Kirjoittaja minätäällä » 23.02.2011 19:30
Tuo viimeinen kappale, puolustukseni sille, etten ole ottanut kantaa riitoihin, johtuu siitä, että toisessa ketjussa PL kirjoitti, että
netissä kiusattu saa kiusaajan lisäksi niskaansa muitakin, kun hän elävässä elämässä saa osakseen myötätuntoa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että minun pitäisi asettua kiusatun puolelle. En vain ole jaksanut seurata näitä väittelyitä niin, että voisin ottaa niihin kantaa ja minusta kaikki väittelijät ovat näyttäneet pärjäävän omillaan mainiosti.
Tämän päivän Hesarissa oli linkki Taloussanomien uutiseen, jossa kerrottiin, että useista ammateista saa palkkana kokopäivätyöstä niin vähän, että se on juuri tuolla köyhyysrajalla, 60% keskitulosta. Noita ammatteja olivat esimerkiksi myyjät, siivoojat, varastomiehet ja kokit. Useat heistä joutuvat lisäksi pakosta tekemään vain osa-aikatyötä, koska tarvitaan vain työvoimareserviä tilapäisiin tarpeisiin. Tuo tuli mieleen, kun puhutaan siitä, että työkyvyttömyyseläkeläisille ei ole tarjolla osa-aikaista työtä ratkaisuna köyhyyteen.
Itse olen sitä mieltä, ettei sitä työkyvyttömyyseläkettä ole perusteetta eikä työkykyisille myönnetty. Jos on työkyvytön, niin sitten on. Pelottaa myös se, että eläkkeen maksu voidaan keskeyttää ja eläkettä periä taannehtivasti takaisin kenties silloinkin, kun satunnaiset ja tilapäiset ansiot saattaisivat mennä joskus lähelle noita 40%:n ja 60%:n rajoja aiemmista ansioista. Ne ovat ehtona koko- ja osatyökyvyttömyyseläkkeen maksulle. Eläkeläineen voitaisiin velvoittaa uudelleen työkykyselvityksiin ym. jos tulojen perusteella epäiltäisiin, että työkyky on parantunut osittain tai kokonaan. Ei tee mieli joutua uudelleen monen vuoden selvittelyprosessiin ja elämään kenties ilman eläkettä koko sen ajan.