HS Kulttuuri 04.12.2012 13.19
Jo pitkän uran tehnyt Ulla-Lena Lundberg, 65, on voittanut Finlandia-palkinnon, 30 000 euroa, romaanilla Jää. Hän kirjoittaa ruotsiksi, ja alkuteoksen nimi on Is.
http://www.hs.fi/kulttuuri/Ulla-Lena+Lu ... 5625308575
- Ulla-Lena Lundbergin käyttämä kieli on konstailematonta.
Hilppa kirjoitti:Suora. Rohkea. Sujuva. Arastelematon.
Ei Haloska kaikkia ole lukenut. Valinta on tehty poliittisin perustein.
Obelix kirjoitti:Pitäisi perustaa Kirjallisuuden Suomi palkinto, jota ei annettaisi sveduille. Kansallinen häpeä tämä Finlandia, kohta sen saa joku kurdiksi kirjoittava.
Helmenkalastaja kirjoitti:Minulle 'konstailematon' tarkoittaa mutkatonta ja rehtiä. Ei siihen minun mielestäni mitään negatiivista liity.
Niin, Hilppa, olet vähän myöhässä, jos et ole vielä kaikkia ehdokkaita kahlannut läpi.
Jos olisit, voisit nyt verrata omaa käsitystä voittajan valinneen Halosen käsitykseen.
Minä suhtaudun ennakkoluuloisesti kaikkeen, mikä esitellään Hyvänä. Haluan muodostaa käsitykseni itse,
ja usein se eroaa enemmistön (?) käsityksestä (esim. 'Hiljaiset sillat', Coelhon kirjat).Ei Haloska kaikkia ole lukenut. Valinta on tehty poliittisin perustein.
Ennen kaikkea kiinnostaisikin tietää, onko hän lukenut voittaneen kirjan ALKUKIELELLÄ.
Jos ei ole, hänen on vaikea sanoa kirjailijan kielestä juuri mitään.
Ja mun mielestä valitsijan olisi pitänyt lukea kaikki ehdokkaat alkuperäisversioina.
Jo pitkän uran tehnyt Ulla-Lena Lundberg, 65,
on voittanut Finlandia-palkinnon, 30 000 euroa, romaanilla Jää.
Hän kirjoittaa ruotsiksi, ja alkuteoksen nimi on Is.
Palkinnosta päätti presidentti Tarja Halonen. Hänen mukaansa Lundbergin käyttämä kieli
on "jollain selittämättömällä tavalla iätöntä", vaikka kirja sijoittuu sodan jälkeisen pulan vielä leimaamaan saaristolaiselämään.
"Pappi Petter Kummel on minusta melkein uuden rauhan kauden symboli:
hyvään uskova optimisti, joka kyllä tarvitsee käytännön toteutukseen muita – ennen kaikkea vaimonsa Monan", Halonen perustelee.
Ulla-Lena Lundbergin mukaan "romaanin tausta on oman perheen tarinassa, mutta tulos on fiktiota".
Esiraati asetti Lundbergin teoksen ohella ehdolle viisi romaania.
Ne olivat Riikka Ala-Harjan Maihinnousu, Pirjo Hassisen Popula,
Heidi Köngäksen Dora, Dora, Aki Ollikaisen Nälkävuosi ja Juha Seppälän Mr. Smith.
Tunnustus jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1984.
Helmenkalastaja kirjoitti:Minulle 'konstailematon' tarkoittaa mutkatonta ja rehtiä. Ei siihen minun mielestäni mitään negatiivista liity.
Psykopatologia kirjoitti:Kauanko Halosella oli aikaa?
Uutiset, 15.11.2012
Tarja Halonen valitsee Finlandia-palkinnon voittajan
Helmenkalastaja kirjoitti:Ennen kaikkea kiinnostaisikin tietää, onko hän lukenut voittaneen kirjan ALKUKIELELLÄ.
Riidankylväjä kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Ennen kaikkea kiinnostaisikin tietää, onko hän lukenut voittaneen kirjan ALKUKIELELLÄ.
Vain pätkiä, ei koko kirjaa.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa