Ystävällistä vai alentavaa?

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 23:34

Entinen opiskelukaverini pyyti minua syömään Nepalilaiseen ja sanoi voivansa vaikka tarjota. Ystävällistä vai alentavaa?
trisse (uusi)

Re: Ystävällistä vai alentavaa?

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.03.2014 23:50

Ei ole alentavaa.
Golden flower

ViestiKirjoittaja santra » 12.03.2014 23:55

Minusta ei ainakaan alentavaa, hän haluisi ilmeisesti tutustuttaa sinut uusiin makuelämyksiin. Minä olisin tuommoisesta kutsusta hyvinkin positiivisesti otettu.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 13.03.2014 00:14

Joten trisse mene ihmellä sinne nepalilaiseen ravintolaan ja nauti uusista makuelämyksistä!
Minä tykkään käydä kiinalaisissa ja intialaisissa ravintoloissa ja myös turkkilaisesaa, jollainen on nyt täälläkin, kaikki eksoottinen ja erilainen kiinnostaa
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.03.2014 00:33

trisse (uusi) kirjoitti:Entinen opiskelukaverini pyyti minua syömään Nepalilaiseen ja sanoi voivansa vaikka tarjota. Ystävällistä vai alentavaa?

Kumpi olisi alentavaa, syöminen nepalilaisessa ravintolassa vai opiskelukaverin tarjous?
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 00:39

No jotenkin tuo että hän ajattelee ettei minulla ole rahaa syödä ulkona. Tietenkin tämä on yksi asia ja kaikilla asioilla on taustansa mutta olen ottamassa tarjouksen vastaan vaikka häneltä tullessaan se tuntuu vähän alentavalta.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.03.2014 00:42

trisse (uusi) kirjoitti:Entinen opiskelukaverini pyyti minua syömään Nepalilaiseen ja sanoi voivansa vaikka tarjota. Ystävällistä vai alentavaa?

Riippuu kummin itse suhtaudut asiaan, hän on ollut opiskelukaverisi ja on ehkä nykyään työtä tekevä ja voi ajatella, että sinulla ei ehkä ole varaa moiseen.
Pinja

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 00:54

Niinpä juuri
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Joiku » 13.03.2014 06:53

Tai hän voi ajatella ettet ainakaan voi kieltäytyä sanomalla ettei just nyt ole rahaa. Eli todella haluaa mennä kanssasi syömään.
Mene ja jos sulla on rahaa, sano siinä maksun tullessa, että maksat omasi, Jos ei ole rahaa, sano, että olipa mukava tavata ja ensi kerralla sie voit maksaa. Ei tuota ole pakko sanoa.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 13.03.2014 09:12

Ystävällistä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.03.2014 11:13

En tunne opiskelukaveriasi, joten en esitä mitään kantaaottavaa. Pohdin asiaa ainoastaan omalta kannaltani. Jos haluaisin mennä jonkun ystäväni kanssa syömään ja tietäisin, että hänellä ei ole siihen varaa, haluaisin tarjota. Seura on mukavaa ja ystävän kanssa olisi kiva käydä syömässä. Paljon kivempi kuin aina yksin. Ja sitten voi olla joku syy, vaikka vanhojen hyvien aikojen muistelu yhdessä ystävän kanssa.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.03.2014 11:17

10:16
trisse (uusi) kirjoitti:Entinen opiskelukaverini pyyti minua syömään Nepalilaiseen ja sanoi voivansa vaikka tarjota.

Eihän stimulus suoraan "määrää" responssin luonnetta, joka syntyy kokijan ajukopassa.

Normaali voi kokea ystävällisenä mutta paranoidinen alentavana (tms.).

Lyö vasaralla päähän bullterrieriä, joka tuumaa "tää on kivaa, leikitään lisää!".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.03.2014 11:54

Hilppa kirjoitti:

En tunne opiskelukaveriasi, joten en esitä mitään kantaaottavaa. Pohdin asiaa ainoastaan omalta kannaltani. Jos haluaisin mennä jonkun ystäväni kanssa syömään ja tietäisin, että hänellä ei ole siihen varaa, haluaisin tarjota. Seura on mukavaa ja ystävän kanssa olisi kiva käydä syömässä. Paljon kivempi kuin aina yksin. Ja sitten voi olla joku syy, vaikka vanhojen hyvien aikojen muistelu yhdessä ystävän kanssa.

Näinhän se menee: Vastaanottaja miettii ko. ihmissuhteet relationaalisuutta itsensä kannalta
(varsinkin) menneisyyden vinkkelistä, ja tämän pohjalta ehdotuksen "valenssi" määräytyy.

Eihän ehdtuksella sinänsä ole "fysikalistista" valenssia puoleen tai toiseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 13:38

Yleensä olemme nähneet toisen kotona. Näin opiskelukaverilla menee myös vähemmän aikaa tapaamiseen. Olin sanonut "nähdään jossain merkeissä?" joka hänen piti jotenkin kuitata.
trisse (uusi)

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa