Kopiointi persiilleen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Kopiointi persiilleen

ViestiKirjoittaja toope » 13.07.2015 09:30

Luukkonen näyttää luulevan, että on oikein kopioida toisten tekstejä kun laittaa lainatun tekstin vaan kursivoinniksi.
Eikä muka tarvi laittaa lähdettä mistä teksti on lainattu.
Samoin on väärin esim. lainata mun tekstiäni jonka olen täällä kirjoittanut eikä laittaa kuka lainatun tekstin on kirjoittanut.
Kursivointi on vaan tyylikeino.
toope

Re: Kopiointi persiilleen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.07.2015 10:04

Pahoittelen, jos minulla on huolimattomuutta tms. esiintynyt. - Voitko laittaa esimerkkejä!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 13.07.2015 10:30

Enpä kuule viitsi, niitä on joka paikassa.
Laitoin nyt kaksi esimerkkiä.
toope

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.07.2015 10:34

Samoin on väärin esim. lainata mun tekstiäni jonka olen täällä kirjoittanut eikä laittaa kuka lainatun tekstin on kirjoittanut. (toope)

Tunsin piston sydämessäni. Käykö jos joskus lainaan kursivoinnilla, että laitan kirjoittajan nimen (yllä olevalla tavalla) siihen? Joskus olen tehnyt näin (tosin ilman nimeä), koska olen halunnut osoittaa, että en varsinaisesti kommentoi henkilölle, vaan kommentoin hänen kirjoittamansa tekstin herättämiä ajatuksia noin niin kuin yleisellä tasolla.

Joskus myös, kun palstalle on tuotu jokin artikkeli tms. (joskus samaan ketjuun myös useita), niin en ole kursiivilainausten yhteydessä aina laittanut lähdettä perään, kun olen ajatellut, että sen tajuaa, mistä se on. Lisäksi, jos aloittaja on laittanut jonkin artikkelin aloitukseen, niin mielestäni esim. quote toiminnan käyttäminen on omiaan vääristämään tekstiä. Esim. jos PP aloittaa lätkäisemällä artikkelin, niin tällöin näyttää siltä kuin lainaisin PP:tä vaikka lainaankin artikkelia, siksi esim. tällaisissa tapauksissa olen koittanut käyttää mieluummin kursiivia.

Esim. jos kirjoittaisin nyt quote toiminnalla ketjuun "Tupakointi ja kahvi pienentävät m. Parkinsonin riskiä" (viewtopic.php?f=8&t=15610), niin vaikutelma olisi se, että ko. homma on PP:n kirjoittamaa eikä suinkaan suoraan Hesarista. Niinku näin:

Psykopatologia kirjoitti:Tupakointi ja kahvinjuonti saattavat alentaa riskiä saada Parkinsonin tauti. Pitkään jatkunut tupakointi pienentää Parkinsonin taudin riskiä noin 36–50 prosenttia ja kahvin nauttiminen noin 33 prosenttia, mutta ilmiön taustamekanismit eivät ole selvillä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.07.2015 10:39

Välillä olen lainauksissa laittanut jopa lainauksen ajankin ja välillä merkinnyt ("lainaus"), jos kyseessä on ollut ikään kuin lainauksen lainaus. Aina nämä eivät ole niin selkeitä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.07.2015 23:26

Muistin, mutta en ole tarkistanut asiaa ko. viesteistä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 06:38

Trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Pahoittelen, jos minulla on huolimattomuutta tms. esiintynyt. - Voitko laittaa esimerkkejä!

Etkö muistanut asiaa? Itsehän ylpeilit tuosta kirjoitustyylistä useassa yhteydessä.

Ja muuten on vuosia vaatinut lainauksiin linkkiä ja tieto kirjoittajasta ja nyt sitten kaikki on toisin. Tekstin voi kursivoida ja alkuperäistä kirjoittajaa ei tarvihe mainita.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.07.2015 09:44

Joskus olen kursivoinut heti yllä olevaa tekstiä mainitsematta kirjoittajaa. On epäselvää, onko toope viesteissään oikeassa.

9:47
Esimerkiksi 8.7.2015 20:08 ("orgasmin vei") viewtopic.php?f=8&t=15195&start=40
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 10:25

Kyllähän tuo ehkä on oikein mutta täällä kopioidaan ja kursivoidaan viestejä eikä mainita kirjoittajaa. Samoin on kopioitu kirjoitus ihan muualta ja kursivoitu eikä mainittu lähdettä.
Esim tässä kello 00.40
viewtopic.php?f=9&t=15607
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 10:58

viewtopic.php?f=8&t=15195&start=10
14.05.2015 17:45 lainaat jonkun tekstiä etkä mainitse kenen?
Ulkopuolisen on vaikea ymmärtää keskustelua, kun joutuu hakemaan mistä on lainattu tai kuka sanoi.
Muutenkin tuo ketju on loistoesimerkki persiilleen kopioinnista.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:13

Laittakaa nyt niin kursivoituihin teksteihinne eli lainauksiinne lähde ettei tarvihe suuttua, kun minä sen käyn laittamassa eli tölväilemässä kai.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:41

Älä viitsi räksyttää, se oli selvä kopio, kaikkine pilkkuineen.Minä kopioin viestisi, laitoin sen googleen ja se tuli sieltä täysin samoin kun sinä sen kirjoitit.
Viimeksi muokannut toope päivämäärä 14.07.2015 20:44, muokattu yhteensä 1 kerran
toope

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.07.2015 20:44

Painoitko punaista huutomerkkiä?
Hermes

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:45

Taisi muuten Kyllästynyt olla kanssani samaa mieltä.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:45

Hermes kirjoitti:Painoitko punaista huutomerkkiä?

Varmaan painoi. Mutta itsehän tuo on väärässä.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:51

Jaa me puhumme eri asiasta kaiketi. Minä puhun siitä Hyvä Terveys-jutusta.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 20:59

Sateentekijä kirjoitti:toope sinä valehtelet yhä yhtä sujuvasti kuin ennenkin, Näytä minulle se viesti jonka olen sanasta sanaan sinun mukaasi kopioinut! Minä tarkoitan nyt sitä kirjoitusta, jonka väitit minun kopioineen yksinäisyysketjun aloituksessa, Sinä valehtelet!
Sotket ja sekoilet ja syyttelet aiheetta. Trissen maksa-arvokysymykseen vastasin viestillä jonka lähteen sinä laitoit, kiitos siitä. Mutta älä tule valehtelemaan että olen kopioinut viestin joka sisälsi omia ajatuksiuani.Kuten tuossa väiti minun tehneen yksinäisyysketjussa.

Kyllä sie taisit sekoilla yhtä hyvin. Minä nostin tämän ketjun esiin nyt illalla, kun sinä kopioit tekstin suoraan ja minä laitoin siihen linkin. Sitten haukuit minut taas ja siksi nostin tämän ketjun.

Eikö ollutkin niin, että kursivoitu teksti on lainattu teksti ja sulla oli yksinäisyys-ketjussa kursivoitua tekstiä mutta ei siihen linkkiä tai tietoa kuka sen oli kirjoittanut.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 21:00

Sateentekijä kirjoitti:SINÄ syytit minua yksinäisyysketjun aloituksen kopioinnista, SE oli vale.
Jo nyt on helevetti jos et tajua.

Vaikea on tajuta, kun en ole niin tehnyt.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 21:06

Hyvä. Toivottavasti opit jotain, sillä minä olen opiskellut nettisalapoliisiksi ja löydän heti kaikki kopioinnit.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 14.07.2015 21:17

toope kirjoitti:Kyllähän tuo ehkä on oikein mutta täällä kopioidaan ja kursivoidaan viestejä eikä mainita kirjoittajaa. Samoin on kopioitu kirjoitus ihan muualta ja kursivoitu eikä mainittu lähdettä.
Esim tässä kello 00.40
viewtopic.php?f=9&t=15607

Todistan muuten asian oikeaksi. Ketjua ei aloitettu kello 00.40.
toope

Seuraava

Paluu Romulaatikko