Viinin dekantointi

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Viinin dekantointi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.09.2011 18:41

Käännyn palstan asian tuntijoiden puoleen seuraavassa asiassa:

Miten viinin dekantointi tapahtuu oikeaoppisesti?

Olen alkanut käyttää pahvilaatikkoviinejä ja mielestäni erityisesti ne (kuten kaikki muutkin viinit) tulisi dekantoida. Miten saadaan aikaan paras mahdollinen tulos?
Riidankylväjä

Re: Viinin dekantointi

ViestiKirjoittaja ve e » 03.09.2011 23:05

Kuva

Dekantointiin tarvitaan viinipullon lisäksi karahvi, kirkas valo (taskulamppu tai romanttisesti kynttilä) sekä vakaa käsi. Aseta valo pullon kaulan alle, siten, että valo ei paista silmiisi, mutta näät pullon kaulasta karahviin valuvan viinin läpi. Kaada viini hitaasti pullosta yhdellä kertaa rauhallisella jatkuvalla liikkeellä karahviin. Kun ensimmäiset sakat näkyvät pullon kaulalla lopeta kaataminen heti. Viiniä jää vähän pullon pohjalle, mutta se on hinta siitä, että sakka jää pulloon eikä tule lasiin.
http://www.viinilehti.fi/kotona/tarjoilu/index.htm

Toisaalta pahvilaatikkoviineistä ei taida koskaan tulla kaikki ulos, eikä voi laittaa valoa kaulan alle, kun ei ole läpinäkyvää kaulaa, niin valoa ei tarvita. Voisi olla aika hienoa tuollaisella karahvilla, kuin kuvassa.
ve e

ViestiKirjoittaja Maria » 03.09.2011 23:33

Jos jossain tarjottaisiin noin hienosta karahvista, olisi kiva nähdä, kun viini
dekantoidaan (kaadetaan) siihen. Muutoin voisi tulla tunne, että joku aikoo
myrkyttää tai tarjoilija kaataa jotain muuta viiniä kuin olen tilannut. Itse pullo
on osa juhlaa. Monesti etiketti on elegantti ja pullon muoto myös. Luo osan tunnelmasta.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.09.2011 00:11

Taitaa olla Alkon standardi-karahveja suoraan hyllystä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2011 09:51

Joo. Sakan erottamiseksi on syytä kaataa hiljaa ja varovasti, mutta hanapakkauksissa harvemmin on sakkaa. Olen kuullut myös semmoisia käsityksiä, että (nuori?) dekantoitava viini pitäii kaataa reippaasti, että se kuplii ja poreilee, että ilma sekoittuisi siihen. Hapen sekoittuminen viiniin kulemma parantaa makua ja tuo maun eri vivahteet esiin. (siksi viininmaistajat ryystävät viiniä sitä maistelleessaan). Samasta systä karahvissa on "leveä perä", että mahdollisimman laaja pinta-ala joutuisi kosketuksiin ilman hapen kanssa. Kuulemma tunti karahvissa vastaa vuoden kypsytystä tynnyrissä. (Vuosikertaviineissä taas eri juttu, koska ne on jo kypsytetty valmiiksi).

Toisaalta askarruttaa semmoinenkin asia, että laatikkoviinejä ei ole edes tarkoitettu kypsytettäviksi, joten onko dekantoinnista haittaa?

Toisaalta olen kuullut myös, että kaikki viinit kannattaa dekantoida.

Ota tästä nyt sitten selvä. :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2011 10:42

Maria kirjoitti:Jos jossain tarjottaisiin noin hienosta karahvista, olisi kiva nähdä, kun viini
myrkyttää tai tarjoilija kaataa jotain muuta viiniä kuin olen tilannut. Itse pullo
on osa juhlaa. Monesti etiketti on elegantti ja pullon muoto myös. Luo osan tunnelmasta.

Eikös suomalaisessa (kieltolaista peräisin olevassa) perinteessä pullon paikka ole pöydän jalan vieressä lattialla?
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 04.09.2011 18:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 04.09.2011 12:28

Riidankylväjä kirjoitti:
Maria kirjoitti:Jos jossain tarjottaisiin noin hienosta karahvista, olisi kiva nähdä, kun viini

Eikös suomalaisessa (kieltolaista peräisin olevassa) perinteessä pullon paikka ole pöydän jalan vieressä latialla?

Olikos tuo suoraa ilkeilyä vai rivien välistä minua kohtaan?
Maria

ViestiKirjoittaja ve e » 04.09.2011 13:55

Viinapullon paikka pöydän jalan vieressä, mahdollisesti myös laatikkoviinin, mutta tuskin pulloviinin.
ve e

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2011 18:30

Maria kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:

Eikös suomalaisessa (kieltolaista peräisin olevassa) perinteessä pullon paikka ole pöydän jalan vieressä latialla?

Olikos tuo suoraa ilkeilyä vai rivien välistä minua kohtaan?

Ei kaikki mitä kirjoitan ole ilkeilyä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 04.09.2011 20:49

Riidankylväjä kirjoitti:Ei kaikki mitä kirjoitan ole ilkeilyä.

En ymmärtänyt viestiäsi pullon paikasta. En ole kuullutkaan moisesta tavasta.
Maria

Kuvaamme viinapulloja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.09.2011 21:00

http://www.youtube.com/watch?v=NaHV2SuB9GI (1:48)

Viinapullon paikka on päässä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2011 21:39

Maria kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Ei kaikki mitä kirjoitan ole ilkeilyä.

En ymmärtänyt viestiäsi pullon paikasta. En ole kuullutkaan moisesta tavasta.

Ennen vanhaan, muutamia kymmeniä vuosia sitten, iäkkäät naiset eivät juuri alkoholiin koskeneet, vaan pullon korkkaaminen oli yhteiskunnassamme enemmänkin miesten juttu. Alkoholi ei myöskään kuulunut tavalliseen arkeen seurustelun ohella, vaan isännän viikonloppupullo löytyi keittiönpöydän jalan vierestä tai halkopinon takaa kesäaikana.

http://raitis.fi/raitisfi/artikkelit/te ... rissa.html
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 04.09.2011 23:07

Riidankylväjä kirjoitti:
Ennen vanhaan, muutamia kymmeniä vuosia sitten, iäkkäät naiset eivät juuri alkoholiin koskeneet, vaan pullon korkkaaminen oli yhteiskunnassamme enemmänkin miesten juttu. Alkoholi ei myöskään kuulunut tavalliseen arkeen seurustelun ohella, vaan isännän viikonloppupullo löytyi keittiönpöydän jalan vierestä tai halkopinon takaa kesäaikana.

http://raitis.fi/raitisfi/artikkelit/te ... rissa.html

En tee tuolla tiedolla mitään, koska en juo viikonloppupulloja enkä viinaa.
Eikä arkeeni kuulu alkoholi.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2011 23:12

Nyt olet kuitenkin siwistynyt sen verran, että olet kuullut tuostakin tavasta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 04.09.2011 23:15

Riidankylväjä kirjoitti:Käännyn palstan asian tuntijoiden puoleen seuraavassa asiassa:

Miten viinin dekantointi tapahtuu oikeaoppisesti?

Olen alkanut käyttää pahvilaatikkoviinejä ja mielestäni erityisesti ne (kuten kaikki muutkin viinit) tulisi dekantoida. Miten saadaan aikaan paras mahdollinen tulos?

No olihan pahvilaatikkoviinien käyttökin uutta siwistystä. :shock:
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.09.2011 06:35

Onhan noita ollut markkinoilla jo pitkään. Taitaa viinit siirtyä laatikoihin ja tölkkeihin aikaa myöten kokonaan.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 05.09.2011 10:22

Viinimaa Italiassa vierailin kerran pohjoisen alueen viinibaarissa,
josta paikalliset isännät hakivat muovi(!!)kanistereihinsa talon viiniksi
kutsutun juoman, joka oli kevyeksi punaviiniksi luokiteltua ja kala-ateriankin
kanssa tarjottavaksi sopivaa. Ei siinä mitään, mutta viinin annostelu isäntien
kanistereihin oli aika sanoisinko erikoisesti järjestetty.

Yhdellä seinustalla sijaitsivat bensatankkien näköisversiot, joista
numeroiden juostessa mittarissa viini valutettiin
bensahanojen näköisversioista muovikanistereihin, minkä
jälkeen he maksoivat kassalle kuin bensa-asemalla ikään.
Oli baarissa myös tiski, jolta sai maistella laseittain paikallisia viinejä.
Ostin anopilleni kauniin pullon Vinsantoa ja kotiini toisen.
Maria

ViestiKirjoittaja ve e » 05.09.2011 15:53

De-katektoitu viini on varmasti pahemman makuista kuin katektoitu.

Eikö kaikki de-katektoitu ole jotenkin merkityksettömämmän makuista, kuin katektoitu?

de·ca·thect   /ˌdikəˈθɛkt/
verb (used with object)
to withdraw one's feelings of attachment from (a person, idea, or object), as in anticipation of a future loss: He decathected from her in order to cope with her impending death.
http://dictionary.reference.com/browse/decathect
ve e

ViestiKirjoittaja Maria » 05.09.2011 22:24

Eikö se riipu viinistä? Ja ehkä myös siitä, minkä kanssa tai yhteydessä viiniä on tarkoitus maistella?
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 08.09.2011 19:56

ve e kirjoitti:De-katektoitu viini on varmasti pahemman makuista kuin katektoitu.

Eikö kaikki de-katektoitu ole jotenkin merkityksettömämmän makuista, kuin katektoitu?

Tä? :|
Riidankylväjä

Seuraava

Paluu Romulaatikko