Voimalassa joogasta 12.3.2012

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 18:29

Beth kirjoitti:Kun sinä Mirri otit suurennuslasiin joogan ja psyykkisesti sairaat,

Minä taidan olla syypää MT-ongelmien puheeksi ottamiseen joogan yhteydessä. :?

Olen joskus kuullut jonkun gurun sanovan, että mikäli teillä on joku mt-ongelma älkää aloittako meditaatiota. Ajattelin, että ehkä kannattaa kysäistä vaikka terapeutin mielipidettä ennen kuin aloittaa joogaharrastuksen.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 19:20

Riidankylväjä kirjoitti:
Beth kirjoitti:Kun sinä Mirri otit suurennuslasiin joogan ja psyykkisesti sairaat,

Minä taidan olla syypää MT-ongelmien puheeksi ottamiseen joogan yhteydessä. :?

Olen joskus kuullut jonkun gurun sanovan, että mikäli teillä on joku mt-ongelma älkää aloittako meditaatiota. Ajattelin, että ehkä kannattaa kysäistä vaikka terapeutin mielipidettä ennen kuin aloittaa joogaharrastuksen.

Ei minua häiritse. Ainoastaan liioittelu ja pelottelu häiritsevät, mutta ne kuvastanevat kirjoittajan omia pelkoja.

Minusta tuo on hyvä ajatus asioiden askarruttaessa, että kysäisee terapeutiltaan tai sitten psykiatriltaan/sairaanhoitajaltaan, kun pohtii osallistumistaan joogaan.
Hilppa

Re: Voimalassa joogasta NYT

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 19:37

Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Olen kuullut, että MT-ongelmaisen ei pitäisi meditoida.

Mirri kirjoitti:Tuskin ihan huono neuvo.

Ohjelmassa tuotiin hyvin esille, että joogaankin voi liittyä ongelmia - pyrkimystä ('joogaoppilaan') mielen muokkaamiseen, kuten eräs joogaaja kertoi. Jopa lahkoista puhuttiin.

Nuo molemmat edeltävät lainaukset edustavat mielipiteitä höystettyinä mutu-tietoudella sekä ohjelmassa esiin tulleella yksityiskohdalla (ei suinkaan ohjelman kokonaisuuteen perustuen).

Lisäksi nuo lainaukset edustavat sitä viestintätyyppiä, jossa pyritään luomaan kuva itsestä jonkin asian asiantuntijana ja varottamaan muita jostakin mystisestä pahasta, jota ei itse osata kuvailla, koska ei olla perehtyneitä koko asiaan.

Jooga voi olla hyvinkin vaarallista kenelle hyvänsä, mikä tuotiin esiin ohjelmassa hyvin selkeästi. Esimerkkinä mainittiin suggestioherkkä ihminen, joka heittäytyy asioihin suurella intensiteetillä innostuessaan.

Älkää ihmiset aloittako jooga; se voi viedä teidät mennessään! 8-)

Hilppa, piti oikein käydä uudelleen lukemassa keskustelun ensimmäisellä sivulla oleva viestisi. Minusta tuo kuvastaa sinun pelkojasi ja tarvettasi puolustautua.
Niin Riidankylväjän kuin minunkin kommentti oli hyvin maltillinen, mutta sinä et nähnyt niitä sellaisina, vaan ne ilmiselvästi häiritsivät sinua.

Minulle kommenttisi oli sikäli provosoiva, että sanoit Voimala-ohjelmassa kuulemiani asioita mutuksi; silti, vaikka ohjelmassa haastatellut olivat varsinaisia asiantuntijoita. Piti sitten ruveta selvittämään, että mitä se todellinen asiantuntemus on ja mitä oikeat asiantuntijat kertovat, jos haastateltujen kertoma oli mutua.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.03.2012 20:22

Muistatko Mirri vielä, mitä Psykopatologia kirjoitti viestini jälkeen?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 20:35

Hilppa kirjoitti:Muistatko Mirri vielä, mitä Psykopatologia kirjoitti viestini jälkeen?

Oletan sinun viittaavan tähän:
Eikö olekin mukava toistella lausumia, joista ei mitään ymmärrä?

Mitä siitä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.03.2012 21:05

Mirri:
Nimenomaan noin mielestäni pitäisi tehdä, ja tietääkseni minä toimin juuri noin. Elävässä elämässä varoitan vakavasti sairaita mt-ongelmaisia menemästä kirkkoonkin, jos tiedän siellä olevan 'sairastuttavan' papin saarnaamassa - puhumattakaan mistään kirkkojen ulkopuolella pidettävistä kristillisistä tilaisuuksista...

Sinäkö olet asiantuntija siinä, kuka on henkisesti sairastuttava saarnaaja tai mikä on haitallinen kristillinen tilaisuus?
Tässä kiteytyy taas asenteesi, ihan kuin sinä tietäisit paremmin, miten jotkut toiset ihmiset kokevat "hengellisyyden", mitä ikinä se sitten onkaan. Oletko tullut ajatelleeksi, että on ihmisiä, myös mielenterveysongelmaisia, joihin uskonnolliset tai sen tapaiset filosofiat eivät tee vähäisintäkään vaikutusta?

Olen kuulunut luterilaiseen kirkkoon ja saarnat ja rippikoulut olivat mielestäni opetukseltaan tavattoman tylsiä. Kyllästymisen tunne on se, mitä minulle jäi päällimmäiseksi, etenkin niiden puheista, jotka olivat erityisen sitoutuneita uskontoonsa. Edes rippikoulussa ei syntynyt kunnon keskusteluja mistään aiheesta, kun rippikoulunopettajalla oli niin valmiit mielipiteet. Sinun käsityksesi tuntuu olevan, että mt-ongelma tarkoittaa sitä, että jos ihminen vain kuuleekin jotain puhetta jostain uskonnollisesta aiheesta, hän välittömästi lankeaa johonkin hurmostilaan tai mihin lie. Niinkuin se olisi kaikkein kokemus uskonnoista. Ei todellakaan ole. Ei kaikilla ole, eikä tule koskaan olemaan minkäänlaista kokemusta minkään henkisen tai yliluonnollisen olemassaolosta, ei vaikka heillä olisi mt-ongelmiakin. On niitä, joiden korvissa puhe "henkimaailmoista" ja "jumalista", on vaan latteaa ja tylsää, kun siinä ei ole mitään todellista, mistä saisi jotain irti.

Tästä huolimatta jostain uskonnosta tai filosofiasta voi olla lähtöisin kivoja liikuntaharrastuksia, joista voivat pitää nekin, jotka eivät siitä uskonnollisesta tai filosofisesta puolesta välitä. Jooga ei ole suinkaan ainut harrastus, jossa on tällainen tausta, esimerkiksi monet itämaiset kamppailulajitkin voivat pohjautua itämaisiin filosofioihin. Ei se silti sitä tarkoita, että on haitallista psyykelle mennä karateen tai judoon, koska siellä mukamas joutuisi temmatuksi johonkin "henkimaailman juttuihin."

Itselläni on vain vähäistä kokemusta joogasta, mutta kuten kerroin, ainakaan tuolle kurssille ei ollut sisällytetty mitään, jota voisi kutsua " hengelliseksi." Silti, jos joskus löytäisin kivan liikuntaharrastuksen, johon liittyisikin sellaista, mutta siihen osallistumista ei vaadittaisi osallistujilta, niin en välttämättä siitä piittaisi. Minulle on ihan sama, mihin joku toinen uskoo. Minulle on siis ihan sama vaikka jonkun liikuntalajin opettaja itse uskoisikin ties mihin henkisiin teihinsä tai jumaliinsa, jos hän samalla tavoin kunnioittaa osallistujien vakaumusta. Minusta tämä on suvaitsevaisuutta. En myöskään ole niin avuton ja manipuloitavissa, että en kestäisi kuulla vastakkaisista vakaumuksista tai ajattelutavoista. Sellaisessa tilaneessa kerron eriävän mielipiteeni tai maailmankatsomukseni. Luuletko sinä Mirri, että kaikki mt-ongelmaiset, paitsi sinä, ovat niin avuttomia, koska koet kontrollin tarvetta heidän tekemisiinsä? Vai tarkoitatko itseäsi, kun olet huolissasi uskonnollisten asioiden vaikutuksesta mielenterveyteen?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.03.2012 21:48

Kuutar kirjoitti:Mirri:
Nimenomaan noin mielestäni pitäisi tehdä, ja tietääkseni minä toimin juuri noin. Elävässä elämässä varoitan vakavasti sairaita mt-ongelmaisia menemästä kirkkoonkin, jos tiedän siellä olevan 'sairastuttavan' papin saarnaamassa - puhumattakaan mistään kirkkojen ulkopuolella pidettävistä kristillisistä tilaisuuksista...

Sinäkö olet asiantuntija siinä, kuka on henkisesti sairastuttava saarnaaja tai mikä on haitallinen kristillinen tilaisuus?
Tässä kiteytyy taas asenteesi, ihan kuin sinä tietäisit paremmin, miten jotkut toiset ihmiset kokevat "hengellisyyden", mitä ikinä se sitten onkaan. Oletko tullut ajatelleeksi, että on ihmisiä, myös mielenterveysongelmaisia, joihin uskonnolliset tai sen tapaiset filosofiat eivät tee vähäisintäkään vaikutusta?

Aikamoisen vankka kokemusasiantuntija olen omassa elinpiirissäni; olit sinä asiasta mitä mieltä hyvänsä.

Mutta joogasta vielä... Sana jooga näyttää olevan niin laaja käsite, että se voi tarkoittaa vaikka mitä lähes tavallisesta jumpasta ja liikunnasta uskonnolliseen ja johtajakeskeiseen liikkeeseen; kaikenlaista on tarjolla nimellä jooga. Myös Suomessa. On valinnan varaa, suorastaan runsauden pulaa, joten kyllä kai sitten pitäisi aika tarkkaan saada - mieluiten vielä etukäteen - tietää millaisesta joogasta on kysymys, kun menee jollekin jonkin joogakoulun järjestämälle kurssille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 15.03.2012 23:25

Kyllä joogassa on hyvääkin. Esimerkiksi hampaiden pesu on joogien keksintö. Samoin nenähuuhtelu ja nenähuuhtelukannut.

Peräruiskeitakin joogit taitavat käyttää perseen puhdistamiseen. Minulla ei ole parempaa tietoa onko peräruiske joogien keksintö.

Heillä on paljon muita puhdistautumisrituaaleja, jotka ovat ihan suositeltavia. Henget ovat suosiollisia jos esimerkiksi peset kätesi kakalla käynnin jälkeen eivätkä langeta ruikulitautia. jnejne...
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.03.2012 23:28

Mirri kirjoitti:

Aikamoisen vankka kokemusasiantuntija olen omassa elinpiirissäni; olit sinä asiasta mitä mieltä hyvänsä.

Mutta joogasta vielä... Sana jooga näyttää olevan niin laaja käsite, että se voi tarkoittaa vaikka mitä lähes tavallisesta jumpasta ja liikunnasta uskonnolliseen ja johtajakeskeiseen liikkeeseen; kaikenlaista on tarjolla nimellä jooga. Myös Suomessa. On valinnan varaa, suorastaan runsauden pulaa, joten kyllä kai sitten pitäisi aika tarkkaan saada - mieluiten vielä etukäteen - tietää millaisesta joogasta on kysymys, kun menee jollekin jonkin joogakoulun järjestämälle kurssille.

Voit olla kokemusasiantuntija omassa elinpiirissäsi, mutta et ole asiantuntija sen suhteen, miten sinulle vieraat ihmiset kokevat "hengellisyyden" tai miten se heihin vaikuttaa. Pointtini oli se, että kaikkiin ei hengellisyys, varsinkaan hurmoshenkisyys vetoa yhtään, päinvastoin, se vieraannuttaa heidät uskonnoista.

Se jooga mitä kokeilin, oli nimeltään voimajoogaa, joka on astangajoogasta muokattua joogaa. Sinä olet täällä korostanut, kuinka astangajooga olisi jotain erityisen hengellistä ja vahingollista, vaikka se taitaa olla yleisimmin harrastettu joogan muoto ja siitä kehitetyt muunnelmat.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 00:05

Kuutar kirjoitti:Voit olla kokemusasiantuntija omassa elinpiirissäsi, mutta et ole asiantuntija sen suhteen, miten sinulle vieraat ihmiset kokevat "hengellisyyden" tai miten se heihin vaikuttaa.

Fiksu oivallus.
Sinä olet täällä korostanut, kuinka astangajooga olisi jotain erityisen hengellistä ja vahingollista

Oletko aivan varma, että olen korostanut tuollaista kuin sanot? Minä en ole huomannut sen olevan mitään erityisen hengellistä, päinvastoin olen luullut löytäneeni paljon hengellisempiä ja suorastaan uskonnollisia joogalajeja astangajoogaan verrattuna. Joten mitä jos tarkistaisit tulkintojasi.

Astangajoogan asentoharjoitukset sen sijaan ainakin kuvissa näyttävät toinen toistaan hurjemmilta, eivätkä mitenkään terveellisiltä. Myös Voimala-ohjelmasta minulle tuli sellainen käsitys, että fyysinen vahingoittumisvaara liittyisi juuri astangaan. Samoin tuli käsitys, että Astangassa omaan tahtiin ja omien voimien mukaan eteneminen ei olekaan ihan niin itsestäänselvyys kuin annetaan ymmärtää, vaan opettajat saattavat yllyttää liian vaikeisiin harjoituksiin. Ja että myös ns. liikkeiden pakottaminen voi olla ongelma; se voi aiheuttaa vahinkoa.

Tässä on mielenkiintoinen ja tuore tutkimus Astanga-joogasta; tutkimuskohteena on ollut Helsingin Astanga-joogakoulu:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1

Helsingin Astanga-joogakoulun kurssitarjontaa silmäilemällä selvisi sellainen mielestäni aika hätkähdyttävä asia, että esim. päälläseisonta ei olekaan mikään pitkään harjoitelleiden joogaajien erityistaito, vaan se kuuluu Astangan alkeisiin; alkeiskurssiin, jonka käyminen sivuston mukaan on suositeltava.
http://www.astanga.fi/helsinki/Opetusopas2012web.pdf
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.03.2012 01:07

Päälläseisonta? Sekö on sinun mielestäsi jotain erityisen hurjaa? Tiedätkö, että monet ihmiset osaavat seistä päällään ihan ilman joogiakin. Päälläseisontaa muuten opetellaan muissakin lajeissa, joissa halutaan parantaa tasapainoa. Muistan kuinka lapsena harjoiteltiin sitä ihan huvin vuoksi, minäkin " melkein" kykenen siihen, kun pikkuisen seinästä saa tukea. ( :lol: )

Tämä lootusasentokin:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... asento.jpg
on minusta ihan helppo. Pystyn jopa nousemaan tuosta vielä polvilleni seisomaan ottamatta jalkoja pois rististä.

Tuossa sinun linkittämässäsi tutkimuksessa, joka ei ole lääketieteellinen, vaan uskontotieteellinen tutkimus, joogan fyysisistä ja psyykkisistä vaikutuksista kerrottiin vain hyvää. En ainakaan löytänyt mitään negatiivista niihin liittyen, näytä minulle tutkimuksesta sellainen kohta, jos niin jossain lukee.

Minä löysin vain tällaista " Astangajooga ja hyvinvointi" -kappaleesta:

Kaikki haastatellut totesivat, että asanoiden harjoitteleminen ylläpitää terveyttä,
sekä kehittää voimaa ja notkeutta

Voiman, notkeuden ja kestävyyden lisäksi Astangajooga oli
kolmen haastateltavan kohdalla muuttanut suhtautumista omaan kehoon ja
liikuntaan yleisemminkin. Nämä haastateltavat mainitsivat mm. lisääntyneen
koordinaatiokyvyn, kehotietoisuuden, sekä tietoisuuden hengityksestä ja sen
vaikutuksista kehoon ja mieleen. Harjoituksen liikunnallisuus koettiin lähes
poikkeuksetta miellyttäväksi ja tärkeäksi motivoivaksi tekijäksi säännölliselle
joogaharjoitukselle. Useimmat haastatellut myös totesivat, että jooga antaa
energiaa ja jaksamista arkeen. Astangajooga siis täyttää myös kuntoliikunnan
tehtävää harjoittajiensa elämässä.

Kolme haastatelluista olivat löytäneet
Astangasta avun selkävaivoihinsa ja yksi vakavan sairauden aiheuttamiin
kipuihin.

Joogan fyysisillä harjoituksilla katsottiinkin poikkeuksetta olevan suotuisia
psyykkisiä vaikutuksia, joihin kuuluivat etenkin rauhallisuuden, keskittymiskyvyn
ja itsetuntemuksen kasvu, sekä stressin väheneminen.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 01:46

Kuutar kirjoitti:Tuossa sinun linkittämässäsi tutkimuksessa, joka ei ole lääketieteellinen, vaan uskontotieteellinen tutkimus, joogan fyysisistä ja psyykkisistä vaikutuksista kerrottiin vain hyvää. En ainakaan löytänyt mitään negatiivista niihin liittyen, näytä minulle tutkimuksesta sellainen kohta, jos niin jossain lukee.

Olisiko sieltä pitänyt löytyä jotakin negatiivista?

Tässä varmaan onkin syntynyt yksi väärinkäsitys tässä ketjussa; en omasta mielestäni suhtaudu ruotimaani asiaan sen enempää myönteisesti kuin kielteisestikään, vaan uteliaasti. Sitä tutkimustakin sanoin mielenkiintoiseksi, en negatiiviseksi enkä positiiviseksi. Mielestäni se nimenomaan on mielenkiintoinen uskontotieteellinen tutkimus, josta saa paljon suht objektiivista tietoa 'yksien kansien välissä'.

Mutta minua ärsyttää se, että joogaa voidaan suositella vähän kuin kävelylenkkeilyä kertomatta mitä kaikkea se voi sisältää, ja miten hirmuisen laaja käsite jooga on. Uskonnonvapaus on yksi, mutta kuluttajansuoja on mielestäni toinen, jonka perusteella ihmisten täytyisi tietää miten laajan (ja vaikeaselkoisen?) valikoiman eteen pääsevät tai joutuvat innostuessaan vaikkapa lääkärin suosituksesta hoitamaan selkäänsä joogalla. Mahtaako joogaa selkävaivoihin suositteleva lääkärikään välttämättä tietää, että potilas innostuessaan hoitamaan selkävaivoja joogalla, voi päätyä jumpparyhmään, mutta hän voi myös kulkeutua uskonnolliseen liikkeeseen, jonka toiminta lähenee lahkoa.

Voimala-ohjelma oli mielestäni erinomaisen hyvä siksi, että siinä asioista puhuttiin suht realistisesti ja 'rehellisesti' - niin joogaan liittyvistä myönteisistä kuin kielteisistäkin ilmiöistä. Ne taas, jotka pelkästään ylistävät joogaa ja kiittelevät sitä hyväksi liikunnaksi, jättävät joitakin asioita kertomatta, tai sitten eivät tiedä niistä.
Päälläseisonta? Sekö on sinun mielestäsi jotain erityisen hurjaa? Tiedätkö, että monet ihmiset osaavat seistä päällään ihan ilman joogiakin. Päälläseisontaa muuten opetellaan muissakin lajeissa, joissa halutaan parantaa tasapainoa. Muistan kuinka lapsena harjoiteltiin sitä ihan huvin vuoksi, minäkin " melkein" kykenen siihen, kun pikkuisen seinästä saa tukea. ( :lol: )

Päälläseisonnasta innostuvan on syytä olla aika terve; ei verenpainetta eikä mitään sellaista... Eikä tietysti mitään hauraita verisuonia päässä. Sitä terveempi varmaan täytyisi olla mitä pitempiä aikoja aikoo viettää ylösalaisin; sen verran hauras ja haavoittuvainen pää sisältöineen on. Ei taida tämä realiteetti muuttua, vaikka sinua miten naurattaisi minun arveluni päälläseisonnan mahdollisista terveysriskeistä.

Näin se käy, kun sen osaa...:
http://www.tmz.com/2009/08/20/shaolin-m ... 2J2bLKD9so
Mirri

ViestiKirjoittaja Pelutin » 16.03.2012 02:20

Varothan Mirri ensi yönä ettei Iso ja paha Jooga tule ja syö sinua suihinsa karvoineen päivineen! :D
Pelutin

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 02:27

Tämän mukaan päälläseisonta tepsii niin astmaan, heinänuhaan, diabetekseen kuin huolestumiseenkin; lisäksi vielä vilustumiseen sekä yskään ja sydämentykytyksiin:

http://www.anandalehti.fi/img/juttu2105.pdf

Varmaan ei ihan yksikseen kannata ruveta treenaamaan, vaikka artikkelissa miten on kuvat ja ohjeet kuin kädestä pitäen, joten minäkin maltan mieleni...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.03.2012 03:05

Mirri:

Itse puhuit jostain "toinen toistaan hurjemmista" liikkeistä jotka eivät olisi mitenkään terveellisiä:

Astangajoogan asentoharjoitukset sen sijaan ainakin kuvissa näyttävät toinen toistaan hurjemmilta, eivätkä mitenkään terveellisiltä. Myös Voimala-ohjelmasta minulle tuli sellainen käsitys, että fyysinen vahingoittumisvaara liittyisi juuri astangaan.

Kuitenkin tuossa sinun linkittämässäsi tutkimuksessa kerrotaan astangajoogasta pelkästään positiivisia asioita liittyen fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen.

Minusta astangajoogan asentoharjoitukset eivät myöskään näytä erityisen hurjilta.

Esimerkiksi tämä liike on ihan tavallinen muussakin voimistelussa ja tanssitunneilla:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... ana04.html

Tämä on tuttu jumppatunneilta:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... to017.html

Hyvä tasapainoharjoitus, baletissa on vielä vaikeampi liike, tuon tukijalan varassa seistäisiin varpailla, koukistettu jalka olisi enemmän kaarella ja kädet ojennettaisiin kaareksi pään yläpuolelle:

http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... nelma.html

( baletissa tuota tehtiiin ihan alkeiskurssilla harrastelijatasolla)
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 09:24

Itse puhuit jostain "toinen toistaan hurjemmista" liikkeistä jotka eivät olisi mitenkään terveellisiä:

Astangajoogan asentoharjoitukset sen sijaan ainakin kuvissa näyttävät toinen toistaan hurjemmilta, eivätkä mitenkään terveellisiltä. Myös Voimala-ohjelmasta minulle tuli sellainen käsitys, että fyysinen vahingoittumisvaara liittyisi juuri astangaan.

Kuitenkin tuossa sinun linkittämässäsi tutkimuksessa kerrotaan astangajoogasta pelkästään positiivisia asioita liittyen fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen.

Minusta astangajoogan asentoharjoitukset eivät myöskään näytä erityisen hurjilta.

Esimerkiksi tämä liike on ihan tavallinen muussakin voimistelussa ja tanssitunneilla:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... ana04.html

Tämä on tuttu jumppatunneilta:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... to017.html

Hyvä tasapainoharjoitus, baletissa on vielä vaikeampi liike, tuon tukijalan varassa seistäisiin varpailla, koukistettu jalka olisi enemmän kaarella ja kädet ojennettaisiin kaareksi pään yläpuolelle:

http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... nelma.html

( baletissa tuota tehtiiin ihan alkeiskurssilla harrastelijatasolla)

Joo, niinhän se on, että helppojakin liikkeitä varmasti löytyy.

Sitä jäin miettimään, että mahtavatko kaikki vaivojensa kanssa astangajoogan piiriin kulkeutuvat olla voimistelijoita, tanssijoita, ja baletin harrastajia. Väittämän mukaan astangajooga on Suomessa yleisin joogamuoto.

Tässä yksi kuvasarja astangajoogaharjoituksista:
http://www.ashtangabook.com/fi/bilder.asp

Kuutar, se, että jooga saattaisikin aiheuttaa kropassa vakavia vaurioita, ei ole minun 'keksintöni', kuten näytät kuvittelevan. Kuulin sen Voimalassa aivan uutena asiana, josta en sitä ennen ikinä ollut kuullut. Niin, että turhaan sinä minulle yrität todistella mitään - minä sitten vain innostun entistä kiihkeämmin todistelemaan, että tuskin Voimalan väki tässä asiassa ihan potaskaa puhui...

Voimalassa kyllä myös mietittiin mistä vammautumiset mahtaisivat johtua. Siinä kohdassa ymmärsin asian niin, että katseet kääntyivät juuri astangajoogaan; sen oppilaitaan liikaa innostaviin ja suorastaan yllyttäviin opettajiin, sekä kunnianhimoisiin ja näyttämishaluisiin (ja/tai johdateltavissa oleviin) oppilaisiin. Ehkä mielenkiintoisinta olivat Voimalassa etsiskellyt selitykset sille, että jooga saattaa aiheuttaa fyysisiä vaurioita; kuten se, että joogaopettaja voikin painostaa ja 'puskea' oppilasta ylittämään rajojaan liikkeiden tekemisessä. Toimittaja kertoi osallistuneensa yhden haastatellun joogatunneille, ja totesi tunneilla tehtyjen liikkeiden olleen aika vaikeita. Eikä joogaopettaja tuntenut tarvetta väittää vastaan tai todistella muuta, vaan kertoi niin olevan kuin toimittaja oli havainnut.

Mutta juu, jatka vain (astanga)joogan vaarattomuuden vakuuttelua, jos tunnet tarpeelliseksi. Se ei silti muuta tosiasiaa, että joogan vaarat tulivat minun tietoisuuteeni Voimalan välityksellä, enkä näe mitään syytä epäillä, että ohjelmassa esiintyneet ihmiset puhuivat pötyä.

Osui kohdalle artikkeli suomalaisesta tunnetusta astangajoogaopettajasta; Petri Räisänen - uskollinen oppilas:
http://www.anandalehti.fi/img/juttu2205.pdf
Artikkeli on julkaistu joogaan erikoistuneessa lehdessä nimeltään Ananda.
http://www.anandalehti.fi/index.htm

Petri Räisänen on ilmeisesti vahva vaikuttaja Suomen astangajoogapiireissä ja hän on Helsingin Astangajoogakoulun perustaja. Joten jos hän on opettajalleen uskollinen, voitaisiin arvella ainakin siellä muidenkin olevan opettajilleen uskollisia... Uskollisuudesta tulee mieleen, että kenties mahdollisista kielteisistä asioista vaietaan; niiden tuominen julki ei ole mitenkään uskollista opettajaa kohtaan.

Petri Räisäsen kaltaiseen uskolliseen joogaoppilaaseen ja -opettajaan 'tutustuttuani' minun on helpompi ymmärtää mitä Voimalassa esiin nousseella joogaopettajien kaksoisviestinnällä tarkoitettiin. Kyllähän siinä on aikamoinen ristiriita, jos gurulleen uskollinen joogaopettaja yrittää oppilailleen vakuutella, että ollenkaan näiden ei tarvitse syventyä joogan filosofiaan, elleivät halua. Jos Petri Räisänen yrittäisi saada minut vakuuttumaan, että hyvin voin harrastaa joogaa hänen ohjauksessaan perehtymättä mitenkään joogan henkiseen ja hengelliseen puoleen, hän tuskin saisi minut uskomaan asian olevan oikeasti niin kuin hän sanoo - en luottaisi siihen, etteikö hän gurulleen uskollisena joogaohjaajana 'rivien välissä' viestittäisi minulle koko ajan jotakin muuta kuin mitä sanoo.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 14:58

Kuutar kirjoitti:Päälläseisonta? Sekö on sinun mielestäsi jotain erityisen hurjaa? Tiedätkö, että monet ihmiset osaavat seistä päällään ihan ilman joogiakin. Päälläseisontaa muuten opetellaan muissakin lajeissa, joissa halutaan parantaa tasapainoa. Muistan kuinka lapsena harjoiteltiin sitä ihan huvin vuoksi, minäkin " melkein" kykenen siihen, kun pikkuisen seinästä saa tukea. ( :lol: )

Minäkin muistan, kun oppivelvollisuusikäisenä, toisella oppikoulun luokalla siis, liikunnanopettajamme piti meille pakollisia kuntotestejä. Yhdessä liikkeessä piti siirtyä seinää kohti kumartuneena pään varassa käsillä sivuista tukea ottaen puolen minuutin aikana mahdollisimman monta kertaa ylös jalat ilmaan kohti kattoa ja alas jalat takaisin lattiaan. Sen liikkeen toistot kerryttivät kuntotestin pisteitä eniten; siis tulokset painotettiin kertoimin. Opettaja myös totesi, että "jos te ette opi tätä liikettä ennen kahtatoista vuotta täytettyänne, lantionne kasvaa niin paljon, että ette tule sitä myöhemminkään oppimaan". Kyseisen testin tulokset vaikuttivat tietenkin liikunta-arvosanojen määräytymiseen. :cry:

Olipahan mielenkiintoinen esimerkki kehon ja mielen tärvelystä sekä kehon tärvelyyn kehottamisesta kaksoisviestinnän keinoin. Ihan pahaa tekee, kun jälkeenpäin ajatteleekin, millaisilla arvostelun ja pakottamisen keinoilla ihmisiä on muokattu ihan kunnallisen viranhaltijan toimesta. Lisäksi liikkeen opastus ei vastannut päälläseisonnan vaatiman oikean tekniikan opettamista. :roll:
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 18:40

Astangajoogaopettaja Petri Räisäsin gurusta Pattabhi Jois:ta kerrotaan näin:
Pattabhi Jois kävi Suomessa kahdesti, viimeksi elokuussa 2006. Tuolloin 91-vuotias guru oli parisataapäisiä ryhmiä opettaessaan vahva, vaativa ja tarkka. Keskusteluissa oppilaitten kanssa hän osoitti myös pehmeyttä ja nöyryyttä.

Kun häneltä kysyttiin, minkä liikkeen oppiminen oli vaatinut häneltä itseltään erityisiä ponnisteluja, hän vastasi että melkein jokaisen.

http://muistot.hs.fi/muistokirjoitus/28 ... tabhi-jois

Hän ei ilmeisesti ole pitänyt edustamaansa joogalajia helppona, ja oppilaitaankin kohtaan hän on ollut vaativa. Vaativuus ja ponnistelut liikkeiden suorittamisessa ei ihan heti ainakaan minulla mielikuvaan, jota joogasta käsittääkseni mielellään luodaan ja ylläpidetään.
Väittämän mukaan erityisesti Suomessa ollaan uskollisia guruille; kuten Petri Räisänenkin astangajoogakouluineen on gurulleen uskollinen. Hän on saanut 'oikeuden' astangajoogan opettamiseen suoraan omalta gurultaan, joten vaikea uskoa, etteikö uskollisuus gurulle näkyisi ja tuntuisi hänen joogakoulussaan.

Suomessakin näköjään on järjestetty joogan massatapahtumia, joihin Voimalassakin viitattiin, ja joissa kuulemma on tapahtunut vakavia vammautumisia. Parisataapäinen astangajoogaajaryhmä on kai aika iso ohjattava vaativimmalle ja tarkimmallekin astangaopettajalle... Ja miten massatapahtumat soveltuvat joogan filosofiaan; sitäkään en oikein tajua. Tuntuu tosi kummalliselta ajatus, että joku tunnettu joogaguru opettaa peräti parisatapäistä joogaajaryhmää, ja lajina on gurun omasta mielestä erityisiä ponnisteluja vaativa astangajooga.

Onkohan tuo vaativuus juuri sitä mistä Voimalassa puhuttiin 'puskemisena'; joogaopettaja 'puskee' eteenpäin?

(Pohdiskeluni eivät ole tarkoitettu myönteisiksi eivätkä kielteisiksi, eivätkä hyökkäyksiksi ketään tai mitään vastaan; yritän vain 'sulatella' kyseisen ohjelman esiin nostamia toinen toistaan kiehtovampia ja kiinnostavampia asioita.)
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 19:05

Tässä lisää asiaa guru-uskollisuudesta ja koulukuntaisuudesta:
http://www.astanga.fi/arkisto/uutta.php?msginfo=0

Tekstissä oli mielenkiintoinen yksityiskohta; ainakin Helsingin Astangajoogakoulussa on alettu miettiä liikkeiden suorittamisen turvallisuutta, ja etsitään turvallisuutta lisääviä keinoja toisesta joogasuuntauksesta (olisikohan kilpaileva koulukunta?) - vuonna 2010 kirjoitetussa artikkelissa kyseinen asia esitetään tulevaisuuden haasteena:
Toinen yhä enemmän suosiota saava trendi Astangamaailmassa on Iyengarin joogametodien sulauttaminen osaksi Astangan opetusta sekä asanoiden harjoitustekniikoiden että avustusmenetelmien muodossa. Tämä trendi liittyy joogan turvallisen harjoittamisen kehittämiseen. Joogaharjoituksen turvallisuus on mukana myös Joogakoulun omassa opettamisen kehitystyössä.
Toisena virikkeenä kiinnostukseen Iyengarjoogaa kohtaan on länsimaisen ajattelun pyrkimys määritellä joogan harjoitustekniikoita mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja anatomisesti. Nämä periaatteet ovat olleet ominaisia nimenomaan Iyengarin joogasuuntaukselle.

Varmaan voidaan olettaa, että esim. Voimalan esiin nostama asia astangajoogan lieveilmiöistä - kuten vammautumisvaaroista - on omiaan vauhdittamaan tuota prosessia.

Astangajoogan solmujen vastapainoksi täällä on kuvia vähemmän solmuun menevistä jooga-asennoista; yhtään päälläseisontaakaan ei kuvissa näy:
http://www.aijajooga.fi/index.php?optio ... &Itemid=50

Voidaanko notkistelua ja venyttelyä pitää joogana, jos ei mennä solmuun eikä edes yritetä, ja joogan filosofiallekin viitataan kintaalla; siinä pulma. Varmaan joogakoulukuntien edustajat kinastelevat siitä keskenään...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.03.2012 19:34

Minä kokeilin tämän sivun liikkeitä. Suurin osa liikkeistä on mielestäni helpompia kuin harrastelijatason baletissa.
Ainoastaan tätä en viitsinyt edes kokeilla:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... na016.html
koska en ole noin notkea, eikä minulla ole noin hyvää tasapainoa, että pysyisin tuossa, vaikka pääsisin siihen.

Tämä näytti tosi vaikealta:
http://www.mesiainen.com/albumjooga/sli ... sessa.html
mutta kun kokeilin sitä, yllätyin, että pystyin ojentamaan koko torsoni tuolla tavalla suoraksi ja jalatkin pysyivät ristissä. En toki osaa tehdä sitä lähellekään noin tyylikkäästi, mutta jos joku tukisi minua pysymään tuossa asennossa oikeaoppisesti, pääsisin varmaan samaan kuin kuvassa.

Mirri:
Onkohan tuo vaativuus juuri sitä mistä Voimalassa puhuttiin 'puskemisena'; joogaopettaja 'puskee' eteenpäin?

Kysymys on tietysti siitä, mitä liikuntaharrastukselta odottaa. Jos ei halua haasteita, ei varmaan kannata valita sellaista lajia, tai kannattaa sanoa etukäteen ohjaajalle, mihin omat tavoitteet laittaa. Minusta ohjaajista on ollut vain hyötyä, he osaavat opettaa miten liikkeet tehdään oikein, jolloin vammautumisen riski on pienempi.
Jos joku esim. tukisi minua noihin joogasentoihin pääsemisessä, en usko että siitä olisi mitään haittaa. Minusta nuo harjoitukset tuntuivat aika hyviltä.
Kuutar

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista