Psykopatologia kirjoitti:Kotimaa 25.9.2014 klo 6:56 | päivitetty 25.9.2014 klo 16:04
http://yle.fi/uutiset/tutkija_moderoint ... oa/7485914
Tutkija: "Moderointi on vallankäyttöä"
Monia internetin keskustelupalstoja pitää yllä tavallinen kaduntallaaja, joka saattaa käyttää valtaansa
jopa diktaattorin tavoin. Se ärsyttää keskustelijoita. Missä on heidän oikeutensa sananvapauteen?
Onko ylläpitäjällä oikeus poistaa kommentteja tai jopa kokonaisia keskusteluketjuja palstaltaan?
(- -)

Netin keskustelupalstoilla käydään välillä kiivastakin keskustelua ja mielipiteet sinkoilevat. Jos keskustelun sävy ei miellytä palstan ylläpitäjää, saattaa hän poistaa joitakin kommentteja, koko keskustelun tai jopa keskustelijat ryhmästä.
Jos kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä ei ole loukattu, saattaa sensurointi tuntua keskustelijoista väärältä. Sananvapaushan koskettaa meitä jokaista. Sananvapaus tarkoittaa oikeutta ilmaista mielipiteitä kenenkään sitä ennakolta estämättä.
– Sananvapauteen ei sisälly oikeutta tuoda mielipiteitään esiin tietyssä mediassa tai kanavassa. Jokainen voi aina avata oman kanavansa missä kertoo mielipiteitään, sanoo viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari Helsingin yliopistosta.
Sosiaalisesta näkökulmasta katsottuna kommenttien poistaminen netistä on kuitenkin väärin. Se on kuin täystyrmäys kasvokkain käytävässä keskustelussa.

Psykopatologia kirjoitti:Esimerkiksi trisse laittoi minusta (kai) kolmelle Suomi24-foorumille minua ammatillisesti halventavan viestin.
Psykopatologia kirjoitti:Esimerkiksi trisse laittoi minusta (kai) kolmelle Suomi24-foorumille minua ammatillisesti halventavan viestin.
Beth II kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Esimerkiksi trisse laittoi minusta (kai) kolmelle Suomi24-foorumille minua ammatillisesti halventavan viestin.
Sinä et muuta [PPPPPPPPP 9:44]
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa