Piispa tarjoaa kirkkoja musuille

Piispa tarjoaa kirkkoja musuille

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.06.2011 14:39

"Helsingin piispa Irja Askola pitää mahdollisena, että muslimit käyttäisivät luterilaisen seurakunnan tiloja omiin tilaisuuksiinsa. Askola kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että islamilaisella yhteisöllä on pula tiloista."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113430- ... a%E2%80%9D

Minusta voisivat käännyttää koko luterilaisen kirkon muslimeiksi. Tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Riidankylväjä

Re: Piispa tarjoaa kirkkoja musuille

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2011 15:04

Periaatteessa hyvä asia, mutta ei tule lainata ilman korvausta.

Uskontona kristinusko on primitivisempää kuin islam,
mutta ihmisinä muslimit ovat kristittyjä primitiivisempiä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.06.2011 19:16

Psykopatologia kirjoitti:Uskontona kristinusko on primitivisempää kuin islam,

Oletkos koskaan lukenut Koraania tai uutta testamenttia. Luetun perusteella väitän asian olevan toisin päin.

Islam on kehittynyt primitiivisistä arabialaisista pakanauskonnoista, joihin on sotkettu joukkoon juutalaisuutta ja vähän kristinuskoakin. Esimerkiksi islamin puolikuu-synbooli tulee muinaisesta kuuta palvoneesta pakanauskonnosta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2011 19:24

Raamattu on tuttu, Koraani ei.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.06.2011 19:32

1. Avauksen suura

"1. Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen.

2. Ylistys Jumalalle, maailmojen Valtiaalle,

3. armolahjojen Antajalle, laupiaalle Ohjaajalle ja Siunaajalle,

4. jonka hallussa yksin on Tilinteon päivä.

5. Sinua ainoata palvelemme, Sinua huudamme avuksi.

6. Ohjaa meidät oikeata tietä,

7. niiden tietä, joiden osana on Sinun mielisuosiosi ei niiden tietä, jotka ovat Sinun vihasi alaisia, eikä niiden,jotka harhaan eksyvät."

http://www.islamopas.com/koraani/sisallys.htm
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2011 20:00

Nykyisille Vanha Testamentti on jäänyt luultavasti aika vieraaksi,
kun Uuden Testamentin Jeesus on vallannut koko Raamatun.

Tossussa luettiin alaluokilla Vanhan Testamentin lukukirjaa,
ja TT (myöhemmin professori) Paavo Päivänsalo kuulusteli:
"Luukkonen, kerro läksy!" Tuli kertoa läksyksi saatu kappale!

http://muistot.hs.fi/muistokirjoitus/94 ... C3%A4nsalo
(- -)
Tieteellisessä työssään Päivänsalo vastusti ankarasti toisen maailmansodan
jälkeen kasvatustieteessä jalan sijaa saanutta positivismia eli oppisuuntaa,
jonka mukaan käyttäytymistieteissä pitäisi käyttää samanlaisia
tutkimusmenetelmiä kuin luonnontieteissä. (- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2011 20:38

Riidankylväjä kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Uskontona kristinusko on primitivisempää kuin islam,

Oletkos koskaan lukenut Koraania tai uutta testamenttia. Luetun perusteella väitän asian olevan toisin päin.

Islam on kehittynyt primitiivisistä arabialaisista pakanauskonnoista, joihin on sotkettu joukkoon juutalaisuutta
ja vähän kristinuskoakin. Esimerkiksi islamin puolikuu-symbooli tulee muinaisesta kuuta palvoneesta pakanauskonnosta.

Kristinuskon mukaan on kolme jumalaa, jotka ovat kuitenkin vain yksi. Yksi kolmesta uhrasi itsensä luomiensa vuoksi
ja heräsi sitten henkiin tuomitsemaan luomiaan, jotka herätetään henkiin tuomiota varten.

Ei tuollaista keksisi intiaanikaan!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 25.06.2011 20:51

Tulikos uskonnonläksyt luettua?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2011 21:24

Tottakai! Läksyinä oli keskikoulun parilla ensimmäisellä
VT:n lukukirja ja sitten UT. Jaksot luettiin ulkoa.

Lukiossa (Ogelissa) tuli kirkkohistoria, ja
opettajana oli lehtori Luukkonen, jonka
suosikki olin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.06.2011 22:12

Poistin; lukijan väärinkäytöksen johdosta.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 26.06.2011 00:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.06.2011 23:52

Niin, "pyhitettyjä", ja ainakin haju tarttuu.

Mutta söihän Davidkin näkyleivät,
ilmeisesti ihan nälkäänsä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 26.06.2011 00:03

Mirri kirjoitti:En oikein ymmärtänyt piispan ajatuksia, tai tarkalleen sanottuna en ymmärtänyt ollenkaan. Paitsi sen, että muslimiyhteisöillä valitettavasti on ihan oikeasti huutava pula heidän tarvitsemistaan tiloista. Mutta kristillisen kirkonko pitäisi ratkaista ongelma, ja rientää apuun muka jonkin 'kohtaamisen' nimissä?

Tähänkin asti tiloja on vuokrattu muslimeille, jos muslimiyhteisölle on tullut tosi tarvis; näin ainakin 'meillä päin'... Ja tuleehan tarvetta aina välillä; kuolemaan liittyvät muistotilaisuudet ovat yksi hyvä esimerkki. Myös islamilainen yhteisö haluaa järjestää vainajilleen suremis- ja muistelutilaisuuden, eikä siihen hätään välttämättä löydy tilaa muualta kuin paikalliselta luterilaiselta seurakunnalta. Muslimiyhteisö sitten vuokraa tilan ev.lut. seurakunnalta siinä kuin muutkin muistotilaisuuden järjestäjät.

Mutta että kirkko (hyvää hyvyyttään, vai millaisessa tarkoituksessa?) alkaisi lainata tilojaan toisen uskonnon edustajille; sitä en tajua. Vuokraamisessakin on rajoja; esim. kirkkotilat on pyhitetty kristilliseen käyttöön aivan kuten moskeijat on pyhitetty islamin käyttöön. Kristillinen kirkkotila ja kirkollinen seurakuntasali eivät muuntaudu islamin vaatimusten ja tarpeiden mukaiseksi kokoontumispaikaksi; siinä asiassa raha ei auta. Toivottavasti kirkko ei ikinä tunne olevansa niin köyhä, että kristilliseen käyttöön pyhitettyjen kirkkotilojen pitäisi venyä olemaan monien uskontojen pyhiä paikkoja...

Seurakuntasalit, yms. tilat ovat kirkkotiloihin verrattuina mukautuvampia, mutta että niitä lainattaisiin... Miksi ihmeessä niitä pitäisi lainata toisen uskonnon käyttötarpeisiin? Islam tuskin kuuna päivänä voisi kuvitella tällaista venymistä 'uskontojen kohtaamisen' nimissä; että islamilaisuudessa tarjottaisiin oman uskonnon tarpeisiin tarkoitettuja tiloja kristittyjen käyttöön näiden tilapulan vuoksi.

Tarkemmin ajatellen minä siis oikein hyvin ymmärsin piispan ajatukset, mutten hyväksy niitä. Suorastaan jyrkästi paheksun - etten vallan sanoisi tuomitsevani...

Mirrillä on ollut niin mirrimäisiä tokaisua, että haluaisin ihan lainata niitä. Sopiiko Mirrille?
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.06.2011 00:44

Crocodile Gena kirjoitti:Mirrillä on ollut niin mirrimäisiä tokaisua, että haluaisin ihan lainata niitä. Sopiiko Mirrille?
Ei ollenkaan sovi tuollainen törkeä ja vääristelevä lainailu kuin mitä sinä nyt olet tehnyt napattuasi yhden pienen osan pitkästä kirjoituksesta muka omaksi allekirjoitukseksesi. Pyydän sinua poistamaan sen.

Olisinpa ymmärtänyt olla kirjoittamatta koko viestiä; sen verran törkeän ja viestiäni vääristelevän 'lainailun' kohteeksi nyt jouduin; kiitos sinun. Pitäisihän minun jo karvaista kokemuksista muistaa, että sinun kaltaisiasi lukijoita ja vääristelijöitä nettifoorumeilla riittää...

Joten vielä kerran: pyydän sinua poistamaan vääristelevän lainauksesi. Tulisitko toimeen, jos luopuisit uudesta allekirjoituksestasi?
Nappasit itsellesi pitkästä viestistäni juuri sen kohdan, jota mietin, että uskallanko julkisesti kirjoittaa niin kuin kirjoitin; päätin uskaltaa. Ja nyt sitten karvaasti kadun moista hulluuttani sinun höpistessäsi mirrimäisistä tokaisuista, ja viedessäsi omiin tarkoituksiisi (millaisiin ja miksi?) juuri sen kohdan, jota epäröin kirjoittaa julki.

Siteerausoikeus on, mutta sinä olet nyt käyttänyt sitä häikäilemättömästi väärin, inhottavasti ties millaisiin tarkoitusperiin, ja siteeraamisesi kohdetta vastaan. Niinpä käyttämäsi sitaatin kirjoittajana pyydän sinua korjaamaan törkeän temppusi.

Tuli vielä mieleeni... Sanotaan, että lukee kuin piru raamattua. Nähtiin sitten taas miten 'piru lukee raamattua'; se vääristelee lukemaansa tekstiä aivan uskomattoman pirullisella tavalla omaksi hyödykseen, omaan käyttöönsä, ja omiin tarkoitusperiinsä - ja tekstin kirjoittajaa vastaan, hyökätäkseen (syystä tai toisesta) tämän kimppuun tämän kirjoittaman tekstin avulla. Mikä tällä kertaa oli syynä hyökätä tekstin kirjoittajan kimppuun, se olisi kiva tietää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.06.2011 01:33

Jos et ihan oikeasti halua vittuilla minulle, kiusata minua, ja vääristellä kirjoitustani, ymmärtäisit poistaa uudenuutukaisesta allekirjoituksestasi edes minun nimimerkkini. Jos yhteen asiaan liittynyt ajatukseni ihastuttaa sinua niin paljon, että haluat toitottaa sitä allekirjoituksenasi tällä foorumilla kaikkialle missä kirjoitat (ja olet kirjoittanut), niin mikäs siinä; mutta sinun pitäisi poistaa siitä minun nimimerkkini, koska minun ajatuksenani kyseinen sitaatti liittyy yhteen ainokaiseen asiaan. Kuten sinä kirjoitukseni lukijana hyvin tiedät.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 26.06.2011 06:41

Psykopatologia kirjoitti:Tottakai! Läksyinä oli keskikoulun parilla ensimmäisellä

suosikki olin.

Jaaha. Olit siis opettajan lellipoika?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 26.06.2011 11:55

Mirri kirjoitti:Jos et ihan oikeasti halua vittuilla minulle, kiusata minua, ja vääristellä kirjoitustani, ymmärtäisit poistaa uudenuutukaisesta allekirjoituksestasi edes minun nimimerkkini. Jos yhteen asiaan liittynyt ajatukseni ihastuttaa sinua niin paljon, että haluat toitottaa sitä allekirjoituksenasi tällä foorumilla kaikkialle missä kirjoitat (ja olet kirjoittanut), niin mikäs siinä; mutta sinun pitäisi poistaa siitä minun nimimerkkini, koska minun ajatuksenani kyseinen sitaatti liittyy yhteen ainokaiseen asiaan. Kuten sinä kirjoitukseni lukijana hyvin tiedät.

Se vasta olisi törkeä tapa lainata; olla mainitsematta kirjoittajaa.

Tällaisia lainauksia näkee allekirjoituksina paljon nettifoorumeilla, idea on mielestäni hauska, mutta ei omani.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Crocodile Gena » 26.06.2011 11:57

Olisi pitänyt arvata, että täällä ihmisten huumorintaju ei riitä moiseen. Poistan tämän, pahoittelen Mirri.
Crocodile Gena

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.06.2011 18:52

Crocodile Gena kirjoitti:Olisi pitänyt arvata, että täällä ihmisten huumorintaju ei riitä moiseen. Poistan tämän, pahoittelen Mirri.

Minun huumorintajuni ei riittänyt siihen, että sinä nappaat allekirjoitukseksesi minun kirjoittamanani erittäin harvinaisen lausahduksen, jossa sanon paheksuvani ja jopa 'tuomitsevani'. Sinä väitit kyseistä lausahdusta 'mirrimäiseksi', mutta sitähän se nimenomaan ei ollut - se ei ollut ollenkaan mirrimäinen, vaan harvinainen poikkeus minun pääni tuotokseksi ja näppikseni suoltamaksi. Minä kun harvoin ajattelen asioita niin jyrkästi ja 'mustavalkoisesti', että intoutuisin paheksumaan ja peräti 'tuomitsemaan' jotakin; tämän ketjun aihe vain sattui olemaan sellainen - läheltä liippaava aihe, josta tiedän reaalielämässä aika paljon. Siltikin mietin paheksumis- ja 'tuomitsemis'asiaa ennen sen kirjoittamista; että paheksunko sittenkään piispan kannanottoa, ja voinko ainakaan 'tuomita', vaikka vähän paheksuisinkin...

Ja sen harvinaisen lausahduksen sinä sitten päätit ottaa julistaaksesi jokaikisessä viestissäsi - muka 'mirrimäisenä' tai 'mirrille tyypillisenä'... Ei ihme, ettei huumorintajuni riittänyt.

Mutta ok; mukavaa, että poistit. Minäkin olen poistanut väärinkäytöksen kohteeksi joutuneen viestini... Tai ainakin koin sen joutuneen väärinkäytöksen kohteeksi, vaikka taisikin olla kysymys vain ajattelemattomuudesta; ei mistään sen vakavammasta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.12.2013 17:41

Riidankylväjä kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Tottakai! Läksyinä oli keskikoulun parilla ensimmäisellä

suosikki olin.

Jaaha. Olit siis opettajan lellipoika?

Ehkä noin voi sanoa. Mutta minulla oli (ansiokkaasti) kympit
uskonnossa (kirkkohistoriassa) ja psykologiassa, myös historiassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Paluu Yleistä ja ajankohtaista