Terveisiä toksisesta maskuliinisuudesta

Terveisiä toksisesta maskuliinisuudesta

ViestiKirjoittaja Palle » 09.09.2018 13:52

Olennaisempaa kuitenkin on, että vähätunteisuus suojaa elämän ikäviltä puolilta.

Täältä tunnejääkaapista käsin katsottuna vahvasti tuntevien ihmisten elämä tuntuu olevan jatkuvasti vain ja ainoastaan kurjaa. Myöhästyit bussista? Hajoa henkisesti palasiksi ja itke. Pomo antaa kriittistä palautetta? Vietä 45 minuuttia työpaikan vessassa itkien. Läheinen sairastuu? Murehdi puoli vuotta itkien.

Harmistusta, ahdistusta tai pelkoa saa tietysti kokea. Kyllä minäkin koen. En minä mikään robotti ole. Mutta oikeasti mietin, miten nämä ihmiset pärjäävät elämässä, kun pienikin vastoinkäyminen aiheuttaa totaalisen itkuhajoamisen. Se vaikuttaa minusta hirveän kuluttavalta.

http://www.jussikari.fi/terveisia-toksi ... isuudesta/
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

Re: Terveisiä toksisesta maskuliinisuudesta

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.09.2018 14:15

Pitkän kirjoituksen lopussa on kommentteja, siteeraan niistä yhden tähän:
Tunnin nyt asiaa pohtineena ja rautaa pumpanneena (huom. hyvänolonTUNNE tulee endorfiinista) haluaisin, ettei tästä tehtäisi sukupuolikysymystä. Itse olen keski-ikäinen nainen, enkä muista koskaan itkeneeni julkisesti, korottaneeni ääntäni tai polkeneeni jalkaa. Tämä ei tarkoita, että olisin tunteeton. Enemmän temperamenttikysymys.
Ihmisillä pitää olla jonkintasoinen tunteiden analysointikyky. Miksi tunnen näin, mihin se johtaa? Pakasta vedetty uusi auto, mikä ajonautinto. Auton ansiota? Ei vaan sen tuoman tunteen. Poikaystävä jättää, vituttaa ja masentaa? Poikaystävän syy? No, ehkä välillisesti, mutta perinmmäisesti syy on tunne. Jos ei koskaan mieti, miltä tuntuu ja miksi, voi sian syyn löytää jostakin muusta kuin itsestään.
Ja hei, vaikka kärjistin. Tunteet ovat elinehto ja oikeastaan elämäni tarkoitus. Minä en ole tunteeton. Elän tunteita varten. Kaunis auringonlasku, ei se jää mieleen kuvana, vaan tunteena. Ihmisen iho ja kohtaaminen, ei se ole tapahtuma, vaan tunne. Uusi koti, seiniä? Ei vaan tunne.
Ja kaikki tuntekoon tavalla, kunhan tunnette.

Leena N
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.09.2018 14:26

"Terveisiä toksisesta maskuliinisuudesta"

Olen ymmärtänyt, että toksisella maskuliinisuudella viitataan miehiin, jotka eivät tunnista tunteitaan, eivätkä osaa käsitellä niitä. Sillä seurauksella, että hallitsemattomien tunteiden karatessa käsistä ja ryöpytessä valtoimenaan voi tulla pahaa jälkeä. Poliisi-isä on oikeassa sanojen loppumisesta ja nyrkkien tulemisesta avuksi. Silloin ei pohjimmaltaan ole kysymys sanojen puutteesta, vaan vaikeudesta tunnistaa omia tunteita ja kontrolloida niitä. Kateissa olevilla tunteilla on paha taipumus putkahdella pintaan rajuina ja vailla pidäkkeitä.

Toksisella maskuliinisuudella ei tarkoiteta Jussi Karin kuvaamaa 'tunteettomuutta', jolloin ihminen tosiasiassa kokee ja tuntee, mutta hän tunnistaa tunteensa ja kykenee säätelemään niitä, pystyy tekemään ne vaarattomiksi niin itselleen kuin muillekin. Näin minun käsitykseni mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 09.09.2018 20:48

Herra Jussi Kari on ymmärtänyt aivan väärin käsitteen "toksinen maskuliinisuus".

Toksinen maskuliinisuus on ongelma, mutta minä luulen, ettei herra Karin kohdalla ole kyse siitä.
Jos jotakin diagnoosia yrittää herra Karille etsiä, "aleksitymia" voisi ehkä sopia hänelle.

En muuten ole tähän ikään mennessä kuullut kenestäkään, joka bussista myöhästyttään olisi pillahtanut itkuun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Fanni » 09.09.2018 21:09

Hän tuo tunteellisuuden esiin negatiivisena. Tuntea syvästi voi olla myös hyvin kaunista, positiivista ja elämää rikastuttavaa.
Fanni

ViestiKirjoittaja Palle » 10.09.2018 07:51

Kyllä Kari on oikeassa. Turhasta tunteilusta ei ole kuin haittaa.

Kyllästynytkin tunteilee palstalla jatkuvasti ja kiukuttelee esimerkiksi Kaapolle. Se ei ole kivaa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Palle

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2018 12:04

Tässä on terveisiä oikeasti toksisesta maskuliinisuudesta:
Helsingin Sanomat 10.9.2018
Perheenäiti tunnusti pettämisen, mies talloi hengiltä Helsingissä – ”Pettämisellä ei ole lieventävää merkitystä”, hovioikeus tyrmäsi murhaajan selitykset

Naisystävänsä hengen riistänyt mies sai maanantaina Helsingin hovioikeudessa murhatuomion. Helsingin käräjäoikeus oli aiemmin tuominnut 29-vuotiaan Jani Aleksi Ylösen taposta kymmeneksi vuodeksi vankeuteen, eli tuomio koveni korkeammassa oikeusasteessa.
Murhasta koituva rangaistusseuraamus on aina elinkautinen.

Syyttäjä ja henkirikoksen uhriksi joutuneen naisen kolme lasta valittivat käräjäoikeuden ratkaisusta ja vaativat tuomion korottamista taposta murhaksi.

Syytetyn mielestä käräjäoikeuden tuomio oli oikea. Hänen mukaansa kuolema oli tahaton seuraus ”väkivaltaisesta reaktiosta”, joka puolestaan aiheutui naisen ”tunnustuksesta”.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005821782.html
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2018 16:26

Eikä varmaan maskuliininenkaan. Mies sen sijaan oli molempia sillä seurauksella, että päätyi istumaan elinkautista naisystävänsä murhasta tuomittuna.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.09.2018 17:23

Puolisoitaan pettävät niin naiset kuin miehetkin, oli pettäminen normaalia tai ei. Murhatuksi joutuminen uskottomuuden vuoksi ei ole millään tavoin normaalia, ja murhaaminen tapahtuu valitettavan usein toksisen maskuliinisuuden seurauksena.
Mirri

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa