Tekeekö mielen sairaus ilkeäksi?

ViestiKirjoittaja santra » 12.03.2014 23:09

Olen miettinyt tätä asiaa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että tekee.
Varsinkin jos muutenkin on negatiivinen maailmankatsomus, se heijastuu ihmisen koko elämään ja ikävä kyllä myös kanssaihmisiin.
Sairas mieli syyllistää muita ja siirtää omia patoutumiaan toisiin , aiheesta tai aiheetta, kuitenkin usein niin ettei itse näe oman katkeruutensa ja vihansa keskellä kenessäkään toisessakaan mitään hyvää.
Surullista sinänsä, sillä tämä ihminen saattaa tuhota paljon. Herkän ihmisen mielenmaisema ei kestä jatkuvaa ilkeilyä, naljailua, vihjailua... eikä kenenkään edes tarvitse.Huonossa henkisessä hapessa oleva ei jksa jatkuvasti olla puolustusasemissa.
Joku voi nyt väittää että tämä on poikkeus ei sääntö. Omien kokemuksieni pohjalta väittäisin päinvastaista.
Henkisesti haavoittuva on hyvä maalitaulu, sitten kuvitellaan oman olon helpottuvan kun saa satuttaa toista.Se vaan unohdetaan usein että sinä itse saatat joskus olla se maalitaulu.Lentävätkö kaikki nuolet sinun ohitsesi?Onko sinulla sellainen kilpi joka pysähdyttää muitten ilkeyden?
Onko kenelläkään?
Mietitkö koskaan satuttaessasi toista miltä sinusta tuntuisi joutua maalitauluksi?
santra

Re: Tekeekö mielen sairaus ilkeäksi?

ViestiKirjoittaja santra » 12.03.2014 23:12

Lisäyksenä edelliseen, itse olen mieleltäni hyvin hauras ja haavoittuva, siksi sanon useinkin asioita joita ei olisi pitänyt , jälkeenpäin se tekee oman oloni vain entistä kurjemmaksi.
santra

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 23:17

Tekee
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.03.2014 23:22

Eihän psykopatia ole sairaus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 23:35

Eikös psykopaatit olleet niitä hurmuri-heikkejä?
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja santra » 12.03.2014 23:38

Psykopatia on viralliseen tautiluokitukseen kuulumaton luonnehäiriö, ei sinänsä mielensairaus, näin minä olen käsittänyt, vaan epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön yksi osa
No en minä tarkoittanut varsinaisesti psykopaatteja tai narsisteja tai sosiopaatteja, vaan kroonisesti henkisesti sairaita jotka purkavat omaa turhautuneisuuttaan ympäristöönsä.
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.03.2014 23:40

Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.03.2014 23:54

Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.

Entä jos masennus onkin virus?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 12.03.2014 23:56

Psykopatologia kirjoitti:Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.

Ajattelin kääntää päinvastoin. Onko kaikki ilkeys sairautta?
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 13.03.2014 00:00

Eihän toki kaikki ilkeys ole sairautta eikä sairaus ilkeyttä, mutta krooninen sairaus ,oli se sitten mielen tai kehon ongelma, rampauttaa fyysisesti ja henkisesti, se heijastuu ulkomaailmaan
Ihan tahtomattaankin.
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.03.2014 00:05

Psykopatologia kirjoitti:Mielen sairaudet ja häiriöt vaikuttavat tavallisesti ilkeään suuntaan.

Mielen sairaudet eivät tee ihmistä ilkeäksi, eivätkä ne vaikuta niin, että ihminen muuttuisi millään lailla 'ilkeään suuntaan'. Noin uskon ja luulen.
Ehkä ei pitäisi niputtaa yhteen psykiatrisia sairauksia ja persoonallisuuden häiriöisyyksiä. Kenties häiriöinen persoonallisuus voi tehdä ihmisen ilkeäksi, muttei sekään välttämättä eikä aina; häiriöisyyksiä on monenlaisia siinä kuin sairauksiakin.

Mielestäni ilkeys on asenteita ja käyttäytymistä enemmän kuin ihmisen (häiriöistä) persoonallisuutta tai mielen sairautta; käyttäytyminen - ja asenteet - on harvoin yksioikoisesti selitettävissä mielen sairaudella tai häiriöisyydellä.
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 13.03.2014 00:17

santra kirjoitti:Psykopatia on viralliseen tautiluokitukseen kuulumaton luonnehäiriö, ei sinänsä mielensairaus, näin minä olen käsittänyt, vaan epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön yksi osa
No en minä tarkoittanut varsinaisesti psykopaatteja tai narsisteja tai sosiopaatteja, vaan kroonisesti henkisesti sairaita jotka purkavat omaa turhautuneisuuttaan ympäristöönsä.

Mirri näin juurikin
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.03.2014 00:22

Hilppa kirjoitti:Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.

Mitä vaikeampi masennus sitä varmemmin depressiota sairastava potilas ei jaksa olla toisten edessä 'kroonisen negatiivinen' tai 'ynseämielinen'. Niinpä ainakin vakavan masennuksen tartunnalta ympäristö on turvassa.
Luulen, että vakavat masennukset eivät näyttäydy ympäristössä 'kroonisena negatiivisuutena' ja 'ynseämielisyytenä'. Ennemminkin niin, että mitä vakavampi depressio sitä varmemmin potilas tekee kaikkensa peittääkseen sen - hän näyttää hämmästyttävän elämänmyönteiseltä ja elinvoimaiselta ihmiseltä.

Mielestäni arkielämässä päälle näkyvän 'kroonisen negatiivisuuden' ja 'ynseämielisyyden' syitä kannattaisi etsiskellä muualta kuin depressiosta. Toki masennus voi olla mukana sellaisessa käyttäytymisessä, mutta masennus ei ole käyttäytymisen syy eikä aiheuttaja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.03.2014 00:29

Tekee, varsinkin täällä olen asian huomannut. Usein mielensairailla on huono itsetunto mikä on omiaan tekemään muiden itsetunnoista myös huonoja.
Pinja

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 00:44

Mirri kirjoitti:

Mielen sairaudet eivät tee ihmistä ilkeäksi, eivätkä ne vaikuta niin, että ihminen muuttuisi millään lailla 'ilkeään suuntaan'. Noin uskon ja luulen.
Ehkä ei pitäisi niputtaa yhteen psykiatrisia sairauksia ja persoonallisuuden häiriöisyyksiä. Kenties häiriöinen persoonallisuus voi tehdä ihmisen ilkeäksi, muttei sekään välttämättä eikä aina; häiriöisyyksiä on monenlaisia siinä kuin

Persoonallisuusongelmien lisäksi myös ärtyisä masennus, unettomuus ja esim. päihdeongelmat sekä muut addiktiot (jopa syömishäiriö) muuttavat käyttäytymistä ilkeään suuntaan läheisiä kohtaan. Ei persoonallisuushäiriöt ole yksi erillinen juttu joka pelkästään olisi kaiken ilkeyden lähde.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 00:50

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Joskus on esitetty, että masennus tarttuu. Kun joku on kroonisen negatiivinen, ympärillä olevat ihmiset alkavat vieroksua ynseämielistä ja vastata samoin hänelle.

Mitä vaikeampi masennus sitä varmemmin depressiota sairastava potilas ei jaksa olla toisten edessä 'kroonisen negatiivinen' tai 'ynseämielinen'. Niinpä ainakin vakavan masennuksen tartunnalta ympäristö on turvassa.
Luulen, että vakavat masennukset eivät näyttäydy ympäristössä 'kroonisena negatiivisuutena' ja 'ynseämielisyytenä'. Ennemminkin niin, että mitä vakavampi depressio sitä varmemmin potilas tekee kaikkensa peittääkseen sen - hän näyttää hämmästyttävän elämänmyönteiseltä ja elinvoimaiselta ihmiseltä.

Mielestäni arkielämässä päälle näkyvän 'kroonisen negatiivisuuden' ja 'ynseämielisyyden' syitä kannattaisi etsiskellä muualta kuin depressiosta. Toki masennus voi olla mukana sellaisessa käyttäytymisessä, mutta masennus ei ole käyttäytymisen syy eikä aiheuttaja.

Hyvä Jumala näitä sun juttujasi välillä. Et lue mitään, et tutustu mihinkään tutkimuksiin tai edes diagnostisiin kriteereihin vaan hatustasi vedät mutuntumalla kaiken! Irtoaminen todellisuudesta alkaa olla pelottavaa...
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 13.03.2014 00:52

http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus#M ... uokitus.29

A. Häiriö täyttää masennusjakson yleiset diagnostiset kriteerit (F32): 1.Masentuneen mieliala ei päivittäin juuri vaihtele eikä yleensä riipu olosuhteista. Joskus ahdistuneisuus, tuskaisuus ja fyysinen levottomuus voivat olla hallitsevampia oireita kuin masennus. Mielialan muutos saattaa peittyä myös ärtyneisyyden, alkoholin liikakäytön, huomionhakuisen käyttäytymisen, lisääntyneiden foobisten oireiden, pakko-oireiden tai hypokondristen oireiden alle.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.03.2014 00:56

23.55
Eikä otsikkoa voi lukea niin, että Tekeekö yksin mielen sairaus ilkeäksi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.03.2014 01:14

trisse (uusi) kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Hyvä Jumala näitä sun juttujasi välillä. Et lue mitään, et tutustu mihinkään tutkimuksiin tai edes diagnostisiin kriteereihin vaan hatustasi vedät mutuntumalla kaiken! Irtoaminen todellisuudesta alkaa olla pelottavaa...

Kerro tarkemmin. Sinulla lienee hyvä jumala -jutullesi väitteineen asialliset perustelut, jotka osaat selittää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.03.2014 01:37

Psykopatologia kirjoitti:23.55
Eikä otsikkoa voi lukea niin, että Tekeekö yksin mielen sairaus ilkeäksi?

Noin minäkin arvelen.

Mielen sairaus ei riitä tekemään ihmistä ilkeäksi. Kuka tahansa voi käyttäytyä ilkeästi, jos sattuu haluamaan. Ei ilkeään käyttäytymiseen tarvita mielen sairautta eikä myöskään persoonallisuuden häiriöisyyttä. Tahto riittää. Mikään ei estä psyykkisesti tervettä ihmistä käyttäytymästä ilkeästi, jos hän tahtoo ja päättää tehdä niin. Valintakysymys.
Mirri

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa