018 15:36

Mirri kirjoitti:On hyvä välttää rakennuksissa kasvavan homeen syömistä, se on epäterveellistä.

No kuka semmoista nyt söisi.

Hilppa kirjoitti:Tarkalleen ottaen en kysynyt. Mutta ei siinä mitään, jatka sinä minun puolestani tätä henkevää keskustelua omalta osaltasi aivan rauhassa.

Kyllä sinä ihan tuollaisia ihmettelit.
Tyy

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa