Voi voita

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Voi voita

ViestiKirjoittaja Maria » 22.10.2011 23:28

Tänään minua huijattiin. Kalatiskillä oli uusi yrittäjä omine tuotteineen. Tarkoituksena oli
myydä jotain erikoista kirnuvoita somaan pikku pakettiin paketoituna. Maistiaisina oli nokareellinen
Kaskisten silakkaa pihviksi paistettuna, ruislimppua ja siitä unelmavoista sekä rasvaisesta jogurtista tehtyä levitettä
majoneesintapaisesti pursotettuna. Makupala oli ihan jees, mutta makuuni liian voihappoinen ja
kuiva. Tarkoitus oli siis myydä noita tuotteita. Esittelijä kysyi, että mitäs rouvalle laitetaan ja ostin
silakkaa, kun lupasivat sen olevan eilen pyydettyä eikä viikko sitten. Voita sen sijaan kummeksuin, kun hän sanoi, että
tämä on sitä oikeata voita, kirnuvoita, ja se tavallinen kaupan voi on pelkkään maitojauhetta ja vettä.

No, jauhot meni suuhun moisesta väitteestä, että tavallinen kaupassa myytävä voi olisi jotain ikään kuin ei mitään tai
ainakin halveksuttavaa teollisuustuotetta. Ei mennyt kyllä aivan jakeluun.

Vuosia sitten naapurin koira tuli pihallemme mökille, kun oli karannut kotoaan muutaman sadan metrin päästä
naapuritalosta. Vein koiran kotiinsa ja emäntä kiitollisena ojensi minulle voipaketin. Siinä luki, että meijerivoita,
jonka söimme hyvällä ruokahalulla sekä kiittelimme kovasti ystävällistä emäntää.

Mitä tarkoittaa, että voi ei olisi voita? En voi uskoa tuota.

(Saattoi valehdella kalojen pyyntiajasta. Ne tuoksuivat mielestäni toissapäiväisiltä.)
Maria

Re: Voi voita

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.10.2011 00:35

Kunhan höpöttää.

"Kirnuvoi" on erityinen tuotemerkki myös. Valiolla on luomuvoita.
Stocmannilla on suolatonta italialaista luomuvoita "Burro Italiano".
Irtovoita ainakin sai Hakaniemen hallista.

Kuulemma voin kysyntä on niin suurta, että se on muka loppumassa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.10.2011 10:01

Ei kirnu voita mistään hapatetusta kermasta tehdä, vaan tuoreesta kermasta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.10.2011 14:21

Kerran vatkasin kermaa vaahdoksi - siitä tulikin voita.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.10.2011 21:25

Kyllä nuo jutut hapatetusta kermasta ovat huuhaata. Olen jopa itse vääntänyt kirnua ja nauttinut ei hapanta kirnupiimää.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.10.2011 22:01

Ei kirnupiimää tarvitse hapattaa. Se happanee ihan itsekseen ajan oloon. Parhaimmillaan se on juuri kirnusta otettuna.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 23.10.2011 22:12

Älä nyt murskaa sydäntäni, vaan sano, oliko se paketti, jonka sain, voita?

(Valion meijerivoi luki päällä.)
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.10.2011 22:32

Oli se voeta, mutta ei kotona kirnutun veroista.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.10.2011 22:38

Mutta semmoista pikkuisen ihmettelen, kun kaupassa mainostettiin vähärasvaista voita.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 23.10.2011 23:01

Onhan siellä myös, vähälaktoosista, laktoositonta(?), vähäsuolaista, suolatonta ja varmaan monta muutakin muunnosta. Lisäksi on Oivariini, jota itse käytän leivonnassa, koska saan voin maun siitä tuotteeseen huomattavasti pienemmällä voimäärällä. Usein teen myös Oivariinin, oliiviöljyn ja rypsiöljyn sekoituksia ruokaa valmistaessani. Oivariini on siitä oiva, että siinä on voita, joten se sisältää voin hyvät ominaisuudet ja lisäksi laadukasta kasviöljyä. Oivariinista on myös kevytversio, jota en käytä, kuten en myöskään kevytmargariineja. Yleensä en laita leivän päälle mitään ainakaan pääruuan lisukkeena nauttiessani. Tuoreiden sämpylöiden päälle sipaisen Beceliä.

Margariinin kuten myös voin ongelma on säilyvyys. Margariini varsinkin, vaikka tehdään korkealaatuisesta kasviöljystä, kuten Becel (rypsiöljystä), pitäisi syödä pian paketin avaamisen jälkeen ja säilyttää riittävän kylmässä, jotta hyvät rasvahapot eivät pääse pilaantumaan.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.10.2011 23:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Kyllä nuo jutut hapatetusta kermasta ovat huuhaata. Olen jopa itse vääntänyt kirnua ja nauttinut ei hapanta kirnupiimää.

Piimä on hapatettu maitotuote.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Piim%C3%A4

"... Piimä on maidosta hapattamalla valmistettu hapanmaitotuote. Kirnupiimäksi kutsutaan voin valmistuksen yhteydessä hapatettua rasvaista maitoa, josta voirasva on kirnuamalla erotettu...."

Miksi Batman joi monta lasillista kirnupiimää?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.10.2011 17:03

Ehkä Batmannilla oli kova jano. :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.10.2011 19:55

Hän tiesi, että vastustaja tulee myrkyttämään häntä.
Kyllä sitten olikin suurta ihmetystä, kun myrkky ei
näyttänyt tehoavan lainkaan!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2012 21:18

Maria kirjoitti:Onhan siellä myös, vähälaktoosista, laktoositonta(?), vähäsuolaista, suolatonta ja varmaan monta muutakin muunnosta. Lisäksi on Oivariini, jota itse käytän leivonnassa, koska saan voin maun siitä tuotteeseen huomattavasti pienemmällä voimäärällä. Usein teen myös Oivariinin, oliiviöljyn ja rypsiöljyn sekoituksia ruokaa valmistaessani. Oivariini on siitä oiva, että siinä on voita, joten se sisältää voin hyvät ominaisuudet ja lisäksi laadukasta kasviöljyä. Oivariinista on myös kevytversio, jota en käytä, kuten en myöskään kevytmargariineja. Yleensä en laita leivän päälle mitään ainakaan pääruuan lisukkeena nauttiessani. Tuoreiden sämpylöiden päälle sipaisen Beceliä.

Margariinin kuten myös voin ongelma on säilyvyys. Margariini varsinkin, vaikka tehdään korkealaatuisesta kasviöljystä, kuten Becel (rypsiöljystä), pitäisi syödä pian paketin avaamisen jälkeen ja säilyttää riittävän kylmässä, jotta hyvät rasvahapot eivät pääse pilaantumaan.

Oletko verrannut Beceliä ja Benecolia.

Itse olen ostanut lähes pelkästään suomalaista Benecolia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2012 23:54

Barman tiesi, että häntä myrkytetään.
Hän veti kirnupiimää alle. Ihmepojalle ei maistunut.

Viholliset ihmettelivät, kun myrkky ei tehonnut.

(Viimeksi Arafat sai myrkkyä.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.07.2012 10:44

Olikohan samast jujusta kyse, kun kokouksessa tarjosivat kahvitauolla yhtenä vaihtoehtona juomaksi pieniä jogurtti-shotteja? Ihan piristävä idea ompujen lisäksi.
Hilppa

Paluu Romulaatikko