Sinun vaihtoarvosi?

Sinun vaihtoarvosi?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2012 11:13

K O L U M N I http://www.hs.fi/elama/Liian+vanha+huor ... 5587085518

Liian vanha huoraksi

26.7.2012 9:01 | 4 | Rosa Meriläinen

Minun sukupolveni on oppinut, että jo huomenna maallisesta omaisuudestamme voi jäljellä olla enää vain paljas pylly,
jota ilmastonmuutoksen nostattama tsunami huuhtelee. Lamathan sen ovat opettaneet: koskaan ei voi tietää.

Jos uljaat johtajamme ovat saattaneet ostaa miljardeilla saksalaista ilmaa, mikseivät he aivan yhtä hyvin onnistuisi
hassaamaan eläkekassoja heti kun suuret ikäluokat ovat ehtineet lunastamaan omansa pois.

Piipahdukseni valtiollisen elämän ihmeellisessä maailmassa opetti sen, etteivät vallankahvassa olevat ihmiset ole
olennaisesti itseäni fiksumpia – ikävä kyllä.

Niinpä sitä ajoittain miettii, mitä hyödyllisiä käytännön taitoja itsellä olisi sellaisessa tilanteessa, että tekijänoikeudet
olisi pidätetty piraateille, rahaa ei muutenkaan vaihdannan välineenä olisi liiemmin liikenteessä ja yhteiskuntajärjestelmä
olisi kaikin puolin romahtanut.

Täytyy myöntää, etten ihmeitä ole keksinyt sen jälkeen kun jouduin myöntämään olevani huoraksikin jo liian vanha.

Nuorisolaisena sain joskus hätäpäissäni hankittua hieman likvidiä rahaa leipomalla pullaa ja myymällä ne torilla.
Saisi pullan hinta kohota pilviin ja mummot kuolla sukupuuttoon ennen kuin minun taidoillani ja tehokkuudellani
sillä hommalla eläisi.

Marjanpoimijanakin olen onneton. Vaikka vartalonrakenteeni noudatteleekin mätästä lähellä olevaa suomalaista
persjalkaista perusmallia ja näköni on hyvä, jostain syystä luontoon eksyessäni en löydä keräiltäviä tuotteita.
Ämpärin pohja tuskin peittyy mustikoista.

Hiuksiini kertyy hirvikärpäsiä nopeammin kuin koriin sieniä, ellen satu osumaan lampaankäävän kohdalle,
joka on aika iso. Sen varaan en lähtisi tulevaisuuttani laskemaan.

90-luvulla hipit olivat innoissaan erilaisista paikallisrahakokeiluista. Sitä intoiltiin, miten ihminen olisi rahataloudesta
vapaa, kun jotakin kuvitteellista käpyä siirtelemällä voisi elää vaihdantataloudessa. Muistan itsekin selittäneeni halukkaille
kuulijoille tuopin ääressä, miten joku osaa leikata hiuksia ja joku osaa korjata auton ja sitten he voivat vaihtaa palveluksiaan.
Sitten joku kysyi, mitä minä vaihtaisin.

Olen kyllä joskus nikkaroinut kaksi meditaatiojakkaraa. Saattaa kuitenkin olla, ettei yhteiskuntajärjestelmän romahdettua
meditaatiojakkaroiden kysyntä ole riittävän korkealla taatakseen minulle päivittäisen pastani.

Kalastajanakin olen onneton. Onnistun lähinnä katiskalla. Olen kyllä nopea apulainen perkaamaan silakkaa, mutta entä jos
silakat on ryöstökalastettu loppuun? Vilpittömästi olenkin harkinnut metsästyskortin suorittamista ihan vain sen takia,
että ajatus tuo turvaa: että kykenisin muka toimittamaan metsästä pöytään riistaa.

Toivotonta. Mistä minä apokalypsin keskellä aseen saisin. Näin ollen ei auta kuin tehdä parhaansa, jotta ilmastonmuutos
pysäytetään ja hyvinvointivaltio säilyy. Alkutuotannossa en pärjäisi.

Kirjoittaja on tamperelainen vapaa kirjoittaja ja vihreä feministi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Sinun vaihtoarvosi?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2012 11:33

Onneksi olen liian vanha.

Sen sijaan voisi kysyä: Oletko kyennyt tuotteistamaan itsesi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2012 11:35

Klo 11:35
Muinoin presideninvaalikampanjan aikana kadun densa valitteli
asko eholle työn puutteesta, että kyllähän työtä on yms.

asko ei kysynyt häneltä, että mitä hän osaa.
Avoimeksi jäi myös se, kuka densan työpnoksesta maksaisi.

Työn kai pitäisi tuottaa kapitalistille "lisä-arvoa" tai ostajalle hyötyä,
jotta duunari "ansaitsisi" palkkansa; toisin sanoen ettei duunari
tuottaisi tappiota kapitalistille tai ettei duunarin itsensä tarvitsisi
maksaa omista palveluistaan enemmän kuin hän itse tienaa.

Jälkimmäinen voisi toteutua esimerkiksi niin, että Rosan kulut
meikeistä ja vaatteista olisivat suuremmat kuin hänen ansionsa
perseen jakamisesta.

Edellinen voisi toteutua niin, että duunarin kulut kapitalistille
- sosiaalimaksut, rikotut tavarat ja työpanos ylipäätään -
olisivat suuremmat kuin hänen palkkansa.

Toisaalta monet työt - esimerkiksi vanhusten hoito -
tuottavat yhteikunnalle tappiota, tulevaisuudessa yhä
enemmän.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2012 11:39

Minusta ei tarvitse mennä noin pitkälle analyysissä. (Kuin Rosa yrittää ja sinä menet.)

Epäkäytännöllisen ihmisen ongelma on, vaikka osaisi kaikenlaista, että hän ei jaksa keskittyä mihinkään olennaiseen riittävän pitkään ja hartaasti. Siis pinnan puute.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2012 11:46

Itse pystyn myymään vain höpötyksiäni ja kirjoituskyhäelmiäni,
eikä viehätys voimakaan vakuuta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.07.2012 12:10

Eräs Alvin Toffler on kuulemma miettinyt minimisetin, mitä tarvitaan jos moderni yhteiskunta romahtaa: polkupyörä, rynnäkkökivääri varusteineen, rautalankaa ja nuoria tyttöjä vaihtorahaksi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.07.2012 12:12

Katselin pirun silmästä dokumenttia brittien Australian valloituksesta. Siellä sovelletuksi valuutaksi muodostui rommi, ja moni tekikin itsensä rikkaaksi viinanpolttajana. Karanneiden rosmojen kiinniottopalkkio maksettiin rommissa, raksaduunareiden palkat maksettiin rommissa jne. Alvin Tofflerin listaan siis voisi lisätä viinapannun?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2012 12:14

Jenkkiydessä tyhmyys tiivistyy. Toisinaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 27.07.2012 09:57

Mad Max ei kyllä tarvinnut kuin kätensä ja älynsä, joten Tofflerin lista lienee vahvasti liioiteltu?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.07.2012 10:45

Kahvi kirjoitti:Eräs Alvin Toffler on kuulemma miettinyt minimisetin, mitä tarvitaan jos moderni yhteiskunta romahtaa: polkupyörä, rynnäkkökivääri varusteineen, rautalankaa ja nuoria tyttöjä vaihtorahaksi.

Mutta mikä on sinun vaihtoarvosi tuolloin?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.07.2012 12:25

Hilppa kirjoitti:Mutta mikä on sinun vaihtoarvosi tuolloin?

Arvelisin varsin huonoksi. En kaiketi ole tarpeeksi nätti ja viehättävä kenenkään homo/bi -äijän seksiorjaksi. Eli en käy vaihtorahana, joten kannattaa päästää samantien päiviltä - mitä vähemmän suita ruokittavana ja perään katsottavia, niin sen parempi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.07.2012 12:33

Kahvi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mutta mikä on sinun vaihtoarvosi tuolloin?

Arvelisin varsin huonoksi. En kaiketi ole tarpeeksi nätti ja viehättävä kenenkään homo/bi -äijän seksiorjaksi. Eli en käy vaihtorahana, joten kannattaa päästää samantien päiviltä - mitä vähemmän suita ruokittavana ja perään katsottavia, niin sen parempi.

Aika omintakeinen käsitys. Tässähän kyseltiin vaihtoarvoa massojen silmissä, jotka yleensä ovat heteroita Suomessa.

Muistan sosiologin todenneen tv-ohjelmassa, että jokainen ihminen on valmis myymään itseään, kunhan hinta asetetaan tarpeeksi korkealle. Tai olosuhteet ovat riittävän painostavat. Huora voi siis olla yhtä hyvin mies kuin nainenkin, riippunee taloudellisesta epäsuhdasta myyjän ja ostajan välillä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.07.2012 12:56

Hilppa kirjoitti:Muistan sosiologin todenneen tv-ohjelmassa, että jokainen ihminen on valmis myymään itseään, kunhan hinta asetetaan tarpeeksi korkealle. Tai olosuhteet ovat riittävän painostavat. Huora voi siis olla yhtä hyvin mies kuin nainenkin, riippunee taloudellisesta epäsuhdasta myyjän ja ostajan välillä.

Juu, kyllä huora voi olla mies siinä missä nainenkin.

Mutta uskoisin, että Mad Max -tasolle romahtaneen hyvin anarkistisessa maailmassa minun käypä arvoni mieshuorana on erittäin alhainen. Ellei sitten satu niin, että laumansa johtavassa asemassa oleva henkilö onkin nainen. Jälkimmäisessä minulla saattaisi olla jotain markkina-arvoa, mutta minua feminiinistä silmää paljon paremmin miellyttävämpiäkin on olemassa.

Mutta jotkut preferoivat tiemmä lampaitakin, joten ehkä markkina-arvoni ei täysin negatiivinenkaan ole.

Kysymyshän on pohjimmiltaan siitä, että paljostako olen valmis myymään itseäni ja/tai paljonko ostaja on valmis maksamaan minusta. Oikein tiukassa paikassa lautasellinen ruokaa voi hyvinkin olla riittävä korvaus minulle, mutta onko kukaan halukas maksamaan minusta edes sitä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.07.2012 13:06

En lähtisi kuitenkaan ajattelemaan Mad Max -pohjalta. Tuskin (tai toivottavasti) ainakaan sellaiseksi olisi maailma kääntymässä.

Surullista mielestäni se, että nuorille raha muuttumassa (tai muuttunut) suuremmaksi arvoksi kuin mitä ennen ehkä ollut tai eri tavalla suuremmaksi arvoksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.07.2012 13:24

Hilppa kirjoitti:En lähtisi kuitenkaan ajattelemaan Mad Max -pohjalta. Tuskin (tai toivottavasti) ainakaan sellaiseksi olisi maailma kääntymässä.

Alvin Toffler mietti asioita Mad Max -pohjalta. Eli maailmaa, jossa moderni yhteiskunta on täysin romahtanut.

En itsekään halua, että maailma kääntyisi sellaiseksi. Itse saattaisin nippanappa selviytyä sellaisessa maailmassa hyvällä tuurilla esim erakkona. Paino sanalla "saattaisin". Tämän päivän suomalainen yhteiskunta on aika lähellä sitä, minkälaisessa yhteiskunnassa itse haluaisin elää - muutamia kauneusvirheitä ja ei-kruisaaleja virheitä lukuunottamatta.
Kahvi

Paluu Yleistä ja ajankohtaista