Koiran kakka pussit

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Koiran kakka pussit

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.09.2012 19:25

Minä keräsin "ne" (ja pyyhin pyllynkin) - mutta en pussiin vaan talouspaperiin.

Aika isot jöötit "Töölön herrasmies" väänsi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2012 19:43

Ei ole kaupungissa ollenkaan hullua hommaa. Taajamassa menee nykyisin miltei taju löyhkän keskellä läjien alkaessa paljastua keväällä lumen alta. Koska koirat ovat nykyisin toinen toistaan suurempia, kasatkin tietysti toinen toistaan komeampia. Ja niitä on paljon. Niin koirarakas kuin olenkin inhoan asuinympäristöni koirankakkakasoja. Vielä enemmän inhosin niitä lasteni ollessa pieniä - sattuneista syistä.
Kyllä ajattelevaisten koiranomistajien pitäisi siivota koiriensa jätökset pois asuinalueella.

Koska olen määritelty tekopyhäksi, voin hyvin kertoa samaan hengenvetoon, että minulla kyllä on ollut taajamassa vapaana juokseva kissa... Tunsin suurta syyllisyyttä joka ikinen kerta avatessani Misselleni oven ja päästäessäni sen pientaloalueella saalistus- ja muille ulkoilureissuilleen, joista se suuresti nautti, ja joita ilman se olisi tullut hulluksi. Hartaasti toivoin, ettei se tekisi tarpeitaan naapureiden kynnysmatoille eikä käyttäisi pihojen hiekkalaatikoita käymälänään. Mutta milläs minä estin, jos se teki niin; ei vapaata vangita voi...
Kissojen jätökset ovat suht pieniä monien koirien vastaaviin verrattuna, mutta väärissä paikoissa nekin ovat aikamoinen riesa.

Taajamissa kuitenkin koirat synnyttävät eniten läjiä, jotka 'koristavat' teiden varsia, portin pieliä, ja haisevat. Tiuhassa olevat ruskeat kasat valkoisella lumella näyttävät inhottavilta ja haisevat vielä inhottavammilta. Mitä ne ovatkaan urbaanissa ympäristössä, jossa kaikki on rakennettu ja päällystetty, ja josta läjät eivät katoa mihinkään ilman siivoustoimia - en uskalla edes kuvitella.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.09.2012 19:48

Obelix kirjoitti:Oletko sinä Töölön herras mies vai onko sinulla koira?

"Töölön herrasmies" oli aireadale, ja minä sen isäntä, "sivistynyt katupoika".
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 21.09.2012 20:53

Kyse on menneestä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2012 22:10

Obelix kirjoitti:Nyt meni Mirrillä valehtelun puolelle. Se on sata varmaa, että vanha sonta läjä ei haise! Estetiikka on asia erikseen teko pyhä katti.

Mistäs minä voin tietää, onko keväästä toiseen nenässäni lemuavat koirien jätökset kuinkakin vanhoja tai uusia. Sen vain tiedän, että juuri keväällä lumien sulamisen aikaan haisee - ja vuosi vuodelta enemmän koirien määrän lisääntymisen myötä.
Luulen, että talven aikana syntyneet sontaläjät säilyvät talven ylitse riittävän tuoreina haistakseen keväällä lämpötilan kohotessa. Siksi juuri kevättalvi lumien sulamisineen ja lämmönnousuineen on lemun aikaa.

En ole ainoa talven taittumisen ja lumen sulamisen aikaan koirien jätöksiä haisteleva ihminen; koirien jätösten hajuhaitoista 'valehtelevia' on monia.

Tuli mieleeni... Ehkä kertomani ongelma ilmeneekin vain paikoissa, joissa ulkoilutetaan paljon koiria, mutta 'hauskan' käyttö talvisella ulkoilutaipaleella on helpommin sanottu kuin tehty. Kuten minun asuinympäristössäni. Kulkureiteillä tai ainakin niiden pientareilla on enemmän ja vähemmän lunta, tai muuten märkää ja inhottavaa. Tongi sieltä sitten esille koirasi jätöksiä... Ymmärrän kyllä, että pussin käyttö 'unohtuu' talvella märkyyden ja nietosten keskellä. Silti harmittaa joutua haistelemaan keväisin uusia urbaaneja lemuja, jotka eivät mitenkään kuuluisi kaupungin kevääseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 12:20

Koiran pissipussit?
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 13:40

Koiran kakat lisäävät kärpästen määrää ja kärpäset taas levittävät tauteja.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2012 13:50

Helsingin keskustassa voi olla vaikea löytää sopivia tien pientareita, mutta onneksi siellä on kesäisin nättiä istutuksia; kukkia, puita, ja pensaita. Kyllä niiden juurille mahtuu, kai... Esplanadilla on nurmikkoakin, sitä voi käyttää koirakäymälänä ympäri vuoden - myös lumisena aikana. Finlandia-talon ympäristö ja Töölönlahden kevyenliikenteenväylä on toinen hyvä paikka; sielläkin on paljon nurmikkoa sun muuta vessaksi sopivaa.

Ja oikeastaan kaikki puistot, kaupungissa kuin kaupungissa, ovat sopivia vessoja koirille. Tampereen keskustassakin on ihania nurmikenttiä koirien tarpeisiin...
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 13:55

Obelix, jos koiran kakkoja on ympäristössä paljon, niin kärpästen määrä lisääntyy huomattavasti. Kärpäset ovat merkittäviä tautien levittäjiä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 14:02

Ei ole kysymys mistään minun mielestäni -asiasta.

Asiaa kärpästorjunnasta maatiloilla: http://www.pellervo.fi/maatila/3_01/karpastor.htm
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 17:48

En tiedä, voivatko kärpäset levittää bakteerien lisäksi virustauteja. Onko asiaa tutkittu? Flunssat ym?
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 22.09.2012 18:21

Linkissä ei ollut mitään kärpäsen levittämistä taudeista. Luulen, ettei asiasta ole tehty tutkimuksia nykypäivän Suomessa. Se ainakin on varmaa, että koirien jätökset ympäristössä lisäävät kärpästen määrää huomattavasti. Mainitsit tuolla lehmienkin lannasta jotakin. Nythän ollaan sitä mieltä, että jo pelkästään nautojen suolikaasut, metaanipäästöt, on merkittävä ympäristöuhka - lantakuormasta puhumattakaan.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2012 18:29

lappalainen kirjoitti:Miksi koiran kakasta on tehty vaan ongelmajäte?

Koiria on paljon ja ne asustavat taajamissa. Kaupunkiympäristössä kakka kuin kakka on ongelmajäte, jos sitä on väärässä paikassa ja vielä runsaasti. Tosin voihan se olla ongelma taajamien ulkopuolellakin runsaana esiintyessään.

Maaseudulla on nykyisin karjatiloilla tarkat määräykset lehmän läjien yms. käsittelyyn; kysymyksessä on ongelmajäte, jota ei ihan noin vain ja rajattomasti saada päästää luontoon.
Näköjään Illusia kertoi samasta aiheesta - karjan 'päästöistä' ongelmajätteenä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.09.2012 18:39

Tässä on hieno idea; pientaloalueilla asukkaat voivat merkitä oman ulkoroskiksensa Koirankakkaroskis-tarralla, ja näin antavat luvan koirien ulkoiluttajille käyttää ulkoroskiksia, jottei heidän tarvitse kuskata kakkakasoja mukanaan pitkiä taipaleita:
http://www.koirankakkaroskis.fi/

Tarkoitus on lisätä läjien keruuta taajama-alueilla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 23.09.2012 11:54

Miksi et?
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 28.09.2012 01:23

Jonnekin teidänkin kaupungissanne pannaan vaikka vauvan kakkavaipat. Nekin kuuluvat ihan normaalin sekajätteen joukkoon. Sellainen pönttö on käytössä varmasti sinullakin. Sinne sopivat koirien kakkapussitkin.
Illusia

Paluu Romulaatikko