Psykopatologia kirjoitti:kehotetaan Meikun labran näytteenotossa. Asia joutuu näin nopeammin.
Sen sijaan saa hakemalla hakea...
Hilppa kirjoitti:Kansalaisen täytyy ojennuksessa käsi lipalla kaikki hermosolut valmiina odottaa h-hetkeä, kun virkamies alentuu suomaan kullanarvoisen hetkensä alamaiselleen tätä palvellen (jos kansalainen on siinä tilassa, että kykenee palvelua enää vastaanottamaan).

Varsinainen toimenpide on näytteenotto, eikä näytteenottajan aikaa tulisi kulua kohtuuttomasti tietojen rekisteröintiin l. kopiointiin asiakkaan kelakortista. Sujumatonta, byrokraattisia ja vanhanaikaista.

Mirri kirjoitti:...Vielä nopeammassa tapauksessa asiakas on näyttänyt Kela-korttinsa lukijalle niin ajoissa, ettei sitä enää tarvita näytteenottotilanteessa...
...Nykyinen systeemi Kela-kortin lukijoineen on ihanan helppo järjestelmä verrattuna entisiin systeemeihin. Potilas ei tarvitse minkäänlaisia paperisia lähetteitä, ja näytteen ottaja näkee nopeasti mitä hänen pitää tehdä tuolilleen istuneelle potilaalle - ei tarvita muuta kuin Kela-kortin näyttäminen lukijalle.

Hermes kirjoitti:Kävin pari viikkoa sitten Kelan toimistossa palauttamassa Kela-kortin. Sanoin, että tahdon tuon 112-koodin pois, koska en tarvitse tai tahdo sitä. Olin lukenut jostain Kelan PDF:stä, että kortin erityiskoodin voi poistaa ilman selvitystä, mutta pitää käydä paikan päällä. Pikatiskillä äijä kommentoi ensin, että uusi kortti tulee kyllä postissa. Kun sanoin, että ei kun tämä on pysyvä koodi ja tahdon sen pois, niin hän ei oikein tiennyt mitä sanoa, mutta sanoi: "Sehän on .. haittaako se teitä?". Sanoin, että kyllä haittaa. Sitten sain neuvon jonottaa tädille. Jonotin tädille, eikä hänkään tiennyt mitä tehdä. Hän sanoi, että ei tällaisia pyyntöjä tule kovin usein. Kolme kertaa hän alkoi minulta kysyä jotain sellaista, että "Ymmärrätkö oikeasti, että tämän jälkeen et .." - Sanoin lyhyesti ja suoraan, että kyllä, tms. Jossain välissä hän alkoi kysellä joltain lomakkeelta rutiinikysymyksiä, kuten "Asutko tällä hetkellä yksin?" Sanoin siihenkin lyhyesti ja suoraan, että en tahdo vastata tällaiseen. Tuossa olisi ehkä ollut tilaisuus kuittailla pidempäänkin, sillä en tullut hakemaan mitään heidän palveluaan, tahdoin vain heidän viimeisistä rippeistään pois. Totesin kuitenkin tuollaisen lyhyen, suoran ja hieman karun tyylin aika toimivaksi tällaisissa tilanteissa. Koko tilanne sai minut kuitenkin kiehumaan enemmän kuin mikään viime aikoina. Jaksan vain vaivoin odottaa sitä hetkeä, kun joku lääkäri, psykiatri tai psykologi terveydenhuollossa, työhöntulotarkastuksessa tai vastaavassa paikassa "tahtoo tietää lisää". Ehkä tyly, suora, lievästi sarkastinen, kuitenkin tavallaan ystävällinen ja lyhyt vastaus on parempi kuin pitkä ja väittelevä. "En tahdo nähdä sinua tai keskustella kanssasi, jatketaanko elämäämme, kiitos."
Hilppa kirjoitti:Niin. Hihat ylös ja housut alas, mutta minne se talvivaatevuori jätetään?
Jos ei halua täpötäyteen odotushuoneeseen jättää.
Pinja kirjoitti:Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa, mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.
Hermes kirjoitti:Pinja kirjoitti:Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa, mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.
Ne kortit ovat tavallaan vain tunnisteita, tieto siitä 112-koodista on sen kortin printin lisäksi Kelan tietokantajärjestelmistä, ja tieltä se tieto tarkistetaan. Minä myös tuolla käynnillä kirjoitin paperin, jossa pyysin sekä uutta Kela-korttia sekä 112-koodin poistamista noista tietokannoista. Kortti tuli, en ole vielä käynyt katsomassa, että onko se koodi hävinnyt myös esimerkiksi kanta.fi-palvelusta, jossa se oli myös näkyvissä.
Psykopatologia kirjoitti:Nykysissä henkilökorteissa - hihat ylös! - on Kela-kortin tiedot.

Pinja kirjoitti:Hermes kirjoitti:Pinja kirjoitti:Minulla on kanssa 112-koodi kelakortissa, mutta minulla on kaksi vanhaa kelakorttia, joissa ei ole ja voin käyttää myös niitä.
Ne kortit ovat tavallaan vain tunnisteita, tieto siitä 112-koodista on sen kortin printin lisäksi Kelan tietokantajärjestelmistä, ja tieltä se tieto tarkistetaan. Minä myös tuolla käynnillä kirjoitin paperin, jossa pyysin sekä uutta Kela-korttia sekä 112-koodin poistamista noista tietokannoista. Kortti tuli, en ole vielä käynyt katsomassa, että onko se koodi hävinnyt myös esimerkiksi kanta.fi-palvelusta, jossa se oli myös näkyvissä.
Miksi halusit poistattaa koodin, oletko lopettanut lääkityksen tai parantunut? Ja mikä tuo kanta.fi-palvelu oikein on?
Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Nykysissä henkilökorteissa - hihat ylös! - on Kela-kortin tiedot.
Eivät kai Kela-kortin tiedot toistaiseksi automaattisesti tule henkilökorttiin, vaan ainoastaan henkilökortin hakijan halutessa niin? Ainakin Kelan sivusto kertoo Kelan vielä postittavan sairausvakuutuksen piiriin kuuluville ihmisille Kela-kortteja. Kelan sivusto kertoo myös, että Kela-kortin tiedot voidaan liittää henkilökorttiin.
Äitini kuitenkin kertoi samaa kuin sinä - että uudessa henkilökortissa on Kela-kortin tiedot... Joten mitenkähän on; onko uusi henkilökortti itsestään selvästi myös Kela-kortti, vai eikö ole? Minulla on ollut jo vuosia henkilökortti Kela-tiedoilla, mutta alunalkaen itse halusin niin, kun sellainen mahdollisuus oli. Menneenä kesänä uusin vanhaksi käyneen henkilökorttini, ja minulla on hämärä muistikuva, että silloinkin poliisilaitoksella olisi hakemusta täytettäessä erikseen kysytty, että pannaanko Kela-kortin tiedot edelleen yhteen henkilökortin kanssa.
Vannomaan en mene, kun en enää muista miten asia käytännössä hoitui. Jospa tavoitteena on saada ihmiset luopumaan erillisistä Kela-korteistaan, joten poliisilaitoksella ponnekkaasti rohkaistaan ihmisiä liittämään Kela-tiedot uuteen henkilökorttiin?
Omalla kohdallani olen miettinyt, että jos Kela-tiedoissani olisi jokin erityiskorvauksiin oikeuttava koodi, niin haluaisinko sen näkyvän henkilökortissani... Tosin en tiedä, olisiko sellainen koodi nykysysteemissä näkyvänä tietona kortissa, vai olisiko se vain sähköisesti luettavissa esim. apteekissa. Muuten henkilökortin ja Kela-kortin yhdistelmä on ollut kätevä; aina on apteekissa esitettävänä kelvollinen kortti, eikä tarvitse erikseen miettiä, että tulikohan Kela-kortti mukaan vai ei...
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa