Pyykkikoneen purkaminen

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pyykkikoneen purkaminen

ViestiKirjoittaja Rane » 26.11.2013 13:58

Haluan päästä eroon vanhasta pyykinpesukoneesta, ja se pitäisi kantaa pakettiautoon. Ei siinä mitään, mutta se on liian raskas kannettavaksi portaita alas. Rupesin purkamaan konetta osiin. Sisällä on iso möhkäle betonia. Sain sitä kiinnittävät mutterit avattua, mutta betoni on kiinni vielä jousilla rungon päällä olevassa tangossa. Miten saan betonin irti vahingoittamatta itseäni? Pitäisikö minun kaataa pesukone "selälleen"? Hyvät neuvot olisivat tarpeen. Selventävä kuvalinkki: http://aijaa.com/N9lg4B
Rane

Re: Pyykkikoneen purkaminen

ViestiKirjoittaja Rane » 26.11.2013 18:55

Tarkennus edelliseen: betoni on jumissa pesukoneen rummun päällä, koska rumpu (betoneineen) riippuu kahden tukevan teräsvieterin varassa koneen päällä olevassa kannatinpalkissa. Betonia ei saa kammettua pois paikoiltaan millään. Ruuvasin kannatinpalkin irti, mutta ei sekään auta, sillä sitä ei voi nostaa pois paikoiltaan, koska se kannattelee noita painavia rumpua ja betonia. Ei riitä voimat. Jos vääntäisin riittävän kovaa tuota palkkia vinottain sivuun, ehkä rumpu + betoni jysähtäisivät lattialle. Ehkä betonin saisi sitten irti, mutta siinä rytäkässä voi huonolla tuurilla mennä sormet ja varpaat sekä lattiakin pilalle. Jos minulla olisi enemmän työkaluja, voisin yrittää irrottaa pesukoneen rummun takakannen, että pääisisin käsiksi itse pultteihin, joista jo irrotin mutterit, mutta auttaisiko sekään.

Olisin vain halunnut hoitaa homman jo pois päiväjärjestyksestä, mutta ehkä odottelen sitten apujoukkoja. Enhän minä muutakaan voi. Veli tulee parin päivän päästä jelppimään, mutta hänelläkin on kädet leikattu, joten ei voi nostella painavia.
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.11.2013 23:43

Purkamistyöhön voi liittyä vaaroja voimakkaiden jännitysten vuoksi
(jouset ym.). Varovuutta kehiin!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rane » 27.11.2013 00:11

Myös selkä on vaarassa painavia nostaessa.

Pyykinpesu ilman pesukonetta on kyllä hankalaa. Varsinkin ennen vanhaan, kun pyykit piti keittää rautapadassa ja huuhdella talvella avannossa. Saisivat kyllä kehittää pyykin pesemiseen vieläkin ihan uutta teknologiaa. Ihan ihmeellistä, että pyykinpesu kuluttaa niin paljon vettä, pesuaineita ja sähköä. Nykyään kyllä aina vain vähemmän. Laitteet ovat kuitenkin vielä isoja. Päältä täytettävät koneet ovat kevyempiä, mutta niiden päällystä ei voi käyttää varasäilytystilana. Sekin voi olla ongelma pienessä kylpyhuoneessa. Hakisivat koneen kierrätykseen 60 eurolla, mutta haluaisin säästää sen verran hoitamalla homman itse.

Työkalupakki olisi hyvä olla olemassa, mutta siinä pitäisi olla paljon työkaluja, eri kokoja, ja niiden pitäisi olla kestäviä! Minun säästöbudjetilla ostamani ristipääruuvimeisselit eivät kestä mitään. Ihan lahoja.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 27.11.2013 12:12

Soitin Kierrätyskeskukseen. Lupasivat tulla hakemaan pyykinpesukoneen tunnin päästä, ja maksaa vain 20 euroa. Saahan nähdä, onnistuuko.
Rane

ViestiKirjoittaja Rane » 27.11.2013 13:46

Ihana helpotus! Kierrätyskekuksesta tuli kaksi miestä, puhuivat suomea venäläisittäin ja keskenään ilmeisesti venäjää. Veivät koneen pois. Aikaa meni 5 minuuttia, ja hinta se sovittu 20 euroa.
Rane

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.11.2013 14:12

Entä kuitti (kvittu)?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rane » 27.11.2013 14:27

Kysyivät, haluanko kuitin. Sanoin, etten tarvitse. Saan kuitin kuulemma sieltä Kierrätyskeskuksesta, jos tahdon. Siinä ei ollut mitään epäselvyyttä muuta kuin minun puoleltani, kun en kuittia huolinut. Kannoin pesukoneen irtoromua heidän autonsa kyytiin enkä halunnut jäädä värjöttelemään kylmään odottamaan kuitin kirjoittamista.

Minua harmittaa, että rupesin purkamaan konetta. Se olisi ollut ihan korjattavissa. Olisivat sitten voineet myydä sen eteenpäin. Tietääkseni juuri Kierrätyskeskuksessa korjaavat kaikenlaista.
Rane

ViestiKirjoittaja Hermes » 27.11.2013 22:01

Tässä hyvä tapa purkaa pesukone.

http://www.youtube.com/watch?v=rgg1WUJhUc4
Hermes

ViestiKirjoittaja Rane » 27.11.2013 23:10

Hermes, surullinen näky. Olisi kyllä kivempaa osata korjata pyykkikoneita.
Rane

Paluu Romulaatikko